Annons

Uppgraderingspaket till AMD HTPC

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har en HTPC byggd för 5-6 år sedan med fokus på att vara sval och strömsnål (inbyggd ATX). Nu tänkte jag lägga ett par tusen max på uppgraderingspaket med moderkort, minne och processor för att möta möjligheterna i.o.m. att jag drar in fiber i huset. Jag har hittat flera uppgraderingspaket på bl.a. komplett och Inet men har dålig koll på vad man ska välja för att hålla nere temperaturen i lådan. Några tips?

Jag har en HTPC byggd för 5-6 år sedan med fokus på att vara sval och strömsnål (inbyggd ATX). Nu tänkte jag lägga ett par tusen max på uppgraderingspaket med moderkort, minne och processor för att möta möjligheterna i.o.m. att jag drar in fiber i huset. Jag har hittat flera uppgraderingspaket på bl.a. komplett och Inet men har dålig koll på vad man ska välja för att hålla nere temperaturen i lådan. Några tips?

En snabbare uppkoppling lär inte göra nuvarande HTPC mindre kapabel till att spela upp filmer. Jag vet inte hur du har konfigurerat din HTPC men om du har flyttat jobbet för uppspelning från CPUn till GPUn så lär din CPU inte jobba ihjäl sig. På en maskin jag byggde med en AMD 4850e så hamnade CPU-belastningen på ca 10-15% vid uppspelning av en 1080p MKV. Detta med XBMC som uppspelare.

Tack för din återkoppling. Jag tänker mig även en "allmän uppsnabbning" men det kanske inte lönar sig? Det är en 4850e jag har.

Tack för din återkoppling. Jag tänker mig även en "allmän uppsnabbning" men det kanske inte lönar sig? Det är en 4850e jag har.

Med förutsättning att din GPU har stöd för avkodning av film så finns det ingen anledning till att uppgradera din HTPC. Den är redan fullt kapabel till att spela även dom tyngsta MKV-filerna. Det finns många HTPC-lösningar som har klenare CPU:er än vad din maskin har. Exempel på det är byggen baserade på Intels Atom-processor.

OK, jag kanske ska avvakta och se då. Eftersom vissa tjänster hackar kraftigt på HTPCn men funkar fint på andra datorer i hushållet så drog jag slutsatsen att det var datorn som var begränsningen. Några tips på hur jag kollar vad det beror på? Jag vet t.ex. inte vad "flyttat jobbet för uppspelning från CPUn till GPUn" betyder. Hur vet jag om "GPU har stöd för avkodning av film"? Finns det inställningar jag kan göra?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto