Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning fotoram

Produkter
(logga in för att koppla)

Saltis

Aktiv medlem
Jag köpte en fotoram till familjen i Jul.
JOBO PLANO 10 IPS

I manualen står det 1280 x 800 pixlar.

Jag exporterar mina bilder från Lightroom i detta formatet och ser att det kommer en svart rand på bägge sidorna.

Jag kontaktar deras kundsupport och de anger 1366 x 768.

Även detta ger en rand fast nu över och under bilden.

Jag kontaktar dem igen och nu säger de 1366 x 800.

Nu verkar det fylla upp hela bilden men då jag lägger ett mönster av svarta linjer på grön botte, och skickar en BMP-bild till fotoramen (detta för att inte jpeg skall ändra på bilden) så blir fältet den gröna botten lila.

1) Tror ni att jag har rätt upplösning eller är den något annat, även om proportionerna nu har blivit rätt.
2) Varför blir grönt lila?

Vad tror ni

Hälsningar
Anders
 
Jag köpte en fotoram till familjen i Jul.
JOBO PLANO 10 IPS

I manualen står det 1280 x 800 pixlar.

Jag exporterar mina bilder från Lightroom i detta formatet och ser att det kommer en svart rand på bägge sidorna.

Jag kontaktar deras kundsupport och de anger 1366 x 768.

Även detta ger en rand fast nu över och under bilden.

Jag kontaktar dem igen och nu säger de 1366 x 800.

Nu verkar det fylla upp hela bilden men då jag lägger ett mönster av svarta linjer på grön botte, och skickar en BMP-bild till fotoramen (detta för att inte jpeg skall ändra på bilden) så blir fältet den gröna botten lila.

1) Tror ni att jag har rätt upplösning eller är den något annat, även om proportionerna nu har blivit rätt.
2) Varför blir grönt lila?

Vad tror ni

Hälsningar
Anders

Google säger 1366x768...

skumt.
 
Vad menar du?

Jag köpte en fotoram till familjen i Jul.
JOBO PLANO 10 IPS

I manualen står det 1280 x 800 pixlar.

Jag exporterar mina bilder från Lightroom i detta formatet och ser att det kommer en svart rand på bägge sidorna.

Jag kontaktar deras kundsupport och de anger 1366 x 768.

Även detta ger en rand fast nu över och under bilden.

Jag kontaktar dem igen och nu säger de 1366 x 800.

Nu verkar det fylla upp hela bilden men då jag lägger ett mönster av svarta linjer på grön botte, och skickar en BMP-bild till fotoramen (detta för att inte jpeg skall ändra på bilden) så blir fältet den gröna botten lila.

1) Tror ni att jag har rätt upplösning eller är den något annat, även om proportionerna nu har blivit rätt.
2) Varför blir grönt lila?

Vad tror ni

Hälsningar
Anders

Vad menar du med att jpg skulle ändra i bilden? Förstår inte riktigt (inte alls om jag ska vara uppriktig).
 
Rita ett svart streck på grön botten i Paint. Zooma in så att du ser pixlarna och du ser att du har en skarp kant mellan grönt och svart.

Spara sedan bilden i jpeg, stäng Paint och öppna bilden igen.
Zooma sedan in så att du ser pixlarna. Då upptäcker du att de gröna pixlarna nära strecket har bytt till en mörkare grön nyans.
 
Prova att komprimera mindre

Ritade lite i Photoshop och sparade i högsta jpg-kvalitet och kunde inte upptäcka fenomenet. Kan det bero på att du komprimerar bilden för mycket? Menar du att det syns också när du tittar på bilden på vanligt sätt utan att förstora den så mycket?
 
Känner att vi börjar hamna lite utanför ämnet..... Jag har inte Fotoshop men sparar jag med vanliga Paint i jpeg så förändras bilden. Jpeg är hårt komprimerat och optimerat för bilder.

Min egentliga undran är om någon vet vad fotoramen egentligen har för upplösning.

//Anders
 
Om du mäter fotoramens bildyta fysiskt, vilka mått har den? Det ger ju proportionerna, som rimligen bör stämma med upplösningens proportioner.

De tre alternativ som angetts hittills ger ju tre olika proportioner;

1280*800 = 1,60 = 16:10
1366*768 = 1,78 = 16:9
1366*800 = 1,71 = ?

16:10 (1280*800) och 16:9 (1366*768) är ju välkända. Proportioner på 1,71 vet jag däremot inte om jag sett någon gång?
 
Internetköp ?

Hej

Kan de va en kinakopia ?

Allt mer kopieras och säljs som original å de kan va väldigt svårt att skilja på "agnar å vete" ;-)

ThomasR
 
Jag känner igen problemet

Jag köpte en fotoram för några år sedan. Det var en ganska fin variant av något bra märke. Jag har den kvar i gömmorna någonstans med använder det inte.

Hur som helst, jag försökte också hitta optimal upplösning. Det som stod i specen stämde aldrig överens. Jag har för mig att jag fick någon förklaring till varför det var så men minns inte riktigt.

Det jag gjorde vara att göra ett antal testbilder i olika format bestående av en rektangel med en "ram" om några pixlar. Då först kunde jag till slut fastställa bildytans verkliga storlek.

Skall se om jag kan gräva fram resultatet på något vis....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.