Annons

Uppgradering 120-400 OS

Produkter
(logga in för att koppla)

Xaphia5

Aktiv medlem
Hej!

Är i funderingarna på att uppgradera min sigma 120-400 OS, främsta anledning är att förhoppnignsvis öka i kvalité på bilderna. Är lite missnöjd med Sigma vid de låga bländartalen, bakgrunden blir inte suddig utan mer "streckig". Brännvidden 400 är jag nöjd över och vill hellst inte sänka den, öka? visst.Sen om man måsta ha en TC så visst.

Förhoppningsvis så blir det en safari inom en snar framtid och då vill man ju ha med sig bra bilder hem. Sigman tar ju bra bilder men om det går att öka kvalitén så vill man ju det.

Budgeten har jag inte riktigt bestämt mig för, men är inte beredd att betala hur mycket som hellst för då hade jag inte frågat om råd utan bara köpt de dyraste :) Just nu ligger tankarna på en budget på 10-12K

Kom gärna med tips och synpunkter ang detta!

//Johan

Ska du ha en zoom finns nog inte många vettiga alternativ egentligen. Det finns nog inget i den prisklassen som ger så mycket mer valuta för pengarna. Min rekommendation i just 400 läget blir ju i så fall en Canon 400L 5,6 Det är ett ruskigt bra objektiv och ligger iaf nära din budget..

Vet inte vilket märke på kameran du har men om du har Canon tycker jag du ska försöka hitta ett begagnat Canon 100-400 IS. Jag är mycket nöjd med min.
/Jonas

Det är canon jag har och jag har kikat lite på 100-400 IS, verkar intressant faktiskt.
Jag vägrade köpa ett pga att det var en push-pull zoom men så lånade jag ett under en timme på en fotoresa. Blev tvungen att beställa ett när jag kom hem...
Det är lätt, litet, bra räckvid och bra skärpa i bilderna. Ett mycket bra allround objektiv. Jag har mycket lättare att få skarpa bilder med det än kompisen har med sitt fasta 400/5,6.

Det är lätt, litet, bra räckvid och bra skärpa i bilderna. Ett mycket bra allround objektiv. Jag har mycket lättare att få skarpa bilder med det än kompisen har med sitt fasta 400/5,6.
Att det är lätt och litet håller jag inte riktigt med om, men allt är ju relativt... I övrigt kan jag bara instämma: Canons 100-400 är ett väldigt underskattat objektiv som är perfekt på en safari. Flexibiliteten, närgränsen och IS är tre värdefulla egenskaper.

Låter som ett bra alternativ. Lätt ja, men jämfört med de 1750g som Sigmat väger så är Canons 1360g iaf mindre tungt. :)

Har heller aldrig prövat skjutzoom men har fattat som att man kan "zooma" snabbare iom man inte behöver ta nya tag. Antagligen så hatar men det eller älskar det.

Tack alla, för bra inlägg!

Oj -- visste inte att Sigman var tung! Då känns Canons zoom förstås lätt...

De flesta är nog tveksamma till skjutzoom, det var vanligare förr men är ju nästan helt utrotat nuförtiden. Men man vänjer sig snabbt och upptäcker att det finns fördelar med konstruktionen.

Låter som ett bra alternativ. Lätt ja, men jämfört med de 1750g som Sigmat väger så är Canons 1360g iaf mindre tungt. :)

Shit är det så tungt? Det känns lättare än så...

Jag änvänder mina objektiv på följande sätt så därför tycker jag det är "lätt".
Resor då foto inte är den primära uppgiften (mycket lite foto utrustning):
70-300/4.5-5.6 DO IS
Lite mer seriöst men jag vill kunna bära det långa sträckor (mil):
100-400/4.5-5.6 IS
Ren fotoresa då vikt inte spelar någon roll:
100-400/4.5-5.6 IS + 500/4 IS

100-400/4.5-5.6 IS är ett klart underskattat objektiv och zoom funktionen fungerar mycket bra.

Shit är det så tungt? Det känns lättare än så...

Jag änvänder mina objektiv på följande sätt så därför tycker jag det är "lätt".
Resor då foto inte är den primära uppgiften (mycket lite foto utrustning):
70-300/4.5-5.6 DO IS
Lite mer seriöst men jag vill kunna bära det långa sträckor (mil):
100-400/4.5-5.6 IS
Ren fotoresa då vikt inte spelar någon roll:
100-400/4.5-5.6 IS + 500/4 IS

100-400/4.5-5.6 IS är ett klart underskattat objektiv och zoom funktionen fungerar mycket bra.

Bra info där, tack!

Om det är exakta vikter vet jag inte, fann vikterna på cyberph.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto