Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt vid presentationer/föreläsningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag sitter på en powerpoint-kurs där frågan dök upp om upphovsrätten för bilder. Visst gäller väl upphovsrätten på samma sätt vid en presentation/föreläsning där en bild bara visas på duk som vid en publicering; dvs man får inte utan tillstånd använda bilder som man inte äger upphovsrätten till? (oavsett hur man fått tag på dom; laddat ner från hemsida, skärmdump, scannat en publikation osv..)


Sen snubblade jag över nedanstående på BLF's hemsida när jag rotade runt, vilket förvånade mig lite mer; det skulle alltså inte vara tillåtet att surfa in på t.ex. Fotosidan.se under en presentation?




"Hej!

Får jag surfa till olika webbsidor under en föreläsning och tala om innehållet (främst bildinnehållet) på sidan? Jag ämnar visa sidorna i sin helhet i realtid, inkl. URL-adress, och kommer inte att klippa och klistra, etc. Det ska ske varvat med egenhändigt producerat PowerPoint material.

Tack på förhand,
Leigh Jamison

Svar
Nej inte utan tillstånd av upphovsmännen. Visning av bilder på Internet är ett upphovsrättsligt tillgängliggörande som är förbehållet upphovsmannen. När det gäller skolor finns avtal med organisationen BONUS presskopia som ger upphovsmännen ersättning och gör ett sådant användande möjligt."
 
Svar
Nej inte utan tillstånd av upphovsmännen. Visning av bilder på Internet är ett upphovsrättsligt tillgängliggörande som är förbehållet upphovsmannen. När det gäller skolor finns avtal med organisationen BONUS presskopia som ger upphovsmännen ersättning och gör ett sådant användande möjligt."

Det låter inte hållbart, det är upphovsmannen som tillgängliggör verken på sin hemsida, om han inte vill att man ska kunna surfa in på den så måste han lösenordsskydda den. Man ska ta allt som upphovsorganisationer säger med en stor nypa salt, de hittar oftast på egna regler som de tror är lag.
 
Det tolkas nog så idag att "ta hem" bilder på ett eller annaat sätt för att använda i en Power pointpresenttion är inte ok. Att däremot via en länk vis upp en sida med bilder borde vara ok.
Det diskuteras bland tidningar och andra nyhetskanaler att man inte skall få länka till en artikel i en publicerad sida utan att betala ersättning. De som äger orginalet vill gärna ha betalt men de som länkar (bara en URL) på sin egen site vill som idag inte betala. Man menar at man snyltar på orginalets nyehsredaktion t ex.


Det låter inte hållbart, det är upphovsmannen som tillgängliggör verken på sin hemsida, om han inte vill att man ska kunna surfa in på den så måste han lösenordsskydda den. Man ska ta allt som upphovsorganisationer säger med en stor nypa salt, de hittar oftast på egna regler som de tror är lag.
 
Jag har svårt att tänka mig att det skulle hålla i rätten i de fall man surfat in på en sida och visat innehållet i dess helhet men jag kan ha fel.

Däremot så har skolar som sagt nått specialavtal och författare och fotografer kan begära ersättning från en "kopieringsfond", tror jag det heter, för att deras material har använts i skolundervisning. Lättast att hålla koll på det är antagligen att kolla vilken moms vederbörande inrättning har.

Mvh
Maverick
 
OK, tack.

Klurigt det där med att visa webinnehåll på en föreläsning - visst känns det knepigt om det inte skulle var ok?

"Nu tar vi fem minuters avbrott i föreläsningen om webdesign så att alla kan plocka upp sina laptops, och surfa in på www-fotosidan-se, där ska vi tillsammans kika på.."

..nej, tror inte det va?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.