Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera till filmscanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

kaihc

Medlem
Jag har en flatbäddscanner (HP G4010) som ger OK resultat från 35mm-neg, men det må till rejält med "unsharp mask" för att få skarpa bilder och det känns som om negativen har mer att ge än vad jag får ur HP'en. Min fråga går till de av er som har tatt steget uppåt från flatbädd till filmscanner: Är det värt att investera tex. 5000:- i en Nikon Coolscan? Vad är största skillnaden? Tacksam för svar!
 
kaihc skrev:
Jag har en flatbäddscanner (HP G4010) som ger OK resultat från 35mm-neg, men det må till rejält med "unsharp mask" för att få skarpa bilder och det känns som om negativen har mer att ge än vad jag får ur HP'en. Min fråga går till de av er som har tatt steget uppåt från flatbädd till filmscanner: Är det värt att investera tex. 5000:- i en Nikon Coolscan? Vad är största skillnaden? Tacksam för svar!

Jag har ingen Coolscan men har sett resultatet på småbildsfilm. Du får en helt annan skärpa men du ser också kornet på filmen om den inte är väldigt långsam (under ISO 100). Vill du ta hand om en massa gamla negativ och dia? Eller fotograferar du vidare med analog småbild?
Jag har funderat på att köpa en bättre filmskanner men just nu är slutsatsen att skaffa nåt som klarar mellanformat också. Analoga kameror börjar bli billiga och det finns gott om 6x6, 6x6 och 6x9 på fotoauktioner.
Men en Coolscan för MF kostar ca 25000 så det får bli tex Epson V500 som duger upp till 6x9 och troligen är skaplig för småbild. Priset är ca 2600.
 
Tack för svar! Det blir nog en filmscanner med tiden. Jag har korniga negativ (HP5+) men tycker det är bättre att få skärpa på dem än att de blir suddiga. God jul!
 
Hej

Själv har jag en Nikon ED5000 och Epson 4990 och har använder båda.

Nikon styrka är kvaliten och ska jag få bättre så får jag titta på Hasselblad/Imacon men då är det en helt annan prislapp. ED5000 kostar 980 dollar i USA så den är klart prisvärd att importera själv. Den är CE-märk och det enda du behöver köpa till är ny nätsladd. Kan endast scanna 1 dia i ram åt gången eller 6st neg/dia ej i ram med med följande filmladdare. Finns dia laddare tillsats att köpa.

Epson 4990 styrka är att jag kan scanna alla möjlig format. Jag har scannat 110, 126, 127, 120, 70mm film, glasplåtar, stereo dia, mm. Jag kan scanna 24 neg/dia ej i ram per laddning eller 8 dia i ram per laddning. Efter följaren Epson V700 kan du scanna 12 dia i ram per laddning.

Ingen ide att scanna mera än 2400 dpi på Epson 4990 för bilderna blir bara större men inte skarpare. Har läst att Epson V700 klarar upp till 3200 dpi.

Har aldrig testat Nikon Coolscan V men vad jag har uppfattat så ska det vara enklare elektronik gämfort med 5000.
 
Jag tror den avgörande frågan är om man enbart har vanligt 35-mm film eller en massa olika format. Om det är det senare som gäller blir en Epson 4990 väldigt användbar för det finns hållare till en massa filmformat. Själv har jag haft en stor glädje av denna för att "massdigitalisera" en hel del gamla släktfoton.

Precis som nämns ovan blir resultatet helt OK och runt 2400/3600 når man max balans i tid/kvalite/tidsåtgång. Helt OK - riktigt bra resultat på mellanformat, glasplåtar och småbild men lite svårare med dia...

/jon
 
Robin Gyllander skrev:
Vet någon hur plusteks filmskannrar är? de går ju bara på 3000?

Köp inte scanner som inte kan ta bort damm och report med typ ICM eller liknande teknik. Du kommer bara att få en massa extra arbete.

Vad jag kan se så saknar den billigaste plustek scannern denna funktion så titta på modellen ovanför.

// Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.