Annons

upplösning vid export i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

johankarlson

Aktiv medlem
Hej alla,
Har precis börjat använda lightroom och är väldigt nöjd i stort, använde canons digital photo professional innan och var rätt inkörd på det sättet, nu till frågan när jag exporterar en ren Raw fil i canons program till en jpeg blir den ca 8400kB, när jag exporter samma Rawfil från lightroom blir den ca 6800kB, filen är inte ändrad på något vis upplösningen sätt lika, Vad änvänder ni för upplösning om man vill spara i full upplösning (Canon 40d) någon vänlig själ med tankar eller vad kan det vara som gör skillnaden?
Johan

Upplösningen i PPI/DPI har ingenting med filstorleken att göra. För att få full "upplösning" så är det ju bara att se till att du sparar bilden utan att beskära eller förminska den, d.v.s. du har alla pixlar kvar.

Filstorleken kan sen variera beroende på hur mycket du komprimerar i JPG, och olika program komprimerar förmodligen på olika sätt. Sätter du kvaliteten till 100% i Lightroom så får du så lite komprimering som möjligt.

Min "artikel" i ämnet PPI/DPI:
http://erro.se/artiklar/Bildstorlek

När du exporterar i Lightroom har du dels inställningen under "File Settings" där du kan välja kvalité.

Sedan har du inställningen under "Image sizing" där du kan välja hur stor bilden skall vara i pixlar.

Dessa två tillsammans avgör hur stor filen blir.

Att det kan skilja lite mellan olika program är nog inte helt ovanligt.

Personligen använder jag en mängd olika inställningar beroende på syftet.

Jag brukar dock göra en export i full upplösning som extra backup. Då väljer jag quality 80 och kryssar ur "resize to fit"

Tackar, Mycket bra läsning Robert, jag har inte beskurit bilden något är det mycket i skillnad 8400/6800kB? vill ju bara bibehålla största kvalitet när man sparar bilder. man kanske inte skall fundera mer på det?
//Johan

Jag tror du skall förändra tänket lite. Den bästa kvalitén har du ju redan - RAW-originalet.

Vilka inställningar du skall ha vid exporten till JPG måste bero på situationen.

Att du får något annorlunda filstorlek i de olika programmen är nog inget konstigt och jag tror ingen är kapabel att se skillnad mot en 10 megapixel bild som är 8,4 meg och en som är 6,8 meg. Det är först vid mycket kraftigare komprimering som det går att se skillnad.

Du har förmodligen helt rätt, i detta fallet var det en vän som ville ha massa bilder från ett evenemang och jag satt bara och jämförde arbetssättet och då såg jag denna skillnaden, bilderna ser man som sagt ingen skillnad på men det var kul att få så bra svar
//J

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto