Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt/tillstånd, foto av tavlor

Produkter
(logga in för att koppla)

stäck

Aktiv medlem
I släkten har jag en halvkänd konstnär (Joseph Magnus Stäck, 1812-1868), och i samband med webbifiering av en hög med släktforskning tänkte jag också lägga upp bilder av några av hans tavlor.

Vem behöver ge tillstånd för att jag ska få fotografera en tavla och publicera bilden? Konstnären är död sedan över 150 år, så upphovsrätten borde väl inte sätta några hinder (och upphovsrätten till själva bilderna blir väl min).

Förmodligen behöver jag väl någon slags tillstånd av ägaren till en tavla för att få fotografera den (om den inte hänger offentligt), men om jag har fått det, kan jag sedan hindras från att göra vad jag vill med bilden?

Dessutom, hur brukar muséer och andra ställa sig till att man vill fotografera deras grejor? Det är inte frågan om några jätteberömda tavlor.

Är konstnären död sedan 150 år finns ingen upphovsrätt kvar utan kommer du åt rent fysiskt att fotografera tavlorna så är bilderna dina att göra precis vad du vill med.

Hänger en tavla på ett museum och du förklarar vad du ska ha bilden till så tror jag nog att dom låter dig fotografera trots ett eventuellt fotoförbud.

Om inte annat kan det ju vara värt att bli utslängd för att få ett foto på tavlan... :)

Det finns ju något som heter property release; att man inte får publicera annans egendom utan tillstånd från ägaren. Detta gäller vad jag förstått tex konstverk hemma hos personer. Fast jag kanske har fått det hela om bakfoten..för detta gäller om man ska publicera på en bildbyrå= alltså sälja bilden, men jag vet inte om det även gäller själva publiceringen på nätet också? Pratade med SFF´s jurist om detta men hon kände inte till begreppet, men på bildbyrån verkade det vara viktigt..det bästa är nog ändå att ha tillåtelse att publicera av ägaren till tavlorna

Var har du hört om property release? Inget jag hört om i svensk rätt. Blandat ihop me vem som får offentliggöra ett verk? Min uppfattning är densamma som Daniels, gå dit och fotografera.

När jag skickar in till min bildbyrå ska jag om det behövs ha property release. Tex om jag fotat någons tavla hemma hos någon. Bildbyrån har iof säte utomlands så det kan ju bero på det..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar