Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera från Eos 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Viewmaster

Aktiv medlem
Jag plåtar gärna hästtävlingar i ridhus, vilket innebär litet bökiga förutsättningar. Generellt svagt ljus, snabbt rörliga motiv = behov av slutartider runt eller under 1/300, snabb och exakt AF, och snabb seriebildtagning. Optikvalet är litet begränsat, i praktiken känner jag inte till något mer relevant än min 70-200/2.8 L IS (zoom är oundvikligt).

Jag upplever att min 7D ger acceptabelt brus upp till ISO 3200 som högst, men skulle vilja kunna nå ytterligare två bländarsteg för att få mer användbara slutartider.

Så... 5D mk3 eller 1D mk4 eller möjligen rent av 7D mk2, någon som har jämförande erfarenheter av dem i liknande miljöer?
5D mk3 verkar ge minst/snyggast brus när man hamnar uppåt ISO 12800, men lider å andra sidan av lägre bildhastighet.
1D mk4 är snabb och ruggad, och x1,3 kan vara lagom crop, men möjligen inte lika bra AF som de två andra.
(Och att vänta tills begagnade 1D X sjunker till 20 tkr är nog inte en option.)

Hit me!

Jag har fotat lite i ridhus med Canon 7D & Canon EF 70-200 IS USM II jag tyckte 7D hade
lite för mycket brus för min smak upp till iso 800 men det var gränsen egentligen började
jag störa mig redan på iso 400.

Har nu bytt till en Canon 5D mkIII bruset tycker jag är mycket lägre & mindre störande
iso 1600 är helt ok. Skillnaden mellan 8 & 6 bilder per sekund är ingen som känns
som ett problem.

Bättre

Jag upplever att redan min gamla 1DmkIIN hade bättre Af min nuvarande 5DIII och 7DII. 1DMKIV har ännu bättre AF! Detta kan iofs vara nostalgikänsla men jag håller nog på 4:an i detta fall. I alla fall nät man ser på pris/prestanda. Har sett många 4.or gå för 10-14 lax den senaste tiden. När det gäller brus så skulle jag nog tro det är jämnt lopp om man räknar i de olika cropfaktorerna och att man behöver croppa mer vs 7DII och mindre vs 5DIII. Fast det är en tung pjäs att släpa på!

Ok, hur har du upplevt skillnaden i crop/brännvidd? Är 70-200:an fortfarande lika "lagom"?

Man är ju aldrig riktigt nöjd.
Med 7D var det lite för mycket tele ibland.
Nu kan det var för lite tele ibland men jag det räcket att beskära lite
bättre än som det var förut att det blev för stort.

Slutsats egentligen inget problem :)

Sen tycker jag brusfriheten är värt mycket.

Ska ta & testa med mitt Sigma EX 120-300 f/2.8 OS HSM det gick inte att använda
förut i ridhuset men det kanske är perfekt nu får testa under hösten.

Tack för input. Det låter som om det är ganska jämnt skägg mellan 5D3 och 1D4 för just mina önskemål. Har hittat jämförande tester och testimonials med ungefär lika många förespråkare för den ena som för den andra, med sina respektive för- och nackdelar. Får helt enkelt se vilken som dyker upp till rätt pris först. :)

Jag plåtar gärna hästtävlingar i ridhus, vilket innebär litet bökiga förutsättningar. Generellt svagt ljus, snabbt rörliga motiv = behov av slutartider runt eller under 1/300, snabb och exakt AF, och snabb seriebildtagning. Optikvalet är litet begränsat, i praktiken känner jag inte till något mer relevant än min 70-200/2.8 L IS (zoom är oundvikligt).

Jag upplever att min 7D ger acceptabelt brus upp till ISO 3200 som högst, men skulle vilja kunna nå ytterligare två bländarsteg för att få mer användbara slutartider.

Så... 5D mk3 eller 1D mk4 eller möjligen rent av 7D mk2, någon som har jämförande erfarenheter av dem i liknande miljöer?
5D mk3 verkar ge minst/snyggast brus när man hamnar uppåt ISO 12800, men lider å andra sidan av lägre bildhastighet.
1D mk4 är snabb och ruggad, och x1,3 kan vara lagom crop, men möjligen inte lika bra AF som de två andra.
(Och att vänta tills begagnade 1D X sjunker till 20 tkr är nog inte en option.)

Hit me!

gränsen för hög bildkvalite´:

7D - ISO 800
7D MKII - ISO 1600 (kanske 3200)
5D MKIII - ISO 10000 (kanske 12800)

jag har de två sistnämnda, båda är helt underbara kameror

//

gränsen för hög bildkvalite´:

7D - ISO 800
7D MKII - ISO 1600 (kanske 3200)
5D MKIII - ISO 10000 (kanske 12800)

jag har de två sistnämnda, båda är helt underbara kameror

//

Jag skulle nog lägga 5DIII lite lägre där jämnfört med vad du lag dom andra
skulle jag säga 3200-6400.

Själv säger jag mellan 1600-3200 för 5DIII

Jag skulle nog lägga 5DIII lite lägre där jämnfört med vad du lag dom andra
skulle jag säga 3200-6400.

Själv säger jag mellan 1600-3200 för 5DIII

oh nej....10000 är inga problem alls ................vid12800 blir det komplicerat, beror på kontrast och sådant.....
det är bara 1DX som har ännu bättre ISO hantering av Canons kameror

jag har bildbyråbilder på ISO 10000 med 5DMKIII, vilket är omöjligt med 7D liksom 5DMKII och alla i 1D serien förutom 1DX (såklart)

//

Jag plåtar mycket handhållet och mörkt, typ teater och stadsmiljöer i mörker.

Jag har kört med 7D mkI sedan 2009 och nu med 7DmkII sedan i vintras. I princip så är min erfarenhet att du kan gå upp 1-2 bländarsteg i ISO med mkII och få ungefär samma brusnivåer. Bruset är dock i mitt tyckte något snyggare/harmoniskt jämfört med mkI.

AF är helt klart förbättrat från mkI.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar