ANNONS
Annons

Uppgradering av PC (Win7 64)

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har nu en Intel i7 2,8 GHz, 8GB RAM och Windows 7 64 bit Ultimate. Program och OS ligger på en 480GB SSD och RAW-filerna på en SATA3 HDD.

Jag har lagt märke till några problem i främst Lightroom 6 och i ProShow Gold. När jag försöker bygga panoramabilder i LR så går det med två RAW-filer men inte flera. Det andra problemet jag märkt är i ProShow Gold som i nuvarande dator inte klarar att synka bild och ljud när jag gör bildspel och bränner till DVD. Dock mindre viktigt eftersom jag bara gör något bildspel emellanåt för skoj skull och då mycket enkelt. Jag misstänker att det antingen är för lite RAM alternativt för klen processor eller en kombination av detta.

Eftersom moderkort, processor och minne är från 2010 så är det kanske dags att uppgradera.

Min fundering är då följande:

• Gigabyte X99P SLI

• Intel Core i7 6800K 3,4 GHz 15MB

• Kingston HyperX 16GB (2x16GB=32GB) DDR4 2133MHz
Kan detta funka för främst LR?

Det nya moderkortet som jag funderar på har plats för upp till 128GB RAM men jag tänkte prova med 32GB till att börja med och hoppas att det skall räcka. Eller är jag optimist nu?

Alla råd mottages med tacksamhet.

Jag tycker att din dator borde räcka till. Har du kollat hur mycket primärminne LR får använda?
Kolla också i aktivitetshanteraren hur mycket primärminne som används.

Häftiga komponenter du tittat på.
Ska du inte redigera videofilmer klarar du dig med mindre antal kärnor. Du har mer nytta av CPU frekvens än antal kärnor i CPUn. Angående primärminne så räcker 16 GB gått och väl till LR. Vill du framtidssäkra och använder du PS så räcker det med 32 GB.

CPUn du valt har inget inbyggt grafikkort och drar en del ström. Du behöver kanske ett grafikkort och ett nytt nätaggregat.

/Lars

Tack för svaret. Där var en del att tänka på.

Jag skal kolla detta med minneshanteringen i LR nästa vecka när jag kommit hem. Jag har aldrig ställt in något så jag antar att det är något defaultvärde.

Processorn och moderkortet har jag valt utifrån releasedatum med baktanken att det hela skall kunna användas några år framåt, gärna längre än den nuvarandes sex år. Kanske dum tanke men det var ungefär så jag resonerade den gången 2010. Just nu lutar det nog åt att jag köper det jag funderat på i mitt första inlägg. Lite osäker dock på 16 eller 32 GB men jag tror att det blir 32GB så kanske det hela funkar en längre tid. Min gamla snålade jag lite med och nu går det av allt att döma inte att få tag på mer minne till den som garanterat fungerar (enligt den lokala databutiken). Har provat med fyra 4GB minnen som såg ut att ha rätt spec men det gick inte.

Grafikkort har jag redan som jag tror räcker för mina ändamål. Inget spelande här :) .

När jag jobbar i Lightroom är de stora flaskhalsarna oftast i första hand import av stora mängder bilder, i andra hand export, samt även sammanslagningar (HDR eller panorama). Vad jag tyckt mig se är att Lightroom är bra på att utnyttja många kärnor. Hyperthreading verkar inte hjälpa nämnvärt, men mina fyra kärnor äts till frukost.
Detta får mig att tro att man kan få väsentliga prestandaförbättringar vid dessa flaskhalsar genom att ha en CPU med fler kärnor. Jag ska själv inte skaffa ny dator i omedelbar närtid, men jag överväger allvarligt att nästa gång jag gör det försöka få fler kärnor, även om det kostar mig lite singeltrådprestanda.

Det är nog inte orimligt att tänka sig att om flera kärnor ska jobba effektivt behöver man också mer minne. Jag har 16 GB i dag och jag har inte märkt att det är otillräckligt, men allockerat minne kan ligga på över 15 GB. Med dagens minnespriser skulle jag, om jag byggde en prestanda-PC, se om jag inte ändå har råd med 32 GB.

Allt detta med reservationen att det är lätt att vara generös med andras pengar.

Kolla storleken på cache för LR. auto är den normalt 2GB. Prova ök atill 40 (om du har så mycket disk över)

Tack för svaret. Där var en del att tänka på.

Jag skal kolla detta med minneshanteringen i LR nästa vecka när jag kommit hem. Jag har aldrig ställt in något så jag antar att det är något defaultvärde.

Processorn och moderkortet har jag valt utifrån releasedatum med baktanken att det hela skall kunna användas några år framåt, gärna längre än den nuvarandes sex år. Kanske dum tanke men det var ungefär så jag resonerade den gången 2010. Just nu lutar det nog åt att jag köper det jag funderat på i mitt första inlägg. Lite osäker dock på 16 eller 32 GB men jag tror att det blir 32GB så kanske det hela funkar en längre tid. Min gamla snålade jag lite med och nu går det av allt att döma inte att få tag på mer minne till den som garanterat fungerar (enligt den lokala databutiken). Har provat med fyra 4GB minnen som såg ut att ha rätt spec men det gick inte.

