Annons

Upplättning med blixt vid starkt solsken

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har läst en del om blandningen mellan befintligt ljus och blixtljus vid upplättning av utomhusporträtt. Men främst har detta berört fall vid motljus och då bakgrunden är avlägsen. Då kan man ställa kamerans exponering efter bakgrunden och låta blixtexponeringen ta hand om motivet.

Nu har jag ett frågetecken kring hur man bäst gör vid ett porträtt med starkt sidoljus och då bakgrunden (t.ex. en vägg) ligger nära. Skall man helt enkelt slå på blixten och låta kamerans automatik bestämma blandningsförhållandet mellan befintligt- och blixtljus? Kommer blixten då att utnyttjas överhuvudtaget ifall det redan är gott om befintligt ljus? Eller bör man ställa kameran i manuellt läge och underexponera en aning samtidigt som blixten med automatik får fylla i med resten?

Väldigt osäker kring hur man kontrollerar denna situation. Nyckeln måste vara att kunna styra hur mycket blixtljus som skall till för att lätta upp skuggorna lite. Har varit i liknande lägen där solljuset är såpass starkt att även med ISO100-film blir det ganska snabba tider. Men jag har tillgång till "high speed synk" med min blixt.

ANNONS