Annons

Upphovsrättsfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Guldkant

Aktiv medlem
Jag har försökt att leta efter liknande fråga, men hittar tyvärr ej.

Jag har blivit fotograferad bredvid en bok av fotografen Helmut Newton (avled 2004). Man ser klart och tydligt hans bild på första sidan av boken.
Får vi ej lägga upp denna bild på Internet, sälja eller använda den då.
Vad gäller då andras copyrightskyddade verk finns med på bild.
Det är ju lätt hänt att tex en tavla/affisch hamnar i bakgrunden på en bild man tar. Är det okej att lägga ut såna bilder?

Jag blir kollrig på det här med upphovsrätten snart.
Vilket ändå ingen verkar följa. Hittar mina bilder utlagda lite varstans på nätet helt utan min tillåtelse. Jag har ej råd till advokater. Hur ska man komma åt detta? Skrattar inte polisen ihjäl sig om jag kommer och anmäler att en erotisk bild jag tagit som ligger på min hemsida hamnat på ngn sexsite utan min tillåtelse?
Blir det verkligen något resultat om man anmäler?

Hoppsan nu blev det några fler frågor än jag tänkt mig.

Guldkant skrev:
Vad gäller då andras copyrightskyddade verk finns med på bild.
Det är ju lätt hänt att tex en tavla/affisch hamnar i bakgrunden på en bild man tar. Är det okej att lägga ut såna bilder?

Det är en avvägning från bild till bild. Om verket har en oväsentlig del i av bilden är det generellt ok. Om det däremot har en framträdande roll i din bild står du på betydligt ostadigare mark.
Det beror också lite på i vilket sammanhang bilden publiceras. Men jag skulle ta kontakt med förlaget, samt eventuellt den fotograf som tagit omslagsbilden, för den aktuella boken först för att få deras åsikt.

Vilket ändå ingen verkar följa. Hittar mina bilder utlagda lite varstans på nätet helt utan min tillåtelse. Jag har ej råd till advokater. Hur ska man komma åt detta? Skrattar inte polisen ihjäl sig om jag kommer och anmäler att en erotisk bild jag tagit som ligger på min hemsida hamnat på ngn sexsite utan min tillåtelse?
Blir det verkligen något resultat om man anmäler?

Jodå, det är många som följer och respekterar upphovsrätten. Men Internet och okunniga sajtägare är helt klart ett stort problem.

Även om upphovsrättsliga intrång är synnerligen aktuella tack vare bl a Antipiratbyråns aktiviteter är det nog tyvärr så att sådana ärenden är lågprioriterade hos polisen. Det är dock inte omöjligt att få resultat om du har dokumenterat intrånget väl och bifogar det med din anmälan.

Du kan också driva dylika ärenden civilt. Det finns många duktiga upphovsrättsjurister och en del av dem arbetar på provision av den ersättning du tilldöms. Bl a Staffan Teste, www.bildombudsmannen.se, arbetar efter en sådan modell.

Tack

för svaret!

Ja måste nog erkänna att boken (omslaget) har en betydande roll i bilden, för på en bild pekar jag mot boken och på den andra står jag i samma ställning som modellen.
Helmut Newton, som gjort bilden på omslaget är tyvärr avliden förra året. Detta var tänkt som en liten hyllning till honom och bilden skulle eventuellt vara med i en utställning och förhoppningsvis även säljas.
Får nog försöka att nå förlaget i såfall. Man vill ju ej ha något skadestånd på sig :-S
Det är denna bok det handlar om:
http://www.taschen.com/pages/en/excerpts/photography/show/1/83.htm

Tack även för det andra svaret, nu tänker jag ta i med hårdare tag då jag hittar mina bilder på fel siter!
Jo en fråga till, en del av bilderna på mig har ej jag tagit utan fotografen har muntligt överlåtit upphovsrätten.
Måste det vara skriftligt för att jag skall kunna processa?
Fast i såfall kan ju i och för sig fotografen ta upp processen.

Senast ändrad:
Re: Tack

Guldkant skrev:
Jo en fråga till, en del av bilderna på mig har ej jag tagit utan fotografen har muntligt överlåtit upphovsrätten.
Måste det vara skriftligt för att jag skall kunna processa?
Fast i såfall kan ju i och för sig fotografen ta upp processen.

Om fotografen överlåtit sina kommersiella rättigheter till bilden till dig bör du ha skriftligt på det. Man bör alltid ha skriftligt.

Muntliga avtal är bindande - men av naturliga skäl inte lika lätta att bevisa som skriftliga.

Ni kan upprätta ett avtal i efterhand. Eller så kan fotografen driva ärendet.

Fotografen har också alltid kvar sin ideella rätt till bilden - den går inte att sälja eller överlåta. Det innebär bl a att fotografen, med vissa undantag, alltid har rätt att få sitt namn angivet vid bildpublicering. Man får inte heller publicera bilden i sammanhang som är kränkande för fotografen som upphovsman.

Så, rent teoretiskt skulle ni kunna driva parallella processer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar