ANNONS
Annons

Uppgradera fotov'a'skan. D50 till den ultimata kombon?

Produkter
(logga in för att koppla)

tushi

Medlem
Hejsan alla! Ber om ursakt for att jag ej kan skriva svenska bokstaver, hoppas ni kan ha lite overseende med det :)

Nu ar det sa att jag ska uppgradera fotoprylarna.
Sitter just i denna stund pa en Nikon D50, 18-55 3.5-5.6 DX och ett sigma 70-300 APO II Macro.
Ett mycket bra kit som passat mig perfekt hittills! Vill dock nu borja fotografera mer portratt, modell och action bilder. Vilket kraver ett knivskarpt objektiv och en bra blixt samt nagon fjarrutlosare (pocket wizard... vilka fler val finns?)

Jag stor mig pa den lilla sokaren och den lite opalitliga AFen, samt att fargerna inte alltid blir som vantat utan att man maste forstarka dem i PS. Om detta racker for att kasta huset at sidan for ett nyare ar dock oklart, vad anser ni. Och vilka objektiv finns de att valja bland om man ska halla tankarna inom rimmliga granser?
Kommer garanterat salja ivag mina bada nuvarande objektiv!

_______
Kamror
_______

- D70, bra kamra... men folk sager att den ar mycket lik d50 och att ett byte bara skulle innebara mer utlagda kronor plus att den inte har storre sokare. Fargatergivningen vet jag inte mycket om.

- D80, nyaste kamran i Nikons sortiment. Stor sokare och en modern kamra helt enkelt.

- D200, en kamra som fatt sjukt mycket bra kritik vindtat osv. Man kan aven kora blixten fran den sa man slipper anvanda pocket w.? Fast den sags vara jamnlik D80 och inte alls vard dem 4000:- mellanskillnaden ar.

- D1X, Stor sokare, manga AF punkter, gediget hus helt enkelt. Men aningen gammal och bildkvaliten sags inte vara den basta.

Canons sortiment vet jag inte mycket om, men det som faller mig i smaken av deras utbud ar 30D som enligt vad jag uppfattat det som, ar jamnlik Nikons d200. Deras aldre modeller har jag annu mindre koll pa, nagra tips kanske?

Jag fotograferar mest portratt och actionbilder.
Kommer garanterat behova ett 50mm, en bra blix och nagon fjarrutlosare av nagot slag. (Vad ar en bra kombo, ge mig tips!)

Min D50 byter jag garna ut mot en lite mer proffesionell kamra, men ar mellanskillanden jag lagger mellan d50 och, vilken kamra du nu tipsar om, vard det jag soker, storre sokare, fler AF punkter, snabbare AF och aterger farger i bilden battre.

Jag har cirkus 15 000 att rora mig med...

Fy fan vad svart det ar,
Men jag tackar er for eran experthjalp!

An sa lange ser mitt lilla egna kit ut saher:

SB800
Elinchrom Skyport RX Radiosynk Set
50mm 1.4/1.8
ev. Fisheye 15mm 2.8 Sigma

När du skriver dålig färgåtergivning, vad syftar du på? Kan du ge oss ett exempel med en bild före och efter din behandling i PS?

Låter du kameran skapa jpeg eller raw? Om du använder jpeg kan kanske raw vara en lösning. Värt ett test i alla fall.

Beträffande autofokusen, i vilka situationer är den opålitlig?

Per.

PS. Både blixt och 50:a kan du ju använda till din D50, så du kan ju köpa dessa medan du funderar på ett nytt kamerahus. DS

ja, sitter dock pa andra sidan jorden just nu, men visar igen om 3 veckor da jag ar hemma!

ja visst kan jag anvanda allt pa d50, det var sa jag hade tankt ocksa :)

ang. autofokusen sa kan jag inte peka pa speciella tillfallen, men missar ofta i dagsljus.

Fast det ar sa svart att peka just pa huset ocksa, da det kan sitta minst lika mycket i objektivet.

Hur vet man sakert vart "felet" sitter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar