Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning för säkerhetskopior

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
Tänkte scanna in mina diabilder på datorn som en säkerhetskopia ifall något skulle hända med originalen.
Vilken upplösning bör jag scanna in bilderna på och spara dom i?
Måste man köra med den högsta upplösningen, 4000dpi och spara i den samma så blir det ju ganska stora filer.
I alla fall i TIFF format vilket jag har förstått att man borde spara bilderna i.

4000 ppi är att ta i. Du klarar dig långt med hälften. Dessutom bör du kanske välja vilka bilder du skannar in. Alla diabilder är kanske inte lika viktiga att spara till varje pris.

TIFF är bra men inte helt nödvändigt. Har man väl fixat till en bild så att färger och efterbelysning är gjord kan man spara den i jpg med komprimering mellan 10 och 12. Det är främst om man sparar om en jpg-bild som jpg som man är på farlig is.

Jpg är mer känsligt för virusattacker typ "love-letter".

Visserligen är det bra att ha bästa möjliga, men 4000 ppi är jättemycket och tar lång tid att kanna och kraft att bearbeta. Jag brukar skanna mina bilder i 3000 ppi. Då kan man publicera bilden i A4 och i värsta fall får man väl interpolera upp bilden.

En 4000ppi TIFF blir 60 MB och 3000ppi blir 30MB, hälften alltså, men lagom mycket.

Skall både input och output vara på 3000ppi, eller finns det ngn kombination som är lämligare?

Tidskrifter som vill publicera en bild brukar ju vilja ha bilden i 300dpi och kan trycka den i A4 storlek, hur hänger det ihop med att man måste spara bilden i 3000ppi för att man ska kunna publicera i A4?

(Är dpi och ppi samma sak???)

ppi är inte samma sak, men när man säger dpi menar man ofta ppi. Ppi är pixeltätheten och anges i pixlar per tum. Dpi är ett mått för skrivare. EN skrivare kanske skiver ut i 1440 dpi en bild som är i 240 ppi. Då använder skrivaren flera punkter för att skriva varje pixel.

Input ska vara 3000 ppi. Det anger alltså hur hög upplösning du skannar i.

Output är när man fördelat ut pixlarna. Alltså vilken pixeltäthet filen får. Det går att ändra i efterhand och påverkar inte bildens fil. Det är bara in instuktion.

Skulle du ange 3000 ppi som output skulle bilden bli 24x36mm vid utskrift. Med 300 ppi output blir utskriften 24x36 cm...

Hoppas att du hänger med.

vill du verkligen vara säker så är det bara en sak som gäller:

Scanna i bästa kvalité. Spara i TIFF. Bränn på DVD (gärna två stycken).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar