Annons

Upplägg vid foto för stort företag?

Produkter
(logga in för att koppla)

martin991

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått ett uppdrag att fotografera porträtt av ett företags anställda. Det handlar om ett 70-tal anställda som skall fotograferas i halvfigur mot studiobakgrund, på plats i deras lokaler. Dessutom lite mer bilder av ledningsgrupp m.m. på olika platser i deras lokaler, dessa är inte mot studiobakgrund utan i deras ordinarie miljöer.

Jag har aldrig gjort ett sådant stort jobb tidigare och skulle vara tacksam för tips på upplägg.

Jag hade tänkt skapa ett exceldokument där de anställda får gå in och boka tider för deras fotografering. Tänkte lägga upp det i min dropbox så de kan editera dokumentet via en länk. Är dock inte helt säker på hur man lättast gör detta och tänker mig att det finns smarta lösningar som jag inte har koll på. Det kanske blir problem om flera försöker boka samtidigt i dokumentet? Tacksam för smarta tips :D

I övrigt så planerar jag att sätta upp grejorna och sedan planera med att varje person tar 6 minuter att fotografera. Då gör jag 10 i timmen. Sen går säkerligen någon lite snabbare och någon lite längre, någon glömmer tiden eller är sjuk osv. Men det löser jag efterhand.

Med vänlig hälsning, Martin
 
Hej!
Jag har fått ett uppdrag att fotografera porträtt av ett företags anställda. Det handlar om ett 70-tal anställda som skall fotograferas i halvfigur mot studiobakgrund, på plats i deras lokaler. Dessutom lite mer bilder av ledningsgrupp m.m. på olika platser i deras lokaler, dessa är inte mot studiobakgrund utan i deras ordinarie miljöer.

Jag har aldrig gjort ett sådant stort jobb tidigare och skulle vara tacksam för tips på upplägg.

Jag hade tänkt skapa ett exceldokument där de anställda får gå in och boka tider för deras fotografering. Tänkte lägga upp det i min dropbox så de kan editera dokumentet via en länk. Är dock inte helt säker på hur man lättast gör detta och tänker mig att det finns smarta lösningar som jag inte har koll på. Det kanske blir problem om flera försöker boka samtidigt i dokumentet? Tacksam för smarta tips :D

I övrigt så planerar jag att sätta upp grejorna och sedan planera med att varje person tar 6 minuter att fotografera. Då gör jag 10 i timmen. Sen går säkerligen någon lite snabbare och någon lite längre, någon glömmer tiden eller är sjuk osv. Men det löser jag efterhand.

Med vänlig hälsning, Martin

Min erfarenhet är att en representant för kunden bör hantera tidsbokningen och allt som har med den administrativa delen av fotograferingen att göra.

Det är kunden som vill ha bilderna och måste tillse att den får alla anställda att förstå fotograferingens betydelse.

Tar du trots allt på dig den administrativa delen får du inte glömma att ta betalt för det, eftersom det kan ge dig rätt mycket merjobb.

Med tanke på att du planerar att avsätta sju timmar för porträttfotograferingen kan du överväga att istället ha ett drop-in-upplägg.

Glöm inte att förbereda papperslappar där personerna kan skriva sina namn så att du kan ta en bild när de har namnskylt. Det underlättar, även det.
 
Min erfarenhet är att en representant för kunden bör hantera tidsbokningen och allt som har med den administrativa delen av fotograferingen att göra.

Det är kunden som vill ha bilderna och måste tillse att den får alla anställda att förstå fotograferingens betydelse.

Tar du trots allt på dig den administrativa delen får du inte glömma att ta betalt för det, eftersom det kan ge dig rätt mycket merjobb.

Med tanke på att du planerar att avsätta sju timmar för porträttfotograferingen kan du överväga att istället ha ett drop-in-upplägg.

Glöm inte att förbereda papperslappar där personerna kan skriva sina namn så att du kan ta en bild när de har namnskylt. Det underlättar, även det.

Hej Magnus!
Tack för dina bra tips!
 
Om det blir du som sköter tidsbokningen är nog en doodle-länk enklare än en excelfil genom dropbox. Bara att mejla länken, så får man gå in skriva in sitt namn och välja en tid.
 
Ljuset

Jag har fotat hela personalen där jag jobbar några gånger och en sak som kan var till lite hjälp.
Kör TTL eller ha en ljusmätare, oavsett har bra man har ställt ljuset så är folk lite olika och ställer sig lite olika. På så sätt minimerar du efterarbetet, även om varje bild inte tar så lång tid att ändra exponeringen lite på så blir det en rätt lång sittning på 70 personer.
Joachim
 
Jag har fotat hela personalen där jag jobbar några gånger och en sak som kan var till lite hjälp.
Kör TTL eller ha en ljusmätare, oavsett har bra man har ställt ljuset så är folk lite olika och ställer sig lite olika. På så sätt minimerar du efterarbetet, även om varje bild inte tar så lång tid att ändra exponeringen lite på så blir det en rätt lång sittning på 70 personer.
Joachim

Är TTL elker annan automatik verkligen en bra idé
Ansiktena borde väl exponeras lika, annars ser det nog inhomogent ut om bilderna visas tillsammans.

En annan sak, låt offren skriva in sina namn direkt i LR eller vad TS nu använder för tethering. Sedan kan man exportera filerna med namnet som del av filnamnet

Notera även inställningar och ljus uppsättning, så att du kan återupprepa ifall det skulle behövas kompletteringar senare.
 
Är TTL elker annan automatik verkligen en bra idé
Ansiktena borde väl exponeras lika, annars ser det nog inhomogent ut om bilderna visas tillsammans.

Min erfarenhet är att en ljushyad platinablond blir lite annorlunda än en person från mellanöstern eller en solstekt svensk i augusti. Jag kan mycket väl ha fel, jag är inte professionell. Dessutom har de flesta kontorslokaler en massa fönster och det är sällan lika bakgrundsljus under en fotodag. En kontorslokal är inte en studio.

Jag har fotat personalen hos oss tre gånger, alla gånger med lite olika tekniker (första gången med Lastolite HiLite och Elinchrom D-Lite 4, andra gången med tre Nikon SB900 (Manuellt läge och Highkey) tredje gången med Elinchrom D-Lite 4 och en grå bakgrund med haloljus på bakgrunden bakom personen.

Alla tre gångerna har det behövts lite pyssel med exponeringen i Lightroom, inte mycket +/- 0.05-0.25 för att få det att se bra ut utskrivet. Det är den erfarenheten jag skriver om.

Jag ska göra om den här manövern med ca 10 stycken i Januari och då använda mig av en Profoto B2och köra TTL för att slippa exponeringsmecklet efteråt.
Joachim
 
Jag gillar att ta många porträtt av många människor snabbt, och gjorde det ibland på mitt förra jobb. För det mesta blev det rätt bra, och jag körde med befintligt ljus (från fönster och lampor) :) https://www.flickr.com/gp/aferiksson/AfQiVK

Man behöver inte alltid krångla till det så mycket, men ska man få ett konsekvent resultat är det studioblixtar i kontrollerad miljö som gäller. Annars blir det som i mitt fall rätt mycket efterbehandling, och det blir ändå aldrig helt bra.
 
Min erfarenhet är att en ljushyad platinablond blir lite annorlunda än en person från mellanöstern eller en solstekt svensk i augusti. Jag kan mycket väl ha fel, jag är inte professionell. Dessutom har de flesta kontorslokaler en massa fönster och det är sällan lika bakgrundsljus under en fotodag. En kontorslokal är inte en studio.

Jag har fotat personalen hos oss tre gånger, alla gånger med lite olika tekniker (första gången med Lastolite HiLite och Elinchrom D-Lite 4, andra gången med tre Nikon SB900 (Manuellt läge och Highkey) tredje gången med Elinchrom D-Lite 4 och en grå bakgrund med haloljus på bakgrunden bakom personen.

Alla tre gångerna har det behövts lite pyssel med exponeringen i Lightroom, inte mycket +/- 0.05-0.25 för att få det att se bra ut utskrivet. Det är den erfarenheten jag skriver om.

Jag ska göra om den här manövern med ca 10 stycken i Januari och då använda mig av en Profoto B2och köra TTL för att slippa exponeringsmecklet efteråt.
Joachim

De flesta kontorslokaler har gardiner man kan dra för, så det är nog inga problem att konkurrera ut befintligt ljus bara man har tillräckligt med kräm i blixten. Klart att de ljusa och mörka blir annorlunda, det är de ju i verkligheten också, men kör man manuellt får man inte problem med att någon kommer i mörk kostym och någon annan i vit skjorta som lurar blixten åt var sitt håll speciellt som det här rör sig om halvfigursporträtt där kläderna kommer att utgöra rätt stor del av bilden.
 
Om man inte, som jag, vill använda just det befintliga ljuset (men visst det är svårt om man skalar upp det mer)-
 
Om man inte, som jag, vill använda just det befintliga ljuset (men visst det är svårt om man skalar upp det mer)-

Mycket bra bilder i det naturliga ljuset, jag gillar att du har använt fönstren för "glimten" i ögonen, snyggt. Jag antar att du gjorde haloeffekten i efterbearbetningen.
 
Tack för alla tips, fortsätt gärna. Intressant läsning.

Jag har två st Elinchrom d-lite med ett par olika softboxar och en 150cm octa. Har inte sett lokalen ännu men tänkte köra med d-lite. Har inte bestämt mig om jag kör en eller två ännu.
Har även en Canon 600EX-RT med tillhörande blixtsändare. Den har förstås möjlighet till TTL men hade inte tänkt använda den vid personalbilderna. Men kanske ska tänka om?
 
Mycket bra bilder i det naturliga ljuset, jag gillar att du har använt fönstren för "glimten" i ögonen, snyggt. Jag antar att du gjorde haloeffekten i efterbearbetningen.

"Haloeffekten" är helt enkelt vinjettering med en preset i Lightroom (så ja - den är gjord i efterhand)
 
Ett tips baserat på min erfarenhet från en liknande fotografering är att låta den plåtade personen godkänna bilden innan hen lämnar lokalen. Plåta direkt mot datorn, ta tio bilder och leta sedan fram den bästa och fråga om den är ok. Flagga sedan den bilden på något sätt. Om bilden inte är ok enligt kunden så plåtar du om direkt tills kunden är nöjd. Det tar bar en minut att göra.

På ett av mina tidiga uppdrag gjorde jag inte så och fick då backning, dels av några av de plåtade personerna men också från deras chef som ansåg att bilderna inte var "representativa". För att få en nöjd kund fick jag åka dit och rigga upp hela fadderullan igen vilket ju säker timlönen betydligt...

I övrigt är 6 min per person en bra tidsplanering tycker jag. Då hinner man snacka lite och det finns utrymme för lite flex.

Bara mina 5 cent

Lycka till!
 
Ett tips baserat på min erfarenhet från en liknande fotografering är att låta den plåtade personen godkänna bilden innan hen lämnar lokalen. Plåta direkt mot datorn, ta tio bilder och leta sedan fram den bästa och fråga om den är ok. Flagga sedan den bilden på något sätt. Om bilden inte är ok enligt kunden så plåtar du om direkt tills kunden är nöjd. Det tar bar en minut att göra.

På ett av mina tidiga uppdrag gjorde jag inte så och fick då backning, dels av några av de plåtade personerna men också från deras chef som ansåg att bilderna inte var "representativa". För att få en nöjd kund fick jag åka dit och rigga upp hela fadderullan igen vilket ju säker timlönen betydligt...

I övrigt är 6 min per person en bra tidsplanering tycker jag. Då hinner man snacka lite och det finns utrymme för lite flex.

Bara mina 5 cent

Lycka till!

Tack för tipset. Det skall jag definitivt göra!

Jag har två D-lite 2 IT som jag köpte för ett par år sedan, som är väldigt sparsamt använda. Gissar högt på 300-500 blixtrar som mest.
Jag gissar att ett blixtrör håller många fler blixtrar än så men vad är era erfarenheter? Fotograferar sällan studio så det känns onödigt att köpa på sig ett extra blixtrör för nära tusenlappen. Tänkte bara använda en blixt så jag har den andra i reserv. Men Murphy finns ju alltid där...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar