Guldkant
Aktiv medlem
Jag har försökt att leta efter liknande fråga, men hittar tyvärr ej.
Jag har blivit fotograferad bredvid en bok av fotografen Helmut Newton (avled 2004). Man ser klart och tydligt hans bild på första sidan av boken.
Får vi ej lägga upp denna bild på Internet, sälja eller använda den då.
Vad gäller då andras copyrightskyddade verk finns med på bild.
Det är ju lätt hänt att tex en tavla/affisch hamnar i bakgrunden på en bild man tar. Är det okej att lägga ut såna bilder?
Jag blir kollrig på det här med upphovsrätten snart.
Vilket ändå ingen verkar följa. Hittar mina bilder utlagda lite varstans på nätet helt utan min tillåtelse. Jag har ej råd till advokater. Hur ska man komma åt detta? Skrattar inte polisen ihjäl sig om jag kommer och anmäler att en erotisk bild jag tagit som ligger på min hemsida hamnat på ngn sexsite utan min tillåtelse?
Blir det verkligen något resultat om man anmäler?
Hoppsan nu blev det några fler frågor än jag tänkt mig.
Jag har blivit fotograferad bredvid en bok av fotografen Helmut Newton (avled 2004). Man ser klart och tydligt hans bild på första sidan av boken.
Får vi ej lägga upp denna bild på Internet, sälja eller använda den då.
Vad gäller då andras copyrightskyddade verk finns med på bild.
Det är ju lätt hänt att tex en tavla/affisch hamnar i bakgrunden på en bild man tar. Är det okej att lägga ut såna bilder?
Jag blir kollrig på det här med upphovsrätten snart.
Vilket ändå ingen verkar följa. Hittar mina bilder utlagda lite varstans på nätet helt utan min tillåtelse. Jag har ej råd till advokater. Hur ska man komma åt detta? Skrattar inte polisen ihjäl sig om jag kommer och anmäler att en erotisk bild jag tagit som ligger på min hemsida hamnat på ngn sexsite utan min tillåtelse?
Blir det verkligen något resultat om man anmäler?
Hoppsan nu blev det några fler frågor än jag tänkt mig.