Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppladdning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosino

Aktiv medlem
Jag har köpt en Olympus C-8080 och fört över mina första bilder till datorn. Programmet som följde med kameran är Camedia Master 4.2.
Måste jag uppgradera till Camedia Master Pro för att kunna lägga upp mina bilder på min hemsida, eller t.ex. ladda upp dem på Fotosidan?

Med programmet som jag har använt för min HP kamera har det inte varit några problem.

Jag har inte hunnit fördjupa mig desto mera i bruksanvisningarna ännu, men vid första försöken att få något laddat upp så lyckades jag inte från Master 4.2.

Om jag tolkar dig rätt så ska du inte "skapa" någon hemsida utan bara ladda upp dom på en befintlig webbsida som tex fotosidan. Då behöver du inget speciellt program. MEN, nu finns det ju vissa regler för fotosidan när det gäller storleken på bilder, dvs dom får max vara 1024 pixlar breda/höga och vara max 249 kB stora. Detta kan ställa till det en del när man försöker ta dom direkt från en modern digitalkamera då dessa bilder vanligen är för stora. Då behöver du ett bildredigeringsprogram. Det är möjligt att du kan klara det i Olympus program som du har. Annars kan du faktiskt använda programmet "paint" som finns som standard om du använder Windows i din dator. Det är kanske inte det roligaste programmet, utan kommer du in i fotograferingen lite mer kommer du vilja ha ett något mer avancerat program där du kan ändra andra små eller stora saker i bilderna. Då är alternativ som Adobe Photoshop Elements eller Adobe Photoshop CS vanliga alternativ. Men det är som sagt möjligt att det programmet du har kan en del av dom här sakerna. Om jag nu har uppfattat din fråga rätt :)

Tack för svaret, delvis fick jag svar på min fråga!

Då jag överförde bilderna från kameran till datorn kom de direkt in i Master-programmet, och därefter fick jag dem inte sparade på annan plats så att jag kunde komma åt dem med paint-programmet heller.

Men det går väl på nåt annat sätt att föra över bilderna från kameran till t.ex filen "mina bilder" utan att alls gå via Masterprogrammet?

Nu vet jag ju inte exakt vad du har för windowsoperativsystem, samt är inte 100 på att din Olympus fungerar på detta sätt, men det tror jag då jag ahde en äldre modell av Olympus än du som funkade så, men är det av nyare typ så kan du gå in i "utforskaren" och hitta minneskortet som en egen uppmappad "hårdisk". Leta efter en disk som heter typ Olympus. Under denna kommer det att ligga en mapp som heter DCIM. Under denna mappen hittar du alla bilder på kortet. Då kan du kopiera dom var du vill... Annars MÅSTE bilderna ligga någonstans på hårdisken även om du inte ser det i ditt program, så en variant är ju att köra en sök på hela hårdisen efter bilderna.
*inser att det INTE är lätt att skriva så det här blir begripligt, men jag hoppas att det kan leda dig i rätt riktning iaf... Annars får du ringa eller något ;-)

Jag har windows 2000 XP.
Jag tror det har fixat sig nu, jag hittade bilderna då jag sökte bland dolda filer, så det gick att spara dem på nytt ställe och går förhoppningsvis att ladda upp dem då också.

Tack för hjälpen!

Låter som du har koll på det hela, helt klart! :)
Du får gärna höra av dig om du skulle behöva någon support :)
/Håkan

Hej! i samband med att du ska föra över bilderna
från kameran till datorn, så kan du även välja var
du vill spara dom, du kan även välja att skapa en ny
mapp innan du sparar.
Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar