boldten
Aktiv medlem
Detta är kanske en dum fråga vad gäller upplättningsblixt vid porträtt utomhus i sol. Jag kör alltid med upplättningsblixt för att lätta upp skuggorna men jag fattar inte riktigt varför det fungerar rent ljusmässigt. Hur kan det hjälpa att slå på mer ljus på ett ansikte som redan är delvis kraftigt solbelyst? Att skuggorna lättas upp är klart, men varför bränns inte de solbelysta delarna ut i samma utsträckning?
Exemplifiering, säg att blixten "skjuter iväg" 1EV ljus mot ansiktet på personen som fotograferas. Då borde ju både skuggorna OCH de redan ljusa delarna öka 1EV, varvid skillnaden likförbannat är samma som tidigare ;-)
Nu är det ju inte så i praktiken (som jag redan vet), men den stora frågan är då varför? Vad har jag missat i mitt resonemang ovan?
Exemplifiering, säg att blixten "skjuter iväg" 1EV ljus mot ansiktet på personen som fotograferas. Då borde ju både skuggorna OCH de redan ljusa delarna öka 1EV, varvid skillnaden likförbannat är samma som tidigare ;-)
Nu är det ju inte så i praktiken (som jag redan vet), men den stora frågan är då varför? Vad har jag missat i mitt resonemang ovan?