Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplägg för "julfotografering" på julmarknad

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim_N

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått frågan om jag vill erbjuda barn-/familjefotografering på en julmarknad.
Har ni några tips på upplägg när det gäller:

- betalning (kontant, inbetalningskort, förskott osv...)
- leverans av bilder (endast digitala, kopior i valfritt format osv...)

Jag kommer sätta upp en liten studiomiljö dit folk får komma. Troligen har jag en kö-lista man kan skriva upp sig på, med klockslag och så.

Tar gärna emot lite förslag och tips!

Tack på förhand

Jag ska vara med och göra en liknande historia så jag kan berätta om vårat upplägg så får du hissa och dissa vad du vill därifrån. :)

Centrumföreningen vi har uppdrag åt har bestämt att ge alla barn en 13*18 i julklapp så det minskar ju problemet med betalning.

Vi ska ha en släde med en tomte i som barnen ska sitta i knät på. Vi gör i ordning ett formulär där man petar in barnets namn och adress, halva pappret (liggande) upptas av ett serienr. Första bilden får barnet hålla i pappret a' la mugshot. Då borde det bli hyffsat enkelt att få hem rätt bild till rätt unge. Sen får dom höra av sig om dom vill ha ev extra förstoringar att ge till mormor eller så. Ev skickar vi med en liten prislista på forstoringar och kanske julkort och liknande när vi skickar hem bilden.

Kanske du skulle göra något liknande, men istället för att skicka hem bilden så lägger du ut den på nätet (i lagom dålig upplösning med watermark lite tvärs över) så får dom beställa förstoringar därifrån? Då slipper du hålla på med betalning på plats och kan få chansen att sälja mer.

Hej Robert!

Och stort tack för ditt svar! :)

Ja det var ju schysst det där med att föreningen bjuder på en bild! :) Sen är det det här med förstoringar och sånt..normalt sett brukar jag bara lämna en CD med färdiga bilder men jag tror i det här fallet att kunderna skulle uppskatta att kunna beställa färdiga kopior, så nära jul och allt...

Just nu funderar jag på följande upplägg:
Lägga upp bilderna på webben för påsikt och (det kom jag på i skrivande stund) lägga ut även formuläret på webben så att de kan bestämma sig när de sett bilderna. Och så får de några dagar på sig att betala in på konto och när jag ser att pengarna kommit in så skickar jag iväg beställningen.

Och det där tipset med att man fotar alla med ett serienummer var ju lysande, det är taget!
Jag ska vara med och göra en liknande historia så jag kan berätta om vårat upplägg så får du hissa och dissa vad du vill därifrån. :)

Centrumföreningen vi har uppdrag åt har bestämt att ge alla barn en 13*18 i julklapp så det minskar ju problemet med betalning.

Vi ska ha en släde med en tomte i som barnen ska sitta i knät på. Vi gör i ordning ett formulär där man petar in barnets namn och adress, halva pappret (liggande) upptas av ett serienr. Första bilden får barnet hålla i pappret a' la mugshot. Då borde det bli hyffsat enkelt att få hem rätt bild till rätt unge. Sen får dom höra av sig om dom vill ha ev extra förstoringar att ge till mormor eller så. Ev skickar vi med en liten prislista på forstoringar och kanske julkort och liknande när vi skickar hem bilden.

Kanske du skulle göra något liknande, men istället för att skicka hem bilden så lägger du ut den på nätet (i lagom dålig upplösning med watermark lite tvärs över) så får dom beställa förstoringar därifrån? Då slipper du hålla på med betalning på plats och kan få chansen att sälja mer.

Låter som ett vettigt upplägg. Jag är i princip mot att lämna från mig något på CD ifall det inte är något speciellt. Så fort du lämnat bort cd'n så har du givit alla framtida pengar till copy-kiosker och bläcktillverkare istället för att dom hamnar hos dig som sig bör. :)

Haha det har du iofs rätt i!... Fast jag brukar lämna ifrån mig CD, kanske mest för att jag ska slippa rodda i alla utskrifter... fast det kanske inte är så mkt jobb, jag vet inte... :D

Låter som ett vettigt upplägg. Jag är i princip mot att lämna från mig något på CD ifall det inte är något speciellt. Så fort du lämnat bort cd'n så har du givit alla framtida pengar till copy-kiosker och bläcktillverkare istället för att dom hamnar hos dig som sig bör. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar