WeeBee
Aktiv medlem
Hej!
Jag har börjat fundera på att nån gång byta min DELL U2711. Ordet uppgradera är väl lite fel, eftersom jag är mycket nöjd med skärmen vad gäller bildkvalitet och färgåtergivning. Problemet ligger i energikonsumptionen:
Nu drar skärmen:
"Power Consumption (Typical):
113W (without audio and USB connection)"
(Enligt DELL)
Jag gissar på runt 80 - 90 W efter optimeringen som jag gjorde.
Men det är ändå dubbelt upp mot vad LED-skärmar drar, och värmen som LCD-skärmen producerar är otrolig jämfört med när jag sätter mig framför en iMAC 27 som har precis samma skärm, men LED istället för LCD.
Nu undrar jag om nån kan tipsa om minst lika bra, eller bättre skärm med dessa minimikrav:
27" (inte större)
2560x1440/1600 pxl
IPS-H panel eller bättre
12-bit processering
96 % Adobe RGB, 100 % sRGB
6 m.s. svarstid eller bättre
LED
DVI-DL
HDMI
Displayport
Audio Out 3,5 mm
Jag funderar mestadels på Eizo, kan gärna vara en äldre modell som inte skulle kosta skjortan. LED (= reducerad värmealstring och elkonsumption) är absolut det viktigaste, och enda egentliga faktorn för bytet.
Jag har börjat fundera på att nån gång byta min DELL U2711. Ordet uppgradera är väl lite fel, eftersom jag är mycket nöjd med skärmen vad gäller bildkvalitet och färgåtergivning. Problemet ligger i energikonsumptionen:
Nu drar skärmen:
"Power Consumption (Typical):
113W (without audio and USB connection)"
(Enligt DELL)
Jag gissar på runt 80 - 90 W efter optimeringen som jag gjorde.
Men det är ändå dubbelt upp mot vad LED-skärmar drar, och värmen som LCD-skärmen producerar är otrolig jämfört med när jag sätter mig framför en iMAC 27 som har precis samma skärm, men LED istället för LCD.
Nu undrar jag om nån kan tipsa om minst lika bra, eller bättre skärm med dessa minimikrav:
27" (inte större)
2560x1440/1600 pxl
IPS-H panel eller bättre
12-bit processering
96 % Adobe RGB, 100 % sRGB
6 m.s. svarstid eller bättre
LED
DVI-DL
HDMI
Displayport
Audio Out 3,5 mm
Jag funderar mestadels på Eizo, kan gärna vara en äldre modell som inte skulle kosta skjortan. LED (= reducerad värmealstring och elkonsumption) är absolut det viktigaste, och enda egentliga faktorn för bytet.