Annons

Uppgradering från 5d mark 2

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasNeumann

Ny medlem
Halloj!

Då jag känner att det är dags för en uppgradering av trotjänaren så vill jag ha lite råd.

Idag använder jag en 5d mark 2 som varit mig trogen. Fortfarande väldigt nöjd men känner att en uppgradering vore på sin plats.

Fotar enbart interiör och produktfoto.

Mest naturliga hade kanske varit en 5d IV men den är lite bortom min budget för tillfället.

Hur står sig 6d mark 2 idag om man jämför med 5d mark 2? Skulle en 5d mark 3 vara en uppgradering eller är det typ same same?

Så, Canon 6d mark 2 eller borde jag ha lite is i magen och fortsätta med 5d mark 2 till en 5d IV är inom räckhåll.

Mvh
Jonas

Jag bytte från 5D2 till 5d4 för ettpar år sedan och det är ett stort lyft. Bilderna bandar inte eller brusar inte på samma sätt, när man lyfter skuggorna, mycket mindre brus också. Så det är stor skillnad på dom två. 5D4 bör väl komma begagnat ut på marknaden snart. Nu när 5R o 6R finns. Så den borde snart vara tillgänglig på begmarknaden tycker jag
6D2 ska vara bättre än 5D2 vad det gäller bandning och brus.

Jag skulle vilja vända på frågan och fråga vad du saknar hos din 5D2. Autofokus och snabbhet borde inte påverka det du fotar. Upplösning? Kanske en begagnad 5DSR i så fall?

Jag skulle vilja vända på frågan och fråga vad du saknar hos din 5D2. Autofokus och snabbhet borde inte påverka det du fotar. Upplösning? Kanske en begagnad 5DSR i så fall?

Smart!

Nej autofokus är inte viktigt då 90% av alla bilder jag tar sköts med manuell fokus.

Det jag saknar kan vara upplösning, vill kunna beskära bilder utan att förlora för mycket. Ibland beskära mer och ibland mindre.

För interiörfoto sidan så saknar jag nfc eller wifi för att köra kameran till surfplatta.

Så egentligen de två punkterna. Lite mer upplösning och möjlighet till trådlös kontroll.

För interiör- och produktbilderna behövs knappast en brusfriare sensor eftersom jag antar att du använder konstljus av något slag då.

Snabbare AF och seriebildtagning är knappast hellre nödvändigt, gissar jag.

Fler pixlar på sensorn, var det, ja.
En EOS 5Ds eller en EOS R5 är väl två rimliga kandidater då.

Med EOS 6D får du inte fler pixlar och EOS 6D II har bara marginellt fler än din nuvarande kamera.

Det är lätt att det blir den kamera du själv äger som föreslås. Jag ska inte vara sämre :). Jag äger en Canon eos R och tror den skulle bli perfekt även för dig. R är ingen utpräglad fågel eller sportkamera men det har ju ingen betydelse i ditt fall. Däremot har den superbra fokushjälp vid manuell fotografering. Bra EVF som gör att du inte saknar OVF. Samma sensor som i 5dmkiv. Fungerande fokuspunkter över i stort sett hela sensorn. EF objektiv fungerar oftast bättre än på dslr och minst lika bra i övriga fall. Du kan också vid objektivköp satsa på RF-optik som är mer framtidssäkrade och oftast bättre än sina motsvarande EF varianter. Vid byte av objektiv skyddar slutaren sensorn. Har inte haft sensorfläckar överhuvudtaget på ett år vilket är synnerligen ovanligt med spegellösa hus. Bra uppkoppling med Wi-Fi och blåtand mot surfplatta. Vinklingsbar skärm (kan inte tänka mig ett hus utan längre). Den var inte prisvärd när den släpptes men nu är den det.
De går nu för runt 13000kr begagnade.

Har även haft 5dsR. Den kan du köpa ett Wi-Fi kort till från Canon så funkar den också mot surfplatta, dock med sämre stabilitet. Stora vinsten är möjligheten att beskära mer. Sensorn har ett hyfsat dynamiskt omfång och filerna klarar en hel del. Stor skillnad mot 5dmkiii som jämförelse och än mer mot 5dmkii. Runt 10000kr begagnad. Fördelar gentemot R är dubbla kortplatser (fast en försvinner med Wi-Fi kortet). Bättre batteritid. Bättre ergonomi (fast bara lite och subjektivt såklart). Tåligare.

Båda husen är en stor uppgradering från 5dmkii men de stora vinsterna har du i R om inte 50mp är nödvändigt.

Eftersom jag har haft de kameror som diskuterats tycker jag mig kunna ge ett råd.

R gav fina bildfiler och exakt focus som alla spegellösa, utmärkt till TS-E objektiv. Bör nu komma ut till riktigt låga priser på beg.marknaden. Till produktfoto borde den vara utmärkt eftersom det går bra att komponera bilden på skärmen och man ser vad man får .

5dsr gav god upplösning bra färger och är egentligen en rätt snabb kamera. Bildfilerna gick inte att fiffla så mycket med . För ett bra resultat så skulle bilderna exponeras rätt . Det trådlösa var svårmanövrerat.

Om du inte behöver någon action så är ju R en mycket bra kamera. Lycka till

Tack alla för era svar! Vilken hjälp ni gett mig.

I dagsläget känns en Eos R som det rätta valet.

Ska läsa in mig lite så får vi vad utfallet blir 😁

5dsr gav god upplösning bra färger och är egentligen en rätt snabb kamera. Bildfilerna gick inte att fiffla så mycket med . För ett bra resultat så skulle bilderna exponeras rätt . Det trådlösa var svårmanövrerat.

Det här låter lite oroväckande. Jag har en Canon 6D och funderar på att uppgradera/komplettera med en 5DsR. Jag exponerar enligt ETTR-metoden (alltså så ljust som möjligt) och drar sedan ner exponeringen i mitt bildbehandlingsprogram. Blir det en svårighet med 5DsR menar du?

Det här låter lite oroväckande. Jag har en Canon 6D och funderar på att uppgradera/komplettera med en 5DsR. Jag exponerar enligt ETTR-metoden (alltså så ljust som möjligt) och drar sedan ner exponeringen i mitt bildbehandlingsprogram. Blir det en svårighet med 5DsR menar du?
Nej det blir det inte. Du jämför med 6d och inte de senaste sensorerna från Canon. Filer från 5dsR är helt ok tycker jag precis som från din nuvarande kamera.

När jag skaffade en 5D IV förra året valde jag mellan den och 5DS R. S R lockade tack vare upplösningen, men eftersom jag nästan uteslutande fotar fåglar gick den bort p g a den låga serietagningshastigheten och att det egentligen är en 5D III med ny sensor.
Kan inte tänka mig att du kommer undan billigare än på e-infinity:

S R och 5D IV verkar vara slutsålda, men 5D S verkar finnas inne. 5D IV får man ju för under 2000 euro, men det är ju i alla fall 60% dyrare än 5D S'orna.

Jag köpte min 5D IV därifrån i och hade en splitt ny kamera för 60% av svenska handlarpriset hemma på 6 vardagar. Den kostade mindre där ny än de begagnade som fanns ute då. Det är ingen skumrasksida, många härifrån handlar där. Man ksaffar ett PayPal-konto och betlar med kreditkortet kopplat dit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar