Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera från 7D till 5D Mk II eller 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlsman

Medlem
Har funderingar kring uppgradering av hus + objektiv.

Fotar just nu med 7D och som oftast med 17-40L runt 28mm = ~50mm effektiv brännvidd. Har även ett 50 1.8 som används ibland. Fotar i princip allt med blixtar i studio eller on location, både inomhus och utomhus.

Är nu intresserad att gå upp till fullformat för att förhoppningsvis få bättre bildkvalitet direkt ur kameran. Även om jag jobbar mycket med efterbehandling vill jag ha så bra råmaterial som möjligt.

De kameror som jag kikat på är 5D Mk II och 6D. De ligger i en rimlig prisklass för mig. Kommer även byta objektiv samtidigt och kommer köra ett fast 50.

Så, jag skulle vilja ha lite åsikter om vad ni tror skulle passa bäst för mig?
Jag gillar wifi på 6D för att kunna köra tethering trådlöst. Dock har den en högsta synktid på 1/160. 5D Mk II har synktid på 1/200, har ett par år på nacken men jag slipper köpa nya minneskort. Synktiden är ganska viktig då jag ibland fotar utomhus. Går väl dock att lösa med NDfilter.
Är lite snurrig så har ni några åsikter och tankar, dela gärna med er!
 
Det finns rätt många jämförelser mellan 5DmkII och 6D ute på nätet nu, jag har inte sett någon som rekommenderar 5an...

Men visst, om just synk över 1/180 eller CF kort är vad du prioriterar så är den bättre för dig
 
Om du i princip alltid har tillgång till blixtar och sådant och fotar på låga ISO tal är skillnaden i bildkvalité försumbar. Kör på 5d mk II som t.ex. är på kampanj på Cyberphoto.

När det gäller 6D så verkar dess fördelar t.ex. passa mig bättre. Smidigt med wifi, något bättre egenskaper vid hög ISO, verkar som att bandningen är mindre(??) vilket är behändigt vid lyftning av skuggor och sist men inte minst att mittfokuspunkten har en högre känslighet. Jag fotar väldigt mycket i befintligt ljus i mörka miljöer och/eller konsertfoto.
 
Pris

Jag är nyfiken på om och hur mycket 6d sjunker i pris om man väntar ett tag. (Jag ska ingen ha men tyckker det är roligt att följa). Om priset faller till låt säga 13990 inom 4 månader då hade jag avvaktat lite och köpt 6d. Det var mina tankar det :)
MVH,
Matias
 
Jag är nyfiken på om och hur mycket 6d sjunker i pris om man väntar ett tag. (Jag ska ingen ha men tyckker det är roligt att följa). Om priset faller till låt säga 13990 inom 4 månader då hade jag avvaktat lite och köpt 6d. Det var mina tankar det :)
MVH,
Matias

Leta efter en jämförbar produkt på prisjakt som exempelvis Nikon D600 eller varför inte Canon 5DII och kolla prisstatistiken.... Helt omöjligt är det väl inte
 
Köpte själv ytterligare en ny 5D Mark II för drygt någon månad sedan,
den första köpte jag för några år sedan, och Mark III lockar inte.
Visst, AF är inte speciellt bra till sport, men kör med min 1D Mark IV till det.

Men för övrigt är 5D Mark II är riktigt riktigt bra kamera, och lagom stor.
Skulle själv inte vilja ha mindre hus, det ska kännas stabilt att hålla i.
Och då har jag ändå små händer ;-)

Så från min sida kan jag varmt rekommendera 5D Mark II.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.