Emaks
Aktiv medlem
Hej! Har fått tag i ett originalnegativ av en bild med Ingrid Bergman från Columbia Pictures, från början av 1940-talet. 8x10" (20x25cm). Funderar kring det här med upphovsrätten, negativet är är märkt i nederkant "© C.P. CORP. D.COL. 931-42". Bilden togs alltså för 72 år sedan (som jag förmodar, i alla fall är det en tidig bild av henne). Enligt svensk lag är fotografier som är tagna före den 1 januari 1969 och som enligt den gamla lagen saknar "vetenskapligt eller konstnärligt värde" inte skyddade av svensk upphovsrättslagstiftning, om jag uppfattat saken rätt. Men om denna bild är av den kategorin vet jag inte? Annars är det väl 70 år efter fotografens död som upphovsrätten gäller? Vad som gäller enligt amerikansk lag vet jag däremot inget om. Att jag kan göra egna mörkrumskopior att sätta på väggen hemma av negativet är givetvis möjligt enlig lag, men vad som gäller i övrigt vore intressant att veta? Kan jag t.ex ställa ut bilden/visa den offentligt, och kanske t.om sälja kopior jag gör av negativet, om upphovsrättstiden gått ut?