Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppladdningsbara AA-batterier i batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

molusk

Aktiv medlem
Hej!
När jag först provade uppladdninsbara AA-celler i mitt batterigrepp till EOS450D så fick jag full batteristapel. När batteristapeln sjunkit till 1 stapeldel, bytte jag till Li-ion i batterigreppet och då blev stapeln full igen. När det nu var dags att ladda Canonbatteriet satte jag i nya uppladdade AA-celler igen, men då blev det ingen fullt uppladdad stapel. Jag laddade då upp andra uppladdningsbara och provade, men resultatet blev detsamma. Om jag läser i bruksanvisningen till batterigreppet står det inte att går att använda uppladdningsbara batterier dock.
Någon som har erfarenhet av uppladdningsvara batterier i batterigrepp?
//Bosse

molusk skrev:
Hej!
När jag först provade uppladdninsbara AA-celler i mitt batterigrepp till EOS450D så fick jag full batteristapel. När batteristapeln sjunkit till 1 stapeldel, bytte jag till Li-ion i batterigreppet och då blev stapeln full igen. När det nu var dags att ladda Canonbatteriet satte jag i nya uppladdade AA-celler igen, men då blev det ingen fullt uppladdad stapel. Jag laddade då upp andra uppladdningsbara och provade, men resultatet blev detsamma. Om jag läser i bruksanvisningen till batterigreppet står det inte att går att använda uppladdningsbara batterier dock.
Någon som har erfarenhet av uppladdningsvara batterier i batterigrepp?
//Bosse
Ska du inte ange i kamerans inställningar vilken batterityp du använder, just för att få rätt laddningsinfo?

Det är nog inte meningen att du ska köra med uppladdningsbara AA-batterier, utan med "vanliga" AA-batterier.

Orsaken är att de uppladningsbara endast levererar en spänning på 1,2 Volt, "vanliga"/icke uppladningsbara levererar en spänning på 1,5 Volt.

Eftersom batteriindikatorn mäter spänningen (som sjunker allt eftersom battierna laddas ur) så är det fullt naturligt att batteri-indikatorn visar på urladdade batterier väldigt snabbt med AA-batterier som endast ger 1,2 Volt fullt uppladdade.

Mitt tips blir därför att använda dubbla uppsättningar "Canon"-batteriar.
Finns tredjeparts som fungerar utmärkt, utan att kosta skjortan.

/Daniel.

Jag har ingen 450D, men på mina 400D och 40D är AA-batterier att betrakta som nödström, om man inte kan ladda de riktiga batterierna.

danielsfrilansfoto skrev:
Finns tredjeparts som fungerar utmärkt, utan att kosta skjortan.
Jo jag ska köpa ett ytterligare LP-E5, men det intressanta var att jag fick full batteristapel första gången jag provade med uppladdningsbara AA-batterier. Sådana batterier har jag till andra andamål så jag har inte köpt dem för att ha i kameran.

molusk skrev:
Jo jag ska köpa ett ytterligare LP-E5, men det intressanta var att jag fick full batteristapel första gången jag provade med uppladdningsbara AA-batterier. Sådana batterier har jag till andra andamål så jag har inte köpt dem för att ha i kameran.
Batterindikationen är generellt inget vidare exakt.
Finns en ganska stor avvikelse på hur pass rätt bateriindikatorn visar.
Finns flera saker som kan "lura"/påverka batteriindikatorn. Ex batteriets "kondition", temperatur m.m.

/Daniel.

Något "lurt" är det med mitt batterigrepp för om jag stoppar Canonbatteriet direkt i kameran får jag full stapel, men om jag sätter det i batterigreppet så sjunker det en stapeldel. Jag har idag bara tagit 10 bilder med batteriet så det borde visa fullt i båda placeringarna tycker jag.

molusk skrev:
Något "lurt" är det med mitt batterigrepp för om jag stoppar Canonbatteriet direkt i kameran får jag full stapel, men om jag sätter det i batterigreppet så sjunker det en stapeldel. Jag har idag bara tagit 10 bilder med batteriet så det borde visa fullt i båda placeringarna tycker jag.
Testa att låta batterier sitta i greppet. Stäng av kameran en minut, och sätt på den igen.
Bli inte förvånad om stapeln går upp till 100% igen.

För övrigt är det så att välanvända batterier ofta gör att batteriindikationen blir lite opålitlig.

Rent generellt så ska man inte ta batteriindikeringen somm 100& säker. Det är långt ifrån alltid som den är det.

molusk skrev:
Nej, men det är väl den som anser att batteriet är slut och då går det inte att ta fler bilder :-(
Ibland så kan det gå att få ut ytterligare några bilder genom att stänga av kameran en kort stund, och sedan sätta på den igen.

Utan att bli alltför teknisk/gå för djupt in på fysik och ellära. Så sker det saker i batteriet som gör att batterimätaren luras lite ibland.

Därför kan ovanstående tips fungera ibland.

/D.

molusk skrev:
Det är alldeles uppenbart att Canon har haft problem med sina batterigrepp. Här är info om ett annat batterigrepp som uppför sig precis som mitt BG-E5 gör:
http://www.usa.canon.com/consumer/c...oryid=139&id=25573&keycode=2112&modelid=10464
Observera att det inte står att man inte kan använda NiMH batterier, men att de kanske inte ger full stapel.
Att batterigreppen uppför sig på det sättet med AA-celler (det vi brukar kalla batterier) av typen NiMH, har inget som helst att göra med batterigreppet.
Detta eftersom greppen är anpassade för brunstens-celler ("vanliga AA-batterier") som ger en spånning på 1,5 volt.
NiMH ger 1,2 volt.

Eftersom du dessutom kopplar ihop flera celler så blir skillnaden i spänning större än 0,3 volt.

Dessutom så är det fler saker som skiljer i cellernas egenskaper mellan brunstens-celler och NiMH-celler (inre resistant, uppförande vid olika temperaturer, hur hårt cellerna kan belastas innan spänningen sjunker ännu mer, hur urladsningskurvorna ser ut).

Summa sumarum:
Att det går att använda NiMH-celler, är inte samma sak som att det går lika bra som att anväda Brunstens-celler.

Att batterigreppen uppför sig på det sättet med AA-celler (det vi brukar kalla batterier) av typen NiMH, har inget som helst att göra med batterigreppet.
Tack för ditt svar, men om du hade läst servicenoten hade du sett att felet finns med både brunstensbatterier, NiMH och Canon LiIon-batteri.
När jag sätter mitt fulladdade Canonbatteri i batterigreppet visas bara halv stapel och det går inte att ta många bilder förrän batteriet anses tomt och texten "ladda batteriet" visas. Tar jag nu bort batterigreppet och sätter Canonbatteriet direkt i kameran visas full stapel och jag kan fortsätta att ta bilder. Om inte detta har med ett felakigt batterigrepp att göra begriper jag ingenting.
Jag har mailat Canon support och samma sak till Inet där jag köpte kameran och greppet så får vi se vad som framkommer.

molusk skrev:
Tack för ditt svar, men om du hade läst servicenoten hade du sett att felet finns med både brunstensbatterier, NiMH och Canon LiIon-batteri.
När jag sätter mitt fulladdade Canonbatteri i batterigreppet visas bara halv stapel och det går inte att ta många bilder förrän batteriet anses tomt och texten "ladda batteriet" visas. Tar jag nu bort batterigreppet och sätter Canonbatteriet direkt i kameran visas full stapel och jag kan fortsätta att ta bilder. Om inte detta har med ett felakigt batterigrepp att göra begriper jag ingenting.
Jag har mailat Canon support och samma sak till Inet där jag köpte kameran och greppet så får vi se vad som framkommer.

Får be om ursäkt om jag missuppfattat dig.

Men jag fick uppfattningen av att du tror att NiMH-celler skulle fungera lika bra som brunstens-celler, vilket de aldrig kan göra.

Jodå, jag läste att vissa grepp har problem med samtliga batterier, men som du nog också läste så "anses" vissa av problemen inte bero på greppet.

Undrar om du testat mitt tips ovan, att stänga av kameran en stund, och sätta på den igen?

När du tar ut greppet och sätter i batteriet direkt i kameran så uppnår du exakt samma sak som du gör genom att stänga av kameran och sätta på den igen (ur batterisynpunkt sett).

Anledningen till att du bör testa detta med att stänga av kameran, för att sedan sätta på den igen, med batterigreppet på.
Är för att utesluta att fenomenet beror på batteriet och inte greppet.

Problemet kan nämligen bero på både batteriet och greppet.
(Inte så lätt att veta för de flesta).

För att försöka uttrycka det kortfattat och enkelt, så ändras batteriets förmåga att leverera ström efter belastning. Tar du bort belastningen helt, under en kort tid så återfår batteriet möjlighet att leverera ström igen.
Framför allt gäller detta lite äldre och mer välanvända batterier.

Hoppas det jag skriver ovan gör dig lite klokare (svårt för mig att veta hur mycket ellära du kan).

Undrar om du testat mitt tips ovan, att stänga av kameran en stund, och sätta på den igen?

Hoppas det jag skriver ovan gör dig lite klokare (svårt för mig att veta hur mycket ellära du kan).
Jo jag har testat säkert 10 gånger med att ta ur batterier, låta kameran vara utan batteri en lång stund och sedan sätta i någon av batterierna, men tyvärr blir resultat lika varje gång: stapeln blir inte full och för NiMH-batteriet säger kameran byt batteri trots att de är fulladdade och borde visa halv stapel. Sätter jag i LiIonbatteriet direkt i kameran blir stapeln full direkt och jag har inte laddat detta batteri sedan i förrgår och tagit ett antal bilder samt även tittat på bilderna i kameran.

Om du ser på min hemsida så ser du att jag jobbar med elektroniska regulatorer och utvecklar program till dem.

molusk skrev:
Jo jag har testat säkert 10 gånger med att ta ur batterier, låta kameran vara utan batteri en lång stund och sedan sätta i någon av batterierna, men tyvärr blir resultat lika varje gång: stapeln blir inte full och för NiMH-batteriet säger kameran byt batteri trots att de är fulladdade och borde visa halv stapel. Sätter jag i LiIonbatteriet direkt i kameran blir stapeln full direkt och jag har inte laddat detta batteri sedan i förrgår och tagit ett antal bilder samt även tittat på bilderna i kameran.

Om du ser på min hemsida så ser du att jag jobbar med elektroniska regulatorer och utvecklar program till dem.
Ja, då låter det ju definitivt som att det är greppet som är problemet.

Jag har visserligen kikat på din profil, men inte din hemsida. Därav min osäkerhet på din kunskapsnivå (är van vid att försöka förklara sånt här för personer som inte förstår skillnaden på spänning och ström, och ännu mindre har någon som helst kunskap om inre resistans i battericeller o.dyl).
Därav min fråga om du testat att stänga av kameran och sätta på den igen.

/Daniel.

Problemet löst

Hej!
Idag fick jag tillbaka min EOS 450D med batterigreppet. Tidigare har jag skickat enbart batterigreppet, men de hittade inget fel, utan bad mig att skicka in även kameran.
Idag står det på följesedeln att följande utförts:

Justering av elektriskt bussystem
Allmän rengöring
Uppdatering av mjukvara

Vid kontroll visar nu batteriindikatorn fullt antingen batteriet sitter i kameran eller batterigreppet. Eller att uppladdningsbara batterier används. Så nu är jag mycket nöjd.

Jag hoppas att det beskrivna kan hjälpa någon som fått liknande fel.
//Bosse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar