Viewmaster
Aktiv medlem
Jag plåtar gärna hästtävlingar i ridhus, vilket innebär litet bökiga förutsättningar. Generellt svagt ljus, snabbt rörliga motiv = behov av slutartider runt eller under 1/300, snabb och exakt AF, och snabb seriebildtagning. Optikvalet är litet begränsat, i praktiken känner jag inte till något mer relevant än min 70-200/2.8 L IS (zoom är oundvikligt).
Jag upplever att min 7D ger acceptabelt brus upp till ISO 3200 som högst, men skulle vilja kunna nå ytterligare två bländarsteg för att få mer användbara slutartider.
Så... 5D mk3 eller 1D mk4 eller möjligen rent av 7D mk2, någon som har jämförande erfarenheter av dem i liknande miljöer?
5D mk3 verkar ge minst/snyggast brus när man hamnar uppåt ISO 12800, men lider å andra sidan av lägre bildhastighet.
1D mk4 är snabb och ruggad, och x1,3 kan vara lagom crop, men möjligen inte lika bra AF som de två andra.
(Och att vänta tills begagnade 1D X sjunker till 20 tkr är nog inte en option.)
Hit me!
Jag upplever att min 7D ger acceptabelt brus upp till ISO 3200 som högst, men skulle vilja kunna nå ytterligare två bländarsteg för att få mer användbara slutartider.
Så... 5D mk3 eller 1D mk4 eller möjligen rent av 7D mk2, någon som har jämförande erfarenheter av dem i liknande miljöer?
5D mk3 verkar ge minst/snyggast brus när man hamnar uppåt ISO 12800, men lider å andra sidan av lägre bildhastighet.
1D mk4 är snabb och ruggad, och x1,3 kan vara lagom crop, men möjligen inte lika bra AF som de två andra.
(Och att vänta tills begagnade 1D X sjunker till 20 tkr är nog inte en option.)
Hit me!