Annons

Uppgradera från Canon Eos 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

gholen

Aktiv medlem
God kväll!
Som det är ny sitter jag i en lagom rolig sits, min älskade, underbara Canon 30D börjar bli aningens med åren, och aningens brusig för min smak.

Så, vad jag söker efter är en ersättare, jag ser dock inget problem i att byta system, så jag bara har ett objektiv till min Canon.

Mina KRAV är:
1: Lägre brus.
2: Vädertätning. Jag vill kunna ta med kameran trots att det regnar eller snöar.
3: CF kort. Jag har samlat på mig ett par :)
4: Spritt och accepterad objektivfattning, så att det är lätt att hitta,
5: Fler fokuspunkter än mina nuvarade nio.

Vad bör jag titta på, min budget är som max 10-11K, och då innefattar det kamera och optik.

Mycket tacksam för svar och tips :)

God kväll!
Som det är ny sitter jag i en lagom rolig sits, min älskade, underbara Canon 30D börjar bli aningens med åren, och aningens brusig för min smak.

Så, vad jag söker efter är en ersättare, jag ser dock inget problem i att byta system, så jag bara har ett objektiv till min Canon.

Mina KRAV är:
1: Lägre brus.
2: Vädertätning. Jag vill kunna ta med kameran trots att det regnar eller snöar.
3: CF kort. Jag har samlat på mig ett par :)
4: Spritt och accepterad objektivfattning, så att det är lätt att hitta,
5: Fler fokuspunkter än mina nuvarade nio.

Vad bör jag titta på, min budget är som max 10-11K, och då innefattar det kamera och optik.

Mycket tacksam för svar och tips :)

Dina krav kräver mer pengar för att uppfylla dom alla. Men kolla annars på nikon d90.

1: Lägre brus = Ja
2: Vädertätning = Nej
3: CF kort = Nej
4: Förstår inte riktigt frågan? Alla märken har väl sin egna fattning? eller?
5: Fler fokuspunkter = Ja 11 st

Dina krav kräver mer pengar för att uppfylla dom alla. Men kolla annars på nikon d90.

1: Lägre brus = Ja
2: Vädertätning = Nej
3: CF kort = Nej
4: Förstår inte riktigt frågan? Alla märken har väl sin egna fattning? eller?
5: Fler fokuspunkter = Ja 11 st

Man tackar för åsikterna. Jag gömde dock att ta med att jag inte har problem med att införskaffa mig begagnad utrustning (förutom minneskort), vilket torde öka nivåerna en hel del :)

Hjälper det?
Ska kolla mer på D90

Hmm.. en beggad EOS 5D kanske skulle funka. En sådan äter dock upp nästan hela din budget utan att du får något objektiv (ca 9000kr), så då gäller det att ditt nuvarande är ett EF-objektiv och inte ett EFs-objektiv, eller att du kan tänka dig något hyfsat billigt begagnat objektiv.

Jag har inte jämfört de två kamerorna (5D och 30D) men jag tror att 5D uppfyller de flesta av dina krav.

Den är dock inte vädertätad, och den har egentligen bara 9 autofokuspunkter, men den har även sex "osynliga" som ska hjälpa spårande autofokus om jag minns rätt.

Den är ju dessutom fullframe, vilket verkar förbaskat trevligt :) Åtminstone om man är förtjust i kort skärpedjup och vidvinkel.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto