Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppladdningsbara batterier (AA/AAA) 1,5V

Produkter
(logga in för att koppla)

vojma

Aktiv medlem
För några år sedan fick jag tag på 1,5V uppladdningsbara AA-batterier. Dessa brukar ju vanligtvis bara ha 1,2V. Dessa 1,5voltare har gett mig många extra timmars GPS-tid och nu skulle jag vilja ha ytterligare batterier till blixt etc.

Men var får man tag på dem? Har kollat på bensinmakar, CO, Jula, Biltema you-name-it men utan framgång.

Någon här på FS som vet nåt?

Är det verkligen voltantalet som ger dig de extra timmarna? Kolla hur många mAh batterierna är på istället, jag vill minnas att det är det som är "storleken" på dem.

Vet inte hur det blir med batterierna i blixten men i min GPS som mestadels används utomhus på vintern märker jag en klar skillnad. Min GPS kräver typ 1,1-1,2 volt och när det är kallt är det volten som sjunker först.

För några år sedan fick jag tag på 1,5V uppladdningsbara AA-batterier. Dessa brukar ju vanligtvis bara ha 1,2V. Dessa 1,5voltare har gett mig många extra timmars GPS-tid och nu skulle jag vilja ha ytterligare batterier till blixt etc.

Men var får man tag på dem? Har kollat på bensinmakar, CO, Jula, Biltema you-name-it men utan framgång.

Någon här på FS som vet nåt?

www.conrad.se har Accucell RAM 1.5V laddningsbara.

Men hur länge batteriet kan lämna ifrån sig ström måste ju bero på hur många mAh det är på. Sen om det är en högre spänning i det bör väl inte ha någon betydelse, mer än att du får mer kräm i det du driver. Fast en GPS funkar nog varken bättre eller sämre om den får 1.5V eller 1.2V. Den lär ju knappast bli mer exakt pga. det iallafall.

Eller lite förenklat: Ansluter du en lampa till batterierna ovan lyser den starkare från det som är anslutet till 1.5V. Har du däremot kopplat dem till ett batteri på 1200mAh resp. 2400mAh (samma spänning på båda) så lyser den senare "dubbelt så länge" (I princip, det finns säkert andra faktorer som gör att det inte blir exakt dubbelt så länge).

Om batteriet är på 1,5V är det säkert alkaliskt också - kadmium och metallhybrid är 1,2V (eller något heltal x 1,2) - så är det inte så lämpligt för grejor med hög last heller.

Ett blixtagg är en sån grej, tror jag.

:)

Om batteriet är på 1,5V är det säkert alkaliskt också - kadmium och metallhybrid är 1,2V (eller något heltal x 1,2) - så är det inte så lämpligt för grejor med hög last heller.

Ett blixtagg är en sån grej, tror jag.

:)

Helt rätt RAM-batterier (Rechargeable Alkaline Manganese batteries) är för låga strömuttag inte blixtar och liknande.

Men hur länge batteriet kan lämna ifrån sig ström måste ju bero på hur många mAh det är på. Sen om det är en högre spänning i det bör väl inte ha någon betydelse, mer än att du får mer kräm i det du driver. Fast en GPS funkar nog varken bättre eller sämre om den får 1.5V eller 1.2V. Den lär ju knappast bli mer exakt pga. det iallafall.

Köp två 9V batterier - lägg det ena i frysen och det andra i solsken och vänta några timmar så ska du se att det som ligger i frysen har ett lägre volttal än det som ligger utanför - ÄVEN fast dom är nya och fulladdade.

Något i min GPS är beroende av att spänningen ligger någonstans strax över 1 volt annars slocknar den helt.

www.conrad.se har Accucell RAM 1.5V laddningsbara.

Tack för länken. Dock så blev jag lite tveksam då det står att de bara går att ladda upp 25-100 ggr. De batterier jag har nu har jag laddat upp säkert 500 ggr och de fungerar lika bra ännu.

Dessutom så skriver de ju uttryckligen att de inte lämpar sig för blixtar så jag får nog lägga ner det och köpa vanliga 1,2 voltare istället... :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto