lars2
Avslutat medlemskap
Hittade intressant information om upplösning och utskrift hos Canon Image Gateway som jag tänkte kunde vara nyttig.
Skulle man inte få till ett värde som kan multipliceras med ett heltal rekommenderar Canon att man använder Image Optimizer (jämnar ut taggiga kanter) i skrivarinställningen.
Hur andra skrivare löser detta vet jag inte men troligen är problematiken den samma att den stegvisa matningen måste gå jämt upp med vald upplösning för att maskin inte skall behöva "fuska" för att få ihop det. Samma problem finns på skannrar.
Man kan notera att även Canonskribenten blandar ihop DPI och PPI, skriver DPI när det refereras till PPI inställning i PS.
Sambandet mellan originaldata och skrivarupplösning
www.cig.canon-europe.com
(kräver inloggning, om man måste ha en Canon produkt vet jag inte)
Om skrivaren t.ex. har en utskriftsupplösning på 4800 × 2400 dpi (scanningriktningen för skrivhuvudet × papperets matningsriktning), bör du ha en inställning med hög upplösning som vid multiplicering med ett heltal motsvarar 2400 dpi
…
Om utskriftskvaliteten har högsta prioritet rekommenderar vi inte att du ändrar bilddatats upplösning. Avmarkera rutan [Resample Image/Resampla bild] och använd därefter någon av följande metoder:
• Ändra upplösningen (utskriftsformatet förändras)
• Ändra bredd och höjd (upplösningen förändras)
Rekommenderade värden ligger över 300 dpi om du prioriterar fotokvalitet, och 400 dpi för landskapsbilder som kräver en speciell skärpa i återgivningen.
Den här metoden ger emellertid ofullständigt utskriftsformat och upplösning. Om du absolut vill ha helsidesutskrifter på A4-papper, måste du runda av upplösningen nedåt till ett värde som kan multipliceras med ett heltal till 2400 dpi, alternativt justera upplösningen via resampling (med bicubic-metoden).
...
Skulle man inte få till ett värde som kan multipliceras med ett heltal rekommenderar Canon att man använder Image Optimizer (jämnar ut taggiga kanter) i skrivarinställningen.
Hur andra skrivare löser detta vet jag inte men troligen är problematiken den samma att den stegvisa matningen måste gå jämt upp med vald upplösning för att maskin inte skall behöva "fuska" för att få ihop det. Samma problem finns på skannrar.
Man kan notera att även Canonskribenten blandar ihop DPI och PPI, skriver DPI när det refereras till PPI inställning i PS.