Grafikkort har jag redan som jag tror räcker för mina ändamål. Inget spelande här :) .

Grafikkort handlar inte endast om spel, så frågan är om du har tillräckligt för dina ändamål.

När man videoregierar och gör bildspel är det bra med ett vettigt grafikkort med, du skriver inget om det. Man använder i regel "hardware acceleration" dvs att man använder sig i mångt och mycket av grafikkortet. Använder man enbart cpu så tar det lååång tid och kanske inte blir lika bra. Nu snackar vi rejäl skillnad, kan vara en x 24 i skillnad i tidsåtgång när man rendrar. Videoredigering kräver massor med kräm.
(jag använder premiere pro, vet inte vad ProShow Gold är eller hur d funkar)

Photoshop använder sig också av detta, lightroom vet jag inte. Men photoshop kan crasha om man har för sopigt grafikkort när man gör vissa grejor.

När det gäller ljudsynken så borde det inte bero på datorns kraft.
Troligtvis mer på dåliga verktyg. Är programmet köpt eller en freeware?
Jag har aldrig sett en videoprogramvara för redigering som är utan problem och gratis. Å andra sidan har jag inte letat.
Men ett antal har visat videofilm på fotoklubben och det funkar aldrig klockrent med freeware.

Oj, nu börjar det bli komplicerat. Jag skall kolla detta med cash, ha nog nästan ett par hundra GB ledigt på SSD.

ProShow Gold är ett köpeprogram för att lägga upp stillbilder (lär gå att lägga in videosekvenser också) med valbara visningslängder, övertoningar och övertoningstider samt ljudspår. Genom att variera visnings- och övertoningstiderna går det att synka bilderna till musiken. När jag förhandsgranska så växlar bilderna perfekt med musiken (exempelvis ett crescendo) men när jag exporterar till en .exe-fil eller DVD så går denna synkning förlorad, kan skilja ca en sekund.

Jag får kolla detta med grafikkort. Det jag har är ett enkelt med 2GB minne. Minns inte fabrikat nu men får kolla detta när jag kommer hem. Jag har inte funderat något på grafiken eftersom jag trott att det inte hade så stor betydelse vid bildredigering i LR. Photoshop använder jag inte.

Core i7 med 6 kärnor är overkill för det absolut mesta.

Jag använder inte LR för panorama men i ditt fall med 8GB minne så gissar jag att LR skulle behöva mer när du gör panorama med mer än två RAW-bilder. Kolla hur mycket minne LR tar i aktivitetshanteraren när du stitchar många bilder.

Är inte LR känt för att vara långsamt när man stitchar flera bilder? I den här tråden beskrivs LR ta 150min för att stitcha 48 bilder (ej RAW) när de andra programmen tar 5 och 10 min för samma bilder.
https://forums.adobe.com/thread/1827866

Autopano kan göra panorama av RAW-bilder.

Att köpa en svindyr supersnabb dator vart 6:e år är enligt mig sämre än att köpa en prisvärd vart 3:e. Det är billigare och man har i genomsnitt högre prestanda. När man byter efter tre år så kommer den nya prisvärda vara snabbare än den tre år gamla supersnabba.

En annan sak att tänka på...

Börjar du uppgradera delar så kan det tänkas att du måste byta moderkort, inte säkert att ditt gamla är kompatibelt. Du kan även behöva byta nätaggregat till ett kraftigare (men förmodligen inte)... så det är lite o kolla.

ps: Lightroom använder sig också av grafikkortet... (om man vill, det är en fördel)
https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html

Grafikkort har jag redan som jag tror räcker för mina ändamål.

Kan vara värt att tänka på att GPU:erna utvecklas för video codecs. Konsument CPU:erna med inbyggt GPU har olika grad av stöd för H.264/H.265 codecs. Om du har ett separat GPU kort måste stödet finnas i detta.

En SW encoder/decoder lägger lasten på CPU:en, men har du en HW encoder/decoder flyttas lasten över till GPU:n

https://software.intel.com/en-us/blogs/2015/12/11/codecs-are-they-slowing-you-down

Genom att variera visnings- och övertoningstiderna går det att synka bilderna till musiken. När jag förhandsgranska så växlar bilderna perfekt med musiken (exempelvis ett crescendo) men när jag exporterar till en .exe-fil eller DVD så går denna synkning förlorad, kan skilja ca en sekund.

Det låter nästan som en bugg i ProShow?
Nu är det några år sen jag jobbade i ProShow, men då föredrog jag alltid att exportera ut bildspelet som video, men det kanske går ut lite på kvaliteten?

Oj, nu börjar det bli komplicerat. Jag skall kolla detta med cash, ha nog nästan ett par hundra GB ledigt på SSD.

ProShow Gold är ett köpeprogram för att lägga upp stillbilder (lär gå att lägga in videosekvenser också) med valbara visningslängder, övertoningar och övertoningstider samt ljudspår. Genom att variera visnings- och övertoningstiderna går det att synka bilderna till musiken. När jag förhandsgranska så växlar bilderna perfekt med musiken (exempelvis ett crescendo) men när jag exporterar till en .exe-fil eller DVD så går denna synkning förlorad, kan skilja ca en sekund.

Varför exporterar du till DVD? Blir rätt kass kvalitet......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar