Annons

Uppgradera från Nikon D5000 - D90/D600

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_bruce

Medlem
Är på gång att komplettera mitt Nikkor 50/1,4 med ett Tamron 24-70/2,8 inom kort och har även siktet inställt på en Nikon D600 när ekonomin tillåter (om inte någon tipsar mig om något bättre).

Var inne en runda i fotoaffären idag och killen i butiken varnade mig lite för att hänga på ett så tungt objektiv på min D5000 då det kunde riskera att kamerahuset gick sönder. Är D90 ett så pass mycket starkare / bättre hus att man skulle "mellanlanda" där innan ett D600 införskaffas - det lär troligtvis inte ske förrän tidigast till sommaren.

/Bruce

Det första som lär gå åt helvete när man belastar bajonetten för mycket är skruvarna som håller den, och dessa är säkert samma på alla Nikonkameror. Ett objektiv som inte väger ens ett kilo är säkerligen inga problem, men man kan ju tänka på hur man hanterar den när man bär den.

En större fråga är om du kommer tycka det är särskilt kul med ett så stort objektiv på en så liten kamera. I min mening förlorar normalzoomen det mesta av sin användbarhet på DX och om du inte ska uppgradera omgående till FX så kan du lika gärna köpa en normalzoom för DX istället.

Beror nog lite på vart man vill....

Vill man till FX så kan man ju alltid mellanlanda på D700. SP hade en begagnad för ung 8500 igår så priser börjar komma till köpläge

Vill man till DX så hade SP en D7000 för en 5000 igår och en ny ligger just nu på en 6500

Själv vet jag inte riktigt vad jag vill, jag undrar om jag inte hellst vill stanna på DX. Köpte också en V1 för några veckor sedan, och det blir ganska intressanta bilder med det ökade skärpedjupet, det är ju inte alltid storleken det hänger på

Även jag har en D5000 och kameran börjar bli lite sliten till det yttre och jag är som trådskaparen sugen på att uppgradera till en bra 70-200 telezoom (för innomhus bruk). Jag har idag endast DX objektiv bla. Nikon 35/1.8 och ett Tameron 17-50 (utan bildstabilisering). Jag är mycket nöjd med kameran men eftersom jag har stora händer vill jag gärna ha möjligheten att slänga på ett batterigrepp.

Jag har kikat på att gå upp till FX men tycker att en ny FX kameran ligger i de övre prissegmentet för mig. De alternativ jag kikat på primärt är D7000, D300 och beg. D700 (trots FX).

Gör man rätt i att spara sina slantar och hoppas på en ev. D7100, D400 eller liknande kamera?

Jag tycker inte det. Jag köpte en D5000 när den kom ut och betalda nog en 10000:- för den, en D7100 eller D400 kommer säkert att ligga över 10000:-. För några år sedan köpte jag en D90 på nyårsrea och betalde 4800:-, för några månader sedan köpte jag en begagnad D300 för 4000:-, i alla fall jag tycker att jag får mer för pengarna om jag släpar några år. Dvs inte köpa något när det släpps, kanske istället köpa när den är på väg ut. För mig är jag enbart en förskjutning i några år i tidsplanet, jag får ju ändå samma uppgradering vid bytet.

Just nu ligger nog tankarna på en ny D7000 på nyårsrea eller kanske en begagnad D700

Kan tillägga, att man får en helt annan hantering med en D90 och D300, särskilt en D300 med tydliga direktknappar och det är något helt annat att hålla i och du kan säkert på tex SP få en sådan ffrån 4000:- med 6 mån garanti, en ny D400 kommer inte att vara 3x så bra

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar