Annons

Uppgradering från D40

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte min första digitala systemkamera Nikon D40 med 18-55mm kitet för 4 månader sedan och har hunnit tagit 8000 kort. Har även köpt ett 55-200 mm objektiv för 2 månader sedan.
Jag har nu blivit sugen att uppgradera mig och har funderat på antingen en D80 eller D200. Jag funderar även på att köpa den begangnad, råd och tips om det tas även tacksamt emot! Är student så har tyvärr inte så mycket pengar.

Sedan undrar jag min pappa har två objektiv från Nikon Lens Series E som han använde till sin Nikon FE2 kan jag använda dem till både D80 och D200?

Tacksam för alla svar och tips som ni kan ge! Känner mig vilse i kameradjungeln!

Mvh Oscar Sundholm

Ska du köpa begagnat är det rätt tid att satsa på en D200 nu. Man kan hitta den till riktigt bra pris nu när många ska uppdatera till D300.

Din fars objektiv ska funka fast du får ingen ljusmätning på D80 utan du måste köra helmanuellt. På D200 få du ljusmätning men är begränsad till M eller A läget och då måste du ändra bländaren på objektivet och inte i kameran som du är van vid. Dessutom måste man tala om för kameran vad det är för objektiv som sitter på. Nu låter det mycket krångligare än av det egentligen är. Jag fotar själv en del med ett gammalt Series E 28/2,8 på min D200. Tar lite tid att vänja sig vid att fokusera själv man annars är det inga problem alls.

Satsa utan tvekan på en begagnad! Men köp ingen kamera om du vet att du vill ha en ny igen om fyra månader.. Då är det bättre att behålla den gamla så länge att man har "gett upp" sitt ha-begär.

Först då är intellektet tillräckligt mycket med i spelet för att man ska kunna göra en vettig bedömning av olika utrustningars för och nackdelar, dessutom har man sparat en del pengar eftersom man inte gav efter för ha-begäret fyra månader tidigare ;)

Jag SKA HA en D3. Sådetså. :)

Så det är i princip som när jag använder min d40 i helt manuellt läge och fokuserar själv. Men jag måste ställa in en del inställningar direkt på objektivet istället för kamerahuset? Hoppas att jag har förståt det rätt.

D200 är faktiskt billiga begangnade och det skiljer inte så himla mycket mellan den och D80. Så det lutar nog åt en sådan! Kanske en dum fråga med hur många kort håller en D200 för ungefär?

Tack för ett bra och snabbt svar:)

Mvh Oscar

Danlo skrev:
Satsa utan tvekan på en begagnad! Men köp ingen kamera om du vet att du vill ha en ny igen om fyra månader.. Då är det bättre att behålla den gamla så länge att man har "gett upp" sitt ha-begär.

Först då är intellektet tillräckligt mycket med i spelet för att man ska kunna göra en vettig bedömning av olika utrustningars för och nackdelar, dessutom har man sparat en del pengar eftersom man inte gav efter för ha-begäret fyra månader tidigare ;)

Jag SKA HA en D3. Sådetså. :)

Jag känner att jag behöver en lite mer avancerad kamera och nu när min D40 är i kanonskick så känns det som läge att sälja den!

Och jag ska ha en D200;)!

OscarSundholm skrev:
Så det är i princip som när jag använder min d40 i helt manuellt läge och fokuserar själv. Men jag måste ställa in en del inställningar direkt på objektivet istället för kamerahuset? Hoppas att jag har förståt det rätt.

D200 är faktiskt billiga begangnade och det skiljer inte så himla mycket mellan den och D80. Så det lutar nog åt en sådan! Kanske en dum fråga med hur många kort håller en D200 för ungefär?

Tack för ett bra och snabbt svar:)

Mvh Oscar
På dom där gamla objektiven kommer du troligtvis vara tvungen att ställa bländaren själv på objektivet.

Här finns lite mer info:
http://www.dpreview.com/reviews/NikonD200/
http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html

Re: Re: Uppgradering från D40

perstromgren skrev:
Kan du berätta om vad det är du saknar på din D40?

Per.

Jag vill dels kunna använda min pappas 3 gamla objektiv och dels känns det som om att jag skulle vilja ha mer avancerade funktioner att ställa in på den. Och när jag tittar på fler objektiv så har jag fått uppfattningen att många objektiv passar de allra flesta Nikon kameror utom D40/D40x

Dock så kanske jag är helt fel ute, men känns som om det är bättre att uppgradera nu när min utrustning är i sådant bra skick och kanske få mer för den nu än senare.

Kanske en dum fråga med hur många kort håller en D200 för ungefär?

Slutaren i D80 tror jag är specad till minst 50000 kort D200 över 100000.

Re: Re: Re: Uppgradering från D40

OscarSundholm skrev:
Och när jag tittar på fler objektiv så har jag fått uppfattningen att många objektiv passar de allra flesta Nikon kameror utom D40/D40x

D40:n har ingen motor till AF inbyggd i huset vilket gör att alla objektiv utan inbyggd motor får man fokusera manuellt. Det är det enda som skliljer den från D80 i detta avsende.

OscarSundholm skrev:
Tack så mycket för ditt svar! Jag har nu ett objektiv Nikon AF-S 55-200mm f/4-5.6G ED kan jag använda det på d200?
Ju du kan använda nästan alla objektiv med Nikons F- bajonett. Undantaget är ett gäng riktigt gamla objektiv som är rätt lätta att känna igen då de har en metalgrej som sticker upp och det är den som göra att man kan använda dom på nyare kameror då den slår i själva kameran och kan därmed skada den.
Här är en bra sida som förklarar det bättre.
http://www.nikonlinks.com/unklbil/nomenclature.htm

Zotamedu skrev:
Ju du kan använda nästan alla objektiv med Nikons F- bajonett. Undantaget är ett gäng riktigt gamla objektiv som är rätt lätta att känna igen då de har en metalgrej som sticker upp och det är den som göra att man kan använda dom på nyare kameror då den slår i själva kameran och kan därmed skada den.
Här är en bra sida som förklarar det bättre.
http://www.nikonlinks.com/unklbil/nomenclature.htm

Så alla nikon objektiv förutom de speciella passar på alla nya nikon kameror? De har alltså samma fäste?

OscarSundholm skrev:
Så alla nikon objektiv förutom de speciella passar på alla nya nikon kameror? De har alltså samma fäste?
Precis. Det är mycket trevlig då man kan hitta en del gamla fina objektiv väldigt billigt om man orkar leta lite. Du kan även montera din fars gamla objektiv på din D40 om du känner för det.

Zotamedu skrev:
Precis. Det är mycket trevlig då man kan hitta en del gamla fina objektiv väldigt billigt om man orkar leta lite. Du kan även montera din fars gamla objektiv på din D40 om du känner för det.

Nu börjar jag få lite hum på det här. Dock så fungerar det bra att montera på min fars gammla objektiv men bländaren vrids automatisk upp till 32 som är max på objektivet när jag vrider fast det och jag kan ej ändra det sedan. Så jag har tyvärr ej fått det att fungera.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto