Annons

Uppgradera min DELL U2711

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej!

Jag har börjat fundera på att nån gång byta min DELL U2711. Ordet uppgradera är väl lite fel, eftersom jag är mycket nöjd med skärmen vad gäller bildkvalitet och färgåtergivning. Problemet ligger i energikonsumptionen:

Nu drar skärmen:

"Power Consumption (Typical):
113W (without audio and USB connection)"

(Enligt DELL)

Jag gissar på runt 80 - 90 W efter optimeringen som jag gjorde.

Men det är ändå dubbelt upp mot vad LED-skärmar drar, och värmen som LCD-skärmen producerar är otrolig jämfört med när jag sätter mig framför en iMAC 27 som har precis samma skärm, men LED istället för LCD.

Nu undrar jag om nån kan tipsa om minst lika bra, eller bättre skärm med dessa minimikrav:

27" (inte större)
2560x1440/1600 pxl
IPS-H panel eller bättre
12-bit processering
96 % Adobe RGB, 100 % sRGB
6 m.s. svarstid eller bättre
LED
DVI-DL
HDMI
Displayport
Audio Out 3,5 mm

Jag funderar mestadels på Eizo, kan gärna vara en äldre modell som inte skulle kosta skjortan. LED (= reducerad värmealstring och elkonsumption) är absolut det viktigaste, och enda egentliga faktorn för bytet.
 
... Jag funderar mestadels på Eizo, kan gärna vara en äldre modell som inte skulle kosta skjortan. LED (= reducerad värmealstring och elkonsumption) är absolut det viktigaste, och enda egentliga faktorn för bytet.

Jag misstänker att dina krav är oförenliga. Om du ska ha en skärm avsedd för bildbehandling - och det pekar din spec mot, med prestandakrav i det övre skiktet - så kostar den inte bara skjortan utan minst ett par skjortor. Däremot är det inte svårt att få tag i hyggligt billiga LED-skärmar avsedda för kontorsarbete i allmänhet, men då få man lägga sig på en lägre nivå när det gäller färgåtergivning, jämn utlysning och homogenitet samt finesser som 12-bitarsteknik och andra egenskaper som kan vara viktiga vid bildbehandling.

Kika gärna på Eizos hemsida. Ibland rear de ut utgångna modeller, demoskärmar och returnerade men genomgångna skärmar (som de möjligen har fått i retur av kunder med serviceavtal som låter dem uppgradera då och då).

Själv köpte jag en rekonditionerad skärm från Eizo för ett par år sen. Priset var en struntsumma, och skärmen fungerar utsökt bra för bildbehandling även om den inte har 96-procentig täckning av Adobe RGB. Du skulle kunna kontakta Eizo, och varför inte även NEC, och säga vad du är ute efter och att du i så fall är beredd att vänta tills någon lämplig skärm dyker upp.

Den tyska sajten Prad, som Maru rekommenderar, gör skoningslöst grundliga skärmtester. Om du kan tyska rekommenderar jag deras tyskspråkiga tester eftersom de inte är så snabba på att översätta testerna till engelska. Deras senaste skärmtest på tyska är daterat 2013-02-18, men det senaste som översattes till engelska är från 2012-10-12.
http://www.prad.de/new/monitore/testberichte.html

Andra sajter som testar grundligt är brittiska TFT Central och danska Flatpanels:
http://www.tftcentral.co.uk/
http://www.flatpanels.dk/tests.php
 
Jag misstänker att dina krav är oförenliga. Om du ska ha en skärm avsedd för bildbehandling - och det pekar din spec mot, med prestandakrav i det övre skiktet - så kostar den inte bara skjortan utan minst ett par skjortor. Däremot är det inte svårt att få tag i hyggligt billiga LED-skärmar avsedda för kontorsarbete i allmänhet, men då få man lägga sig på en lägre nivå när det gäller färgåtergivning, jämn utlysning och homogenitet samt finesser som 12-bitarsteknik och andra egenskaper som kan vara viktiga vid bildbehandling.

Vad jag har förstått så finns det inga tillräckligt bra LED-lampor idag. Dom återger inte hela färgspektrumet på ett tillräckligt bra sätt vilket gör att LED-skärmarna inte kan återge lika brett färgspektrum som dom flesta som jobbar med foto vill ha. Detta är grunden till att laptopskärmarna som använder LED-tekniken inte klarar att återge ett vettigt färgspektrum. Hade Apple (MBP retina = 75% aRGB) etc slängt in annan belysning i sina skärmar hade dom fått taskig batteritid och klarat av färgspektrum större än sRGB. Så vitt jag vet är det bara HP som har några modeller som offrat batteritid mot en skärm som klarar aRGB.

/Karl
 
Vad jag har förstått så finns det inga tillräckligt bra LED-lampor idag. Dom återger inte hela färgspektrumet på ett tillräckligt bra sätt vilket gör att LED-skärmarna inte kan återge lika brett färgspektrum som dom flesta som jobbar med foto vill ha.

Dells nya skärmar tycks motbevisa din tes. Led-belysning och (enligt uppgift) 99 procent av Argb.
 
Hej!

Jag är också inne på att uppgradera min skärm till en U2713H, men är det någon som hittat en vettig recension av den?
 
Dells nya skärmar tycks motbevisa din tes. Led-belysning och (enligt uppgift) 99 procent av Argb.

Då har dom fått ordning på LED-belysningen. Det är väldigt positivt, min HP-skärm drar runt 120W vilket gör att den slukar mer ström än resten av min PC-komponenter tillsammans.

/Karl
 
Led och AdobeRGB

Intressanta åsikter här.
Tyvärr är det sant att nästan alla Led bakbelysta skärmar idag bara klarar sRGB.
Detta beroende på att dom använder vita Led.
Traditionellt har det används RGB Led för att nå AdobeRGB. Tyvärr medförde RGB Led stora problem: hög energiförbrukning, ojämna över tid och yta, stora fläktar för att kyla.

Nu börjar det användas WideGamut Led hos vissa tillverkare som löser dessa problem.
Tyvärr inte hela vägen, så energiförbrukningen är inte lika låg som med vita Led.

Exempel: CS230 (vita Led) max Power 54W typical 21W
CX240 (widegamut Led) max 98W typical 38W
En 24 tummare med lysrör låg väl på max 110-120W

Så vad det gäller energi har vi en bit kvar men vad det gäller AbobeRGB och övriga problem tycker jag vi är framme.
 
En kilowatt kostar ~1kr. Om din skärm drar ~100w så pratar vi om en kostnad på ~10 öre i timmen. Tänk sen på vad du får lägga i mellanskillnad för att byta skärm och ställ det mot hur många timmar du kan ha din nuvarande skärm påslagen innan du kan räkna hem ett byte. Låt oss sen säga att du kan reducera elförbrukningen med 50% till ~50w så är den faktiska skillnad i värmeutveckling knappast märkbar.
 
En kilowatt kostar ~1kr. Om din skärm drar ~100w så pratar vi om en kostnad på ~10 öre i timmen. Tänk sen på vad du får lägga i mellanskillnad för att byta skärm och ställ det mot hur många timmar du kan ha din nuvarande skärm påslagen innan du kan räkna hem ett byte. Låt oss sen säga att du kan reducera elförbrukningen med 50% till ~50w så är den faktiska skillnad i värmeutveckling knappast märkbar.

En halverad värmeutveckling är helt klart märkbar. Särskilt TS tycker att den nuvarande värmeutvecklingen är för hög. Sedan vinner man såklart en massa mer när man byter skärm:)
 
Jag har Dells nya U2713H. Jag hade även Dell U2711 i nästan två veckor innan jag lämnade tillbaka den efter 3 utbytesskärmar med samma fel (skiftande färgnyans över bildytan).

Den största fördelen som jag ser det mot U2711 är antireflektionsbehandlingen. Jag var en av dem som störde mig ganska mycket på behandlingen på U2711. Den var absolut inte outhärdlig, men jag ansåg att den drastiskt försämrade bildkvalitén och jag tyckte att den försvårade läsning.

U2713H har en underbar behandling. Den märks inte av vid användandet men tar ändå bort en hel del reflektioner. Sitter du dock i en extremt upplyst kontorsmiljö med många ljuskällor kan jag inte svara på hur mycket sämre U2713H är i dessa förhållande. Själv sitter jag i ett vanligt "hemmarum".

Energiförbrukningen har jag själv inte mätt med enbart skärmen på. Kikade nu på mätaren och hela mitt system drar just nu 180W. Det med skärm, högtalare samt dator inkopplat och igång. Då har jag inte heller någon energisnål dator. I72600K, 6 hårddiskar, HD7970 samt en vattenkylning som surrar på.
Skärmen är knappt ljummen om jag känner på ovansidan. U2711 var riktigt het efter en stunds användande. Eizos motsvarande modell med exakt samma panel som U2711 använder två fläktar för att kyla sin skärm, det säger ju en del om värmeutvecklingen.


I övrigt så har jag ännu inte hunnit testa skärmen så mycket för att vara säker på om den är kanon eller inte. Men jag gillar den verkligen än så länge!

Hårdvarukalibreringen fungerar smärtfritt och verkar ge ett bra resultat. Nackdelen här är att du enbart kan använda en I1 display pro för att utföra denna. Som tur var hade jag ingen annan innan så för mig var inte detta ett problem.
En nackdel med hårdvarukalibreringen är dock att du efter den blivit klar inte får någon som helst mätning som talar om hur resultatet blev, det får du testa med annat program.

"Uniformity-compensation" är tyvärr en funktion som verkade lovande, men denna övergav Dell sent i utvecklingen vilket gör att den nu inte fungerar i praktiken.
Ljusjämnheten över skärmen är dock helt OK ändå, men inte alls jättebra. Inget jag märker av.

Ljustemperaturen är hyffsat jämn över skärmytan, men inte superbra här heller. Tror mig kunna se antydan till skillnad över bildytan här om jag har en vit bild och rummet är mörkt. Dock inte alls samma sak som på de 3 U2711 som jag testade.


En bekväm funktion är Dells program som kan installeras på datorn och som byter skärmprofil utifrån vilket program du använder.
I webbläsaren har jag exempelvis multimedia valt och när jag startar bridge och photoshop så ändras automatiskt profilen till min kalibrerade sRGB-profil.
Självklart går det att manuellt ändra för olika program eller helt inaktivera funktionen och välja en profil för allt arbete på datorn:


"IPS-glow" är vad jag förstår det "glödande" vita ljuset som uppstår när du tittar på en IPS skärm från sidan. Detta verkar vara ganska kraftigt på denna skärm. Sitter jag och tittar rakt på skärmen tycker jag mig se detta i hörnen.
Jag har dock ingen annan IPS-skärm att jämföra med, kanske är det helt normalt.

Något annat mycket trevligt är självklart upplösningen. Denna är riktigt hög och du får plats med mycket mer på bildytan.


Kort och gott tycker jag skärmen är riktigt bra! Jag kan varmt rekommendera den.

Värt att notera är dock att LG väl kommit ut med sin motsvarighet nu också, kanske kan den vara värd att titta på. Som bekant är det ju LG som gör panelerna som sitter i alla dessa high-end skärmar.

Eizo och NEC lär väl även de komma ut med sina motsvarigheter senare under året och även dessa kommer säkerligen att använda samma LG-panel. Dessa kommer väl som vanligt vara strået vassare.

Något annat intressant att titta på kan också vara Dells U3014, alltså 30tummaren.
http://www.tftcentral.co.uk/ skrev igår på sin twitter att de skulle ha fått in U3014 idag och kommer säkerligen snart ut med en recension.
Denna kostar nu drygt 10000 och kommer nog ned till det eller strax under snarast. Kan vara ett alternativ om man är beredd att lägga de extra kronorna.
Även U2413 är ett intressant alternativ om man inte behöver 27". Där får du även 16:10 vilket gör att du egentligen inte förlorar så mycket bildyta.


Finns mycket att välja på. Men jag rekommenderar dig verkligen att läsa recensionen på tftcentral som länkats tidigare. Den är väldigt ingående och tar upp det mesta med skärmen.

Lycka till i valet!
 
Är det någon som har skaffat Dell U3014 alltså Dell Ultrasharp 30 tum? Gärna någon som kör Mac.
Förstår att programvaran till den bara är för Windows i dagsläget. Skärmen måste drivas via dual DVI kabel som tar en LT port och en USB port. Många har inte förstått detta utan försöker köra HDMI med en dåligt resultat som följd på Macen. Dålig skärpa på typsnitt är den vanliga kommentaren.

Vad gäller programvara har jag redan i1 Display Pro och i1 profiler. Jag antar att det gör att kan hårdvarukalibrera skärmen med hjälp av detta?

Annars får skärmen ju utmärkt kritik. Även om det som vanligt med Dellskärmar verkar finnas en del som får måndagsexemplar.

Här är en test från en kunnig källa: TFT Central http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u3014.htm

Tar gärna emot kommentarer från er som har skärmen och kör Mac.
Tänker lägga en order på skärmen i morgon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.