Annons

Uppgradering från Canon 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

WestBoden

Ny medlem
Hej!

Jag vill uppgradera mig från min 400d till något nyare och förhoppningsvis bättre. Fotograferar ffa porträtt och natur idag och hoppas kunna hitta en kamera som även hanterar höga ISO bättre än vad 400an gör. Min fråga är vad ni erfarna fotografer där ute rekommenderar och undrar om en begagnad Canon 50d är ett bra alternativ eller något liknande i denna prisklass.
 
Kanske kolla upp 550D? Om du inte behöver den upphottade AF&Fps:en så ger 550D mycket nytt mot vad du har och dessutom kan den saker 50D inte kan, filma tex. Roligast och störst steg uppåt inom rimlig prisklass är förmodligen en 60D med sin vridbara skärm, men då har du gått upp någon/några tusenlappar till. Den är större än vad du har men mycket smidigare än 50D/7D/5D. En del verkar förbluffande nog tro att stora kameror är en fördel i sig självt oavsett övrig prestanda.
 
Det finns förstås en helt annan väg att gå. Om man sätter den tyngre emfasen på porträtt och tunna skärpedjup och den mindre emfasen på brusprestanda så finns ju beg 5D (mark I) för ca 7000 - 7500:-. Sätt på en Canon 85/1,8 beg för 2000-2500:- eller 100/2,0 för 3000:- beg så har du en ypperlig porträttkombination. 5D är fullformatare så att skärpedjupet blir tunnare motsvarande bländare/1,6. EF-S optik passar ej.
 
Kanske kolla upp 550D? Om du inte behöver den upphottade AF&Fps:en så ger 550D mycket nytt mot vad du har och dessutom kan den saker 50D inte kan, filma tex. Roligast och störst steg uppåt inom rimlig prisklass är förmodligen en 60D med sin vridbara skärm, men då har du gått upp någon/några tusenlappar till. Den är större än vad du har men mycket smidigare än 50D/7D/5D. En del verkar förbluffande nog tro att stora kameror är en fördel i sig självt oavsett övrig prestanda.

Hej och tack för kommentar. Såg även idag att 60D har extern blixtstyrning vilket på sikt kan bli användbart. Ska kika lite mer på denna.
 
Det finns förstås en helt annan väg att gå. Om man sätter den tyngre emfasen på porträtt och tunna skärpedjup och den mindre emfasen på brusprestanda så finns ju beg 5D (mark I) för ca 7000 - 7500:-. Sätt på en Canon 85/1,8 beg för 2000-2500:- eller 100/2,0 för 3000:- beg så har du en ypperlig porträttkombination. 5D är fullformatare så att skärpedjupet blir tunnare motsvarande bländare/1,6. EF-S optik passar ej.

Jag har kikat lite på dessa äldre kameror men jag kommer nog att sakna den större skärmen och några MP. Däremot så instämmer i att fokus bör möjligen vara att lägga slantarna på optik än på senaste elektroniken men det skulle vara skönt att få tag i Canons nya 18 MP sensorn. Lite kluven alltså.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.