Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

upplättningsblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

johankarlson

Aktiv medlem
Hej.
Har införskaffat mig en canon ex 430 II blixt till min eos 40d och tänkte ta lite utomhusporträtt i helgen, hur funkar det med upplättningsblixt som skall ge så fint ljus, någon vänlig själ som har några tips på inställningar osv
//Johan

Hej.
Har införskaffat mig en canon ex 430 II blixt till min eos 40d och tänkte ta lite utomhusporträtt i helgen, hur funkar det med upplättningsblixt som skall ge så fint ljus, någon vänlig själ som har några tips på inställningar osv
//Johan

Jag är själv inte någon ljusexpert, men något som brukar fungera bra är att inte ha motljuskällan riktad rakt in i objektivet, och för att resultatet inte ska bli helt onaturligt så se till att använda svag ljusstyrka på blixten!

Hej.
//Johan

Kör high speed sync så att kameran kan jobba med snabba slutartider om så behövs, om det är ljust ute.

Börja med att läsa lite i
http://software.canon-europe.com/files/documents/FlashWork_EN.pdf
Annars så är automatiken rätt bra på att lösa det hela även om jag jag inte gillar att göra så. Personligen så ställer jag manuellt in ISO, bländare och slutartid för vettig exponering av bakgrunden och låter ETTL automatiken exponera motivet - brukar fungera rätt bra faktist.

HS-sync är nödvändigt dagtid för att inte överexponera bakgrunden om man vill ha lite större bländare.

Är inte heller någon ljussättningsexpert, men det är väl svårt att köra indirekt blixtljus utomhus när man inte har något tak eller en vägg att studsa ljuset mot.

Så här skulle jag göra:

Kör ISO 100. Minns inte om du måste köra M på 40D för att inte kameran skall skjuta iväg ISO till 400.

Kör stora bländare, största du har. I ditt fall skulle jag köra 70 mm på ditt 70-200 och f/2.8. Utzoomat längre gör att du får för stort avstånd till modellen och blixtljuset får svårare att nå fram.

Välj en slutartid som gör att bilden/bakgrunden/omgivningen blir rätt exponerad, så som du vill ha den.

Ställ blixten på high speed sync. Rikta den rakt mot modellen. Dosera sedan blixtstyrkan (auto eller manuellt) så att du får det resultat du vill ha i modellens ansikte eller vad det nu är som huvudmotivet.

Jag är själv inte någon ljusexpert, men något som brukar fungera bra är att inte ha motljuskällan riktad rakt in i objektivet, och för att resultatet inte ska bli helt onaturligt så se till att använda svag ljusstyrka på blixten!

Sorry att jag läste ditt svar dåligt. Jag läste indirekt blixt, men det var inte det du skrev och du har helt rätt i det du skriver.

Om du kör blixten på ETTL dvs. automatisk blixtdosering kan du kompensera +/- 2 steg från det värde som kameran anser vara lagom. Kör du blixten på manuellt anger du hur stor del av blixtens max som du skall skicka ut, t.ex. 1/1, 1/2, 1/4, 1/8 osv. Läs manualen och testa dig fram med olika inställningar.

Bilagor

• Skärmdump_006.jpg
    Skärmdump_006.jpg
    71.7 KB · Visningar: 827
  • Skärmdump_005.jpg
    Skärmdump_005.jpg
    66.8 KB · Visningar: 801
Om du kör blixten på ETTL dvs. automatisk blixtdosering kan du kompensera +/- 2 steg från det värde som kameran anser vara lagom. Kör du blixten på manuellt anger du hur stor del av blixtens max som du skall skicka ut, t.ex. 1/1, 1/2, 1/4, 1/8 osv. Läs manualen och testa dig fram med olika inställningar.

Tack åter igen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar