Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera min studioutrustning, med vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har idag två billiga 110Ws blixtar med vita paraplyer.
De har jag använt till porträttbilder.
2*110Ws är inte jättemycket, men tillräckligt för porträtt på en person.
Om det är flera personer med på bilden är det svårt att kunna blända ner tillräckligt för att få nog stort skärpedjup.
Vad ska jag satsa på för utrustning om jag vill bygga ut?
En softbox antar jag att skulle vara bra, men en 110W blixt orkar väl inte med den.
Så kanske en av Kaffebrus 220Ws blixtar och största softboxen till den var en tanke. Då får jag en 110Ws över som man kanske kan ha till hårljus.
Men å andra sidan känns det som att investera i en återvändsgränd med dessa små billiga kinesprylar.
Alla förslag mottages tacksamt!

Satsa på två stycken 300Ws blixtar som har stort reglerområde. 1 - 1/32 eller ännu hellre ett steg till 1/64. Ett Visico-paket från www.photax.se är värt pengarna. Då kan du fortsätta från där du är och upp till gruppbilder på 5-8 personer i ett inte alltför stort rum. Du skall förståss använda dina 110Ws blixtar som hårljus och effectljus där så behövs. Eventuellt kan du använda dem på hödsta effekt och få riktigt vitt bakom din modell. Eller en snygg vinjettering bakom ett porträtt. Dina gamla blixtar är hur som helst fullt användbara i framtiden. I de flesta fall funkar den inbyggda slavtändaren annars får man kanske komplettera med en eller två radiosändae till. (tänk på att du behöver samma fabrikat eller i allafall samma frekvens på de nya, som på dem du redan har)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto