Annons

Upplättning med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
Jag får inte ordning på bilderna när jag använder blixt och behöver era råd.

Situationen är fotografering av människor inomhus i en idrottshall. Jag skruvar upp ISO till 3200 och kan hålla mig runt 125 s på f 4. Ljuset är hyggligt men det blir lätt skuggor under hakor och näsor eftersom allt ljus kommer rakt uppifrån.

Så jag sätter på blixten men då blir det "typiska blixtbilder" med hög kontrast i motivet, fula skuggor och kolsvart bakgrund.

Hur gör man för att behålla den mer "naturliga" känslan som det blir utan blixt men ändå utnyttja blixten för fylla upp och ge lite mer "sting" i bilden?

De prylar jag använder är en Nikon D700 med en SB900-blixt och en 70-200 zoom.
 
Jag får inte ordning på bilderna när jag använder blixt och behöver era råd.

Situationen är fotografering av människor inomhus i en idrottshall. Jag skruvar upp ISO till 3200 och kan hålla mig runt 125 s på f 4. Ljuset är hyggligt men det blir lätt skuggor under hakor och näsor eftersom allt ljus kommer rakt uppifrån.

Så jag sätter på blixten men då blir det "typiska blixtbilder" med hög kontrast i motivet, fula skuggor och kolsvart bakgrund.

Hur gör man för att behålla den mer "naturliga" känslan som det blir utan blixt men ändå utnyttja blixten för fylla upp och ge lite mer "sting" i bilden?

De prylar jag använder är en Nikon D700 med en SB900-blixt och en 70-200 zoom.

SB-900 skall ange både TTL och BL (balansering) i mode.
Ändra blixtkompensationen till -1 och prova. Justera beroende på allmänljuset.
Sätt rear sync på blixten.
 
Använder du nån sorts automatik när du kör med blixten?

Om du har exakt samma ISO, bländare och slutartid med blixt som utan så ska bakgrunden bli exakt likadan, men eftersom du får kolsvart bakgrund så låter det som att kameran förändrar något.

Prova med manuella inställningar (som ger bra bakgrund), men med blixten på automatik för att få lagom upplättning. Eller ställ in kameran på nån sorts automatik i kombination med slow sync (eller rear sync) så tar den även hänsyn till bakgrunden.
 
Du skall ha TTL BL och sen styra exponeringen med hjälp av kompensering. Bäst blir det om skalan till höger i sökaren står på ca noll. Då blir det ebdast upplättning och inget annat med bra täckning i bakgrubden. Skulke kanske själv köra minus en till två tredjedelar i skalan till höger för att med säjerhet slå bort skuggorna i ansiktet.
 
Fota med extern blixt

Tänkte ge mig in i diskussionen och fråga kanske en lite dum grej men.. :p
Jag fick tips att fota med Manuellt läge på externa blixten. För att lättare kunna ändra ljus och o.s.v.
Men tänkte på det. När man kör med ETT-L så gör väll kameran en mätning vad den anser vara bästa blixtexponeringen för bilden va? om jag fattat detta rätt.
Men när man kör manuellt läge på blixten. hur vet blixten vad medelmåttet av blixtstyrkan är i den situationen man ska fota i? Så om man fotar i en ljus miljö, så inte blixten maximala styrka är fär svag för platsen och lika tvärtom. Om man är på en mörk plats så inte blixtens minimala styrka är för stark?
 
Det svåra är att tämja blixten så att den inte tar över. Om man plåtar i en idrottshall så funkar inte "BL"-läget på blixten för det känns som att man försöker lysa upp hela hallen, med påföljd att man fräter ut motivet som är närmast.

Nu försöker jag visserligen klara mig utan blixt genom att köra på ISO 3200. Ta den här bilden som exempel: http://www.flickr.com/photos/anders_tillgren/6890197426/

Där ligger jag på 250 sek med f 4 och ISO 3200. Skulle jag satt på blixten så hamnar jag på en sextiondels sek, stenhårt ljus och mörk bakgrund. Dessutom en massa rörelseoskärpa för dansare är sällan stilla.

Så det jag vill är att köra vidare på samma tid/bländare men klämma iväg lite extra ljus som tar bort skuggorna under haka, näsa och ögon. Men jag fattar inte om jag ska pilla på blixtens menyer eller i kameran.

Det finns fler exempel (om någon skulle vara intresserad av disco): http://www.flickr.com/photos/anders_tillgren/sets/72157629718439339/
 
Tänkte ge mig in i diskussionen och fråga kanske en lite dum grej men.. :p
Jag fick tips att fota med Manuellt läge på externa blixten. För att lättare kunna ändra ljus och o.s.v.
Men tänkte på det. När man kör med ETT-L så gör väll kameran en mätning vad den anser vara bästa blixtexponeringen för bilden va? om jag fattat detta rätt.
Men när man kör manuellt läge på blixten. hur vet blixten vad medelmåttet av blixtstyrkan är i den situationen man ska fota i? Så om man fotar i en ljus miljö, så inte blixten maximala styrka är fär svag för platsen och lika tvärtom. Om man är på en mörk plats så inte blixtens minimala styrka är för stark?

Om du kör blixten manuellt så är det ju manuellt. Det är du som styr blixtens styrka.

Du kanske har fått det om bakfoten? Det många gör (jag själv ibland) är att köra kameran manuellt, men blixten på automatik. Man ställer då in kameran med bländare, slutartid och ISO så att omgivningen blir exponerad så som man vill. Sen får blixtens automatik sköta upplättningen. Fungerar ofta väldigt bra, åtminstone med Nikon.
 
Så det jag vill är att köra vidare på samma tid/bländare men klämma iväg lite extra ljus som tar bort skuggorna under haka, näsa och ögon. Men jag fattar inte om jag ska pilla på blixtens menyer eller i kameran.

Anders: se mitt svar ovan. Manuellt på kameran, auto på blixten.
 
Jo precis men ändå fast man kan ställa in den själv på Manuellt läge och inte ETT-L. Men då man ställer den själv så känner den inte av vad "normal" styrka för den platsen är så den inte börja med att skjuta för starkt så det blir alldeles överexponerat och för blixten är den "normal"styrkan som skjuter.
Om du kör blixten manuellt så är det ju manuellt. Det är du som styr blixtens styrka.

Du kanske har fått det om bakfoten? Det många gör (jag själv ibland) är att köra kameran manuellt, men blixten på automatik. Man ställer då in kameran med bländare, slutartid och ISO så att omgivningen blir exponerad så som man vill. Sen får blixtens automatik sköta upplättningen. Fungerar ofta väldigt bra, åtminstone med Nikon.
 
Anders: se mitt svar ovan. Manuellt på kameran, auto på blixten.

Jo, jag ska prova men det knepiga är var jag ska mäta för att den manuella inställningen ska bli bra. Om du kollar min exempel i tidigare inlägg så är "dansgolvet" ordentligt upplyst medan bakre delar av hallen ligger i mörker. Var rekommenderar du att jag ska mäta, på dansaren eller på bakgrunden?

Jag gjorde precis ett litet test där jag sitter och skriver. Tyvärr blir mitt motiv en tom kontorsstol. Rummet blir bra på en 30 sek och bländare 4 (ISO 3200). Jag sätter kameran till manuellt och sätter blixten till auto (TTL). Provar även med TTL BL men i bägge fallen blir stolen väldigt upplyst och jag får kraftiga skuggor. Det ser verkligen ut som att jag plåtar med blixt. Inte helt nöjd, men jag labbar vidare.
 
För att få det hela rätt bör man också ställa vitbalans efter rumsbelysningen och korrigera blixtens färg med filter. Det kan vara knepigt numera att hitta filter, förr fanns alltid gelatinfilter lätt tillgängliga, men nu när i stort sett ingen längre använder dem är de svåra att få tag på. Jag brukade använda en filtersats för Cibachrome.

Blixtljusets färg måste alltså stämma med färgen på ljuset i rummet för att det inte ska synas att man har använt blixt. För att hitta rätt filter är det av värde att kontrollera vilken typ av belysning som används i lokalen.
 
Jo precis men ändå fast man kan ställa in den själv på Manuellt läge och inte ETT-L. Men då man ställer den själv så känner den inte av vad "normal" styrka för den platsen är så den inte börja med att skjuta för starkt så det blir alldeles överexponerat och för blixten är den "normal"styrkan som skjuter.

I manuellt läge så är 1/8 inte i relation till någon ljusmätning i kameran utan helt enkelt 1/8 av blixtens maximala styrka.

Exempel; om blixten är 60 Watt, så blir då 1/8 en blixtstyrka på 7,5 Watt.
 
Jo precis men ändå fast man kan ställa in den själv på Manuellt läge och inte ETT-L. Men då man ställer den själv så känner den inte av vad "normal" styrka för den platsen är så den inte börja med att skjuta för starkt så det blir alldeles överexponerat och för blixten är den "normal"styrkan som skjuter.

Ställer du in blixten manuellt så är det manuellt, d.v.s. det är du som bestämmer styrkan. Blixten mäter ingenting. Ställer du in 1/4 styrka så blir det 1/4 av blixten maximala styrka, oavsett hur ljust eller mörkt det är runtomkring. Det är det som är manuellt.
 
ok men dåså. får ursäkta. är komplett borta då de gäller använda extern blixt, har kört utan hela tiden största delen av den tid ja hållt på med foto.
Ställer du in blixten manuellt så är det manuellt, d.v.s. det är du som bestämmer styrkan. Blixten mäter ingenting. Ställer du in 1/4 styrka så blir det 1/4 av blixten maximala styrka, oavsett hur ljust eller mörkt det är runtomkring. Det är det som är manuellt.
 
Jo, jag ska prova men det knepiga är var jag ska mäta för att den manuella inställningen ska bli bra. Om du kollar min exempel i tidigare inlägg så är "dansgolvet" ordentligt upplyst medan bakre delar av hallen ligger i mörker. Var rekommenderar du att jag ska mäta, på dansaren eller på bakgrunden?

Jag gjorde precis ett litet test där jag sitter och skriver. Tyvärr blir mitt motiv en tom kontorsstol. Rummet blir bra på en 30 sek och bländare 4 (ISO 3200). Jag sätter kameran till manuellt och sätter blixten till auto (TTL). Provar även med TTL BL men i bägge fallen blir stolen väldigt upplyst och jag får kraftiga skuggor. Det ser verkligen ut som att jag plåtar med blixt. Inte helt nöjd, men jag labbar vidare.

Manuella inställningar på kameran funkar ju förstås bara om omgivningsljuset är någorlunda konstant. med manuellt behöver du dessutom inte nödvändigtvis "mäta" ljuset, det är ju bara att ställa in några värden ochta en bild (utan blixt) och se hur det blir. Justera om det inte blev bra. Sen är ju tanken att du ska kunna köra vidare med samma inställningar, men med blixt. Om du mäter så är det ju precis som vanligt: du ska ju mäta, och ställa in, efter den del av motivet som du vill ha rätt exponerad.

Om du får 30 sekunder med bländare 4 och ISO 3200 måste du ha extremt mörkt..... Du måste ju se till att du har så pass ljust att du kan få en vettig slutartid som går att hålla kameran stilla på. Såvida du inte är ute efter effekten av att bakgrunden och ljuspunkter ska skaka runt i bilden.
 
Blixtljusets färg måste alltså stämma med färgen på ljuset i rummet för att det inte ska synas att man har använt blixt. För att hitta rätt filter är det av värde att kontrollera vilken typ av belysning som används i lokalen.

Måste och måste... det beror väl på vad man vill uppnå, och hur mycket ljus blixten bidrar med i förhållande till omgivningsljuset.
 
Måste och måste... det beror väl på vad man vill uppnå, och hur mycket ljus blixten bidrar med i förhållande till omgivningsljuset.

Näja, byt ut måste mot bör om du är inne på att märka ord.

Men det verkar så småningom visa sig att problemet är ett annat, att det helt enkelt inte går att lysa upp en stor lokal med jämnt ljus med en blixt riktad framåt.

Den grundläggande optiska lagen här är att ljusstyrkan avtar i förhållande till kvadraten på avståndet från ljuskällan, så det som är nära blir urfrätt vitt, och det som är lånt bort blir svart. Det kan aldrig bli frågan om annat än blixt rätt på när skillnaden mellan ljuset i lokalen och ljuset från blixten är stor och det är blixten stom står för det starkaste ljuset.
 
Om du får 30 sekunder med bländare 4 och ISO 3200 måste du ha extremt mörkt..... Du måste ju se till att du har så pass ljust att du kan få en vettig slutartid som går att hålla kameran stilla på. Såvida du inte är ute efter effekten av att bakgrunden och ljuspunkter ska skaka runt i bilden.

Sorry, jag menade en trettiondel, inte 30 sek.
 
Näja, byt ut måste mot bör om du är inne på att märka ord.

Men det verkar så småningom visa sig att problemet är ett annat, att det helt enkelt inte går att lysa upp en stor lokal med jämnt ljus med en blixt riktad framåt.

Den grundläggande optiska lagen här är att ljusstyrkan avtar i förhållande till kvadraten på avståndet från ljuskällan, så det som är nära blir urfrätt vitt, och det som är lånt bort blir svart. Det kan aldrig bli frågan om annat än blixt rätt på när skillnaden mellan ljuset i lokalen och ljuset från blixten är stor och det är blixten stom står för det starkaste ljuset.

Fast grejen är väl inte att lysa upp lokalen med blixt? Allmänljuset får man fixa så gott det går med lämplig ISO, bländare och slutartid. Sen får blixten lätta upp det som är för mörkt i förgrunden.

Om man däremot vill lysa upp en stor likal med blixt, ja då är det ju ett annat problem vi pratar om. Särskilt omman vill ha jämnt ljus. Jämnt (jämnare) får man genom att flytta blixten (eller snarare ljuset) längre bort, t.ex. genom att vrida/vinkla blixten så att den slås i vägg/tak bakom. Ljuset får då gå längre väg vilket gör att ljusfallet blir jämnare. Å andra sidan blir blixten svagare.
 
Sorry, jag menade en trettiondel, inte 30 sek.

OK, 1/30, f/4 och ISO 3200 är alltså lagom för att få omgivnngn så som du vill ha den? Och sätter du på blixten så blir det för ljust? Det kanske helt enkelt är så att blixten även i sitt allra svagaste läge ger såpass mycket ljus att det blir för ljust? f/4 och ISO 3200 är ju ganska så ljuskänsligt. Om du istället provar ISO 800 och i övrigt samma inställningar? Då borde du få en omgivning som är 2 steg underexponerad, men OK förgrund. Fast det beror ju på hur stort utrymme vi pratar om också. Är rummet litet så hamnar ju allt ljus överallt så att säga. Och om det är så att dina inställningar ger en bild utan blixt som egentligen är korrekt exponerad så kommer ju blixtljus (hur lite det än är) att ge ännu mer ljus i bilden med överseponering som följd. För att upplättningsblixt ska funka så kräver ju det att förgrunden är mörkare än omgivningen.

Som vanligt är bildexempel väldigt bra att visa.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar