Annons

Upplättningsblixt i solljus

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Halloj!

Nu när det bitvis finns starkt solljus ute brukar jag fälla upp blixten för att minska effekten av sol från sidan på tex ansikten. Det är nåt jag med framgång ägnade mig åt (tycker jag själv) på min tidigare kamera, den förbluffande kompetenta superzoomen Canon S3 IS.

Nu har jag sedan några månader en 450D och har lite svårt att få till samma sak lika enkelt som på S3:an. Jag kör nästan alltid på Av-läge. Blixten blir antingen alldeles för stark, eller så syns den inte alls. Har varierat "blixkompensationen" flitigt (alltså de +/- steg man kan ställa styrkan med) men hittar inget riktigt bra värde. Eftersom det för det mesta handlar om snabbt tagna bilder så vill jag ha ett standardläge som "ofta blir bra" - inte fippla varje gång och testa. Då hinner nämligen sonen tröttna på mitt fotande och sprungit iväg nån annanstans :)

Någon som har förslag om bra värden, ljusmätningsmetod, eller Tv ist.f. Av, eller M, P eller vad som helst? Tacksam för tips!
 
Din kamera kan inte använda en slutartid kortare än 1/200 sekund när den interna blixten används. Så det kan ju vara förklaringen till att bilden blir för ljus om det är starkt solsken och du inte bländar ner tillräckligt. Det bör du se i sökaren i så fall, genom att slutartiden blinkar.

Om blixten inte räcker till kan det bero på för långt avstånd i kombination med för liten bländaröppning. Den interna blixten är inte särskilt stark i förhållande till solen. Testa i så fall med kortare avstånd eller större bländare.

// Kjelle
 
Oj, det hade jag ingen aning om! Har antagligen varit ouppmärksam då jag tagit korten, antagligen har sökardisplayen blinkat intensivt, men jag har inte tittat noga eftersom jag varit säker på att givet "omständigheterna" så ska kameran kunna ta en bra bild med Av. Men högst sannolikt har den velat blända ner - ifall accepterad slutartid varit maximerad till 1/200. Med bländare runt 4-5 (som jag brukar köra) och starkt solljus borde den vilja ha 1/800 el.dyl. Det skulle förklara överexponerade bilder som du säger.

Förstår jag alltså rätt att automatiken ignorerar blixtens ev. effekt (som jag vill att den ska göra) - men att den begränsar den kortaste slutartiden till 1/200(?).

Då verkar det som Tv läge med 1/200 borde vara lämplig inställning? Så får kameran blända ner bäst den vill (oberoende av blixtens
effekt)?
 
Kamerans automatik ställer in slutartid och bländare efter det befintliga, omgivande ljuset, och blixtens styrka efter avståndet till motivet. Dock begränsas kameran av att den inte klarar en kortare synktid än 1/200 sek.

Du kan ju också testa fota i AV-läget utan blixt och se vilket slutartid kameran väljer i det läget.

Fotar du i TV och ställer in 1/200 och låter kameran välja bländare bör det fungera bra.

// Kjelle
 
I specifikationerna står att den har HSS ( High Speed Sync ). Dock vet jag inte var eller hur man ställer in den på kameran.
 
Jag tror inte synk med korta slutartider fungerar med den inbyggda blixten. Det gäller vad jag vet bara i kombination med extern blixt.

// Kjelle
 
Tack Kjell och Per. Jag vill ju helst använda blixten "i smyg", dvs att kamerans automatik inte ska ta notis om den, som på S3:an. Men kanske det blir bra oavsett om kameran tar med blixten i beräkningen eller inte. Får fundera om jag ska sänka/höja kraften i den.

Får helt enkelt experimentera med Tv 1/200 och se om jag kan hitta ett bra läge. Nu tycks ju högsommarn kommit och det känns högst aktuellt att få till det. :)
 
Att använda blixten utan att kameran vet om det låter inte så bra. Med den inbyggda blixten är det helt omöjligt, för den vet kameran väldigt väl när den är uppfälld.
Med en extern blixt, ansluten till synkuttaget - som jag just nu insåg att du inte har, på en 450D, men vi bortser från det just nu - kan du smyga på kameran en blixt. Men då får du själv ställa in blixt och övrig exponering för att det ska bli rätt. I någon automatisk mod kommer kameran att exponera efter omgivningsljuset, lycklit omedveten om att det kommer att tillkomma ljus i exponeringsögonblicket.

1/200 sekund är alltså en teknisk begränsning på din 450D. En sådan begränsning finns på alla sådana här kameror, även om mer avancerade modeller har 1/250 sekund (och synkuttag).

Dock skulle jag starkt rekommendera dig att lägga ut lite pengar på en extern blixt, som 430 EX II eller 580 EX II. De klarar att synka på kortare tider, genom ett trick, och är rent allmänt vida överlägsna den inbyggda blixten.

Jag glömde förresten att fråga om du kör med evaluerande eller centrumvägd E-TTl mätning?
 
Senast ändrad:
Tack för svar Anders! Misstänkte det kunde vara så. Jag har inte laborerat så mkt med ljusmätning, så oftast är den inställd på evaluerande. Centrumvägd (eller nån av de andra som mer fokuserar på ljuset i mitten) tilltalar, speciellt kanske i det här sammanhanget. Med ett undantag, och det är då jag trycker ner för skärpa först (i tex någons ansikte), sedan flyttar kameran för att få en intressantare komponerad bild. För den mäter väl ljuset när man tar kortet, alltså inte längre på ansiktet(?).

Vet att jag kan laborera "egen programmering" här med ordning och använda knappar för att mäta det ena före det andra osv, men det kommer inte vara aktuellt, eftersom jag menar snapshots, inga komplexa scener a'la Dave Hill.

1/200 el 1/250 spelar nog liten roll, men ska köra Tv på det. Eftersom nu kameran har full koll på blixten, så betyder det att den också accepterar att jag tex sänker/höjer blixten något steg för att laborera? Och inte kompenserar bländare för min valda sänkning/höjning av blixtenergin? Hmm, blev lite kryptiskt det här, men du kanske förstår ändå?

Extern blixt vore skoj, men har inte riktigt kommit dit ännu. Gillar öht iden med upplättningsblixtar och skulle köpa en omnibouncer (heter dom väl) direkt - en såndär pressfotografgrej helt enkelt. Men det blir ett steg vad det lider, kanske när höstmörkret börjar falla...
 
Jag menar inte ljusmätningsmetoden för kamerans mätning av allmänbelysningen, utan mätmetoden du använder för mätning av blixtbelysningen med E-TTL II.

Men kombinationen av båda påverkar det resultat du får. Det gäller även för snapshots. Kameran kan mäta både allmän- och blixtljuset när du tar bilden, eller innan du tar bilden. Det är upp till dig.

Du kan inte ändra blixtenergin direkt på den inbyggda blixten. Den har inget manuellt läge. Om du syftar på exponeringskompensation för blixt är det en annan sak. Det ändrar på hur mycket kameran låter blixten lysa. Men den inbyggda lysmasken har inte så mycket att öka med, i många lägen.

Pratade du inte om upplättningsblixtar utomhus? En omnibouncer gör ingen nytta där. Du måste fortfarande ha något att studsa i. En engångstallrik av papp och lite tejp gör mer nytta, i så fall.
 
Eh, ok. Jaha men hur samspelar den vanliga ljusmätningen med E-TTL på den inbyggda blixten då? Är mkt okunnig med trodde E-TTL handlade om externa blixtar. Hittar inget vettigt i manualen om detta. Just därför trodde jag man kunde använda den inbyggda lite i smyg ;)

Omnibouncer är en upplättningsblixt som jag ser det, men inte utomhus mkt riktigt. Dess raka motsatt (till engångstallriken) är den som jag antar berömda "snot":en av svarta sugrör. Det vill jag testa också. Med S3:an blev jag inte så avancerad som papptallrikar, i mitt esse körde jag med vita pappservetter.

Min synnerligen primitiva tanke med upplättningsblixt (utomhus i soljus med oönskade skuggor) - var att blåsa lite (men bara lite) extraljus i mörka halvan av ansiktet på den som annars typiskt blir underexponerad på ena halvan och möjligen välexponerad i andra. Det lyckades jag med en i sammanhanget väldigt underlägsen kamera, lyckligt dum om omständigheterna uppenbarligen. Här är ett exempel (hyffsad bearbetad iofs, men jag tror poängen syns): http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1229259&target=_blank

Tack, men så mycket klokare är jag inte nu :)
 
Kör P-läget och ratta in den blixtkompensation du vill ha (-1 EV borde väl vara lagom?) så låter du kameran sköta resten =) Det var ju snapshots du ville ta, lika bra att använda läget som är gjort för det.
 
Tips

Det funkar alltid bra att köra M-läget med blixten för upplättning.
kör AV eller M. Ställ in bländare så att tiden hamnar på 1/200 eller 1/250 (beroende på kamera) I m-läget får du själv välja både tid och bländare (se manual)
Fäll upp blixten - skjut. Ev. kan du ställa blixtkomp på -1/2 eller något liknande. Inte särskilt svårt. Se till att du har iso 100 (det är ju soligt)

TV funkar lika bra (eller bättre) Har aldrig provat p-läget men det borde också funka.
 
Nädå, kameran använder E-TTL II med den inbyggda blixten också. Förblixt skjuts, blixtljuset mäts, omgivningsljuset mäts, kameran kollar (med evaluerande E-TTL) var bilden blir ljusare när blixten går och ser därmed var du har motivet. Kameran antar nämligen att det du vill fotografera ligger inom blixtens räckvidd, så den dunkar på blixtljus för att lysa upp det och försöker fixa en lagom exponering av bakgrunden med tid/bländare.

Det sistnämnda kan då bli ett problem om det är väldigt ljust (eller mörkt). Är det väldigt ljust kan tiden kanske inte bli kort nog, om du inte har extern blixt och kör high speed synk. Är det mörkt räcker inte bländaren till, och/eller blir slutartiden hysteriskt lång. Vilket som inträffar beror på om du kör P, Tv, Av eller M.

Ibland lyckas kameran inte bli klok på vad det egentligen är du vill exponera med blixten. Ett sätt är då att tillgripa FEL (Flash Exposure Lock). På din kamera siktar du med sökarens mitt på det ansikte du vill ta bild på, trycker på *, riktar om och tar bilden. En mätblixt går iväg när du trycker på *, vilket kan lura motivet, om det är av det levande slaget.

En annan metod är att ställa om E-TTL till centrumvägd mätning. Då gör den inga antaganden, men om motivet är annorstädes än i centrum, blir den kanske inte rätt blixtexponerat. FEC (Flash Exposure Compensation) behöver oftast användas för att rätta till det. På din 450D finns det i en meny, så det är lite dumt att komma åt, men på en 400D kan man flytta funktionen till SET-knappen, så det går kanske på din kamera också?

En tredje metod är att behålla evaluerande mätning för E-TTL, ta en bild, kolla hur den blir och sen använda FEC och ta en bild till, om blixtljuset blev för ljust/mörkt.

Notera att kameran automatiskt applicerar upp till några stegs minskad blixtexponering när omgivningsljuset går över EV 10 (ISO 100). EV 0 är 1 s vid f/1, så sen kan du räkna vidare själv. Detta för att blixten inte ska bli det enda ljuset vid sådana förhållanden, utan minskas "lite lagom".

Själv kör jag helst Av och med 580 EX II satt i HSS vid sådana här förhållanden. Så snart tiden måste gå över 1/250 använder blixten HSS. Om inte kör den som vanligt. Av hindrar felexponering av bakgrunden, så länge det inte är hysteriskt ljust, man använder en stor bländare och högt ISO. Samtidigt.

Att göra som Tony föreslår ovan, dvs att ställa kameran i Av och sen justera bländaren så tiden blir 1/200, är hur dumt som helst. Då ställer man givetvis kameran i Tv, ställer tiden på 1/200 och så sköter kameran resten. Resultatet blir detsamma, fast automatiskt.

P-läget ger samma resultat om det är ljust. Är det mörkt förlänger P tiden till som längst 1/60. Detta till skillnad från Av, som förlänger den till 30 sekunder, om det behövs.
 
Inte hur dumt som helst

Förmodligen inte hur dumt som helst om man kör i av-läge i vanliga fall. Då behöver man inte ändra på ratten och lyfta ögonen från sökaren. Resultatet blir detsamma men allt beror ju på hur man arbetar med kameran innan man väljer att slå på blixten.
 
Jag har en Canon 350D och den inbyggda blixten borde fungera lika som din kan jag tro. Jag brukar dra ned blixten 1 steg och underexponera 1 steg (ibland mer, men samma på båda) och det brukar bli bra. Dessa inställningar är ju kvar också, så det räcker att fälla upp blixten och använda.
 
Re: Inte hur dumt som helst

Tonyeagle skrev:
Resultatet blir detsamma men allt beror ju på hur man arbetar med kameran innan man väljer att slå på blixten.
Nu använder jag ju inte den inbyggda blixten om jag inte är tvungen, så den inbyggda kan man förstås få upp utan att släppa blicken genom sökaren. Annars är det ju lätt att tänka sig att man tar ner kameran när man ska slå om till blixtfotograferande.

Att jag skrev som jag skrev berodde mest på att det finns en del som inbillar sig att det är mer "hippt", eller vad det nu kan vara, att använda Av och i varje enskild situation vrida på ratten för att på så sätt lirka fram den tid man vill ha, istället för att direkt använda Tv och helt enkelt ställa in den eftersträvade tiden.
 
Tack för alla tips, och speciellt till Anders som skrivit en liten uppsats som är så innehållsrik att jag nog får printa ut den ifall jag ska kunna ta till mig begreppen ordentligt :)

Ska nog ta och läsa lite om blixtfoto allmänt också, definitivt innan jag skaffar (lyckas välja) en extern. //W
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.