Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera mig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Imquelle

Medlem
Jag har sedan tidigare en Nikon d40x, och en Nikon d80.
Objektiv är 18-55, 55-200, samt 50 1.8.

Jag börjar nu känna att jag skulle vilja uppgradera mig lite i kamerahus väg, men går lite vilse i djungeln.
Vad skulle ni lite mer kunniga än mig föreslå som ett bra hus efter d80n?
Inte för dyrt, helst inte över 7tusen, så det är ju lite knapert så.

Kan även tilläga att jag fotar allt ifrån hund, hästar, barn, bröllop, modeller, osv.
 
Senast ändrad:
Om du ska fortsätta med Nikon (vilket jag förutsätter) är väl den vettigaste uppgraderingen från D80 den nya D7000. Ligger visserligen lite över din budget, men jag är inte säker på att steget från D80 till t ex D90 är så stort att det skulle vara meningsfullt.
 
5100 sägs vara en mer prisvärd kamera med samma prestanda som 7000 men med avsaknad av fokusmotor för äldre objektiv förstås.
 
5100 sägs vara en mer prisvärd kamera med samma prestanda som 7000 men med avsaknad av fokusmotor för äldre objektiv förstås.
Då vet jag inte vad du menar med "prestanda". Mycket bättre sökare, af-system och inställningar gör att du får bättre bilder med D7000.

Fördelen med D5100 är att man kan vinkla skärmen. Och att den är liten och (relativt) billig. Men är man van vid D80 kommer den nog att kännas som ett steg nedåt, inte en uppgradring.
 
En begagnad D300 kanske hade varit något?

Snabb seriebildstagning och snabb autofokus är nog grejer du skulle gilla när du fotar hundarna. Stort och rejält hus med gott om direktknappar och programmerbara knappar är också trevligt. Tyvärr något sämre iso-prestanda än D7000 men bättre än dina nuvarande.

Hade du haft 10 000 som budget hade jag också sagt D7000.
 
Då vet jag inte vad du menar med "prestanda". Mycket bättre sökare, af-system och inställningar gör att du får bättre bilder med D7000.

Fördelen med D5100 är att man kan vinkla skärmen. Och att den är liten och (relativt) billig. Men är man van vid D80 kommer den nog att kännas som ett steg nedåt, inte en uppgradring.

Instämmer även om jag inte tror att uppgraderingen uteblir. Den blir förstås inte lika stor som den budgetöverskridande D7000. Kan vara värt någon månads sparande för vädertätningen också.
 
Jag börjar nu känna att jag skulle vilja uppgradera mig lite i kamerahus väg, men går lite vilse i djungeln.
Vad skulle ni lite mer kunniga än mig föreslå som ett bra hus efter d80n?
Inte för dyrt, helst inte över 7tusen, så det är ju lite knapert så.

Om du skall fortsätta med Nikon så kanske det är bättre om du avvaktar någon tid till.
Under tiden kanske du kan spara ihop lite mera och samtidigt kommer förmodligen Nikons D7000 att sjunka i pris.

D90 är bra men är nu "gammal". Såja, såja - jag har själv en sådan. Det den inte klarar beror på mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.