Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppföljare till eos 20d ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfskin

Ny medlem
Jag undrar om det är någon som hört nått om någon uppföljare på eos 20d ?...om det är nått på gång ?..och isåfall vad man skulle kunna ränka med för prestanda förbättring och om det är värt att vänta ?.

men med tanke på utvecklingen av EF-S-gluggarna...tror ni verkligen den får en 1,3X-sensor...? Känns som den borde bli lite väl dyr som en semipro. Lite märkligt om efterföljaren till 20d:an inte skulle vara kompatibel med EF-S...eller?

Det skummaste vore ju om den hade en 1,3X-sensor, men ändå var kompatibel med EF-S... 10-22:an skulle då bli en 13-29!?

...märkligt.

De (väldigt) lösa rykten jag har läst på nätet påstår att nästa EOS ska ligga i en klass mellan 20D och 1D. Och att nästa kamera efter det kommer att bli mer av en uppföljare till 20D.

Låter lite halvskumt i mina öron, men jag antar att man får se så småningom hur det blir.

Nej, EF-S kommer inte att vara kompatibel med en 1.3x sensor.. Bildcirklen räcker inte till, och speglen tar i bakre linselementet.

Canon kommer med största sannolikhet att ha kvar två kameror i konsumentklassen. En billigare och en lite dyrare. Sedan kommer säkerligen en prosumer EOS-3-liknande kreation som är baserad på 1.3x APS-H-sensorn (eg. 1,25x) som är lättare och har mindre finesser/lägre prestanda än EOS 1 MkII, eller så ger Canon den kameran EOS 1 MkII's prestanda (nästan) och uppgraderar EOS 1 MkII med fler pixlar...typ..

Men det är bara att fortsätta att spekulera....

PMA 2006 är "bara" 7 månader bort ;)

Ryktena talar om en kamera som kostar nästan dubbelt så mycket som 20D och som ska ha 11 megapixel.

Efterföljare eller i mellansegmentet?

Nä förresten, jag kör på stridsmoralens första regel: Förhindra ryktesspridning! ;-)

Det talas om en modell mellan 20D och mark II med 11 megapixel, men givetvis kommer det en efterföljare en dag.

Om man går tillbaka i tiden och läser rykten så brukar ett sant rykte ofta förekomma, men dolt i floden av osanna. Några dagar eller veckor innan släpp brukar man dock veta rätt säkert.

PMD skrev:
Några dagar efter släpp brukar man vet rätt säkert, menar du väl. :)

Nej, några dagar INNAN brukar rätt specar komma ut. Det är svårt att hålla tätt när all information ska tryckas och ut på webben. Det är många som informeras i organisationen de sista veckorna.

eos 20d

Tror ni det är värt att vänta ?..skillnaden mellan 8 och 11 mp är väl inte så där ENORM ?....men om man tänker på serietagning o så...kan man räkna med någon förbättring ?..om man ser till 10d i förhållande till 20d .....ökade 2 bilder per sek ?....kan man räkna med 8 på nästa steg ?...men min huvudfråga förblir om det är värt att vänta?...och kanske spendera 10 000 :- mer än va 20d kostar.

Den största invändningen mot 20D är att 350D ger samma bildkvalitet för mindre pengar.

Även om inte en modell mellan 20D och 1D mark II skulle komma så kommer säkert en efterföljare till 1D mark III en dag. men då är väl priset för högt.

Som det sett ut hittills skulle Canon först komma med en Eos 1D mark III och sedan en 30D och sedan en billigare version av den. Om Canon slänger in en fjärde nivå ovanför 20D så kan det möjligen vara ett sätt att kunna vänta med en 1D mark III.

Du ska tänka på att det är:
- osäkert om det kommer en sådan modell
- det kan ta lång tid innan den kommer ut
- den kanske ändå inte motsvarar dina förväntningar
- du kanske har mer nytta av att lägga pengarna på optik istället
- du hinner ta många bilder med en 20D innan modellen över kommer

Jag tror inte att en direkt efterföljare till 20D skulle få så mycket snabbare bildfrekvens. 5 bps är snabbt och lite skillnad till proffsmodellerna vill man ju ha. Det är säkert mer slutarkonstruktionen som sätter begränsningar än datahanteringen.

Om ryktena stämmer om en 11 MP-kamera så är det inte säkert att det är en modell mellan mark II och 20D. Det kan ju vara en 1D mark II. Det är troligt att den skulle få 11-12MP och ta 8-10 bilder per sekund.

Mycket att tänka på....

froderberg skrev:
Den största invändningen mot 20D är att 350D ger samma bildkvalitet för mindre pengar.

Även om inte en modell mellan 20D och 1D mark II skulle komma så kommer säkert en efterföljare till 1D mark III en dag. men då är väl priset för högt.

Som det sett ut hittills skulle Canon först komma med en Eos 1D mark III och sedan en 30D och sedan en billigare version av den. Om Canon slänger in en fjärde nivå ovanför 20D så kan det möjligen vara ett sätt att kunna vänta med en 1D mark III.

Du ska tänka på att det är:
- osäkert om det kommer en sådan modell
- det kan ta lång tid innan den kommer ut
- den kanske ändå inte motsvarar dina förväntningar
- du kanske har mer nytta av att lägga pengarna på optik istället
- du hinner ta många bilder med en 20D innan modellen över kommer

Jag tror inte att en direkt efterföljare till 20D skulle få så mycket snabbare bildfrekvens. 5 bps är snabbt och lite skillnad till proffsmodellerna vill man ju ha. Det är säkert mer slutarkonstruktionen som sätter begränsningar än datahanteringen.

Om ryktena stämmer om en 11 MP-kamera så är det inte säkert att det är en modell mellan mark II och 20D. Det kan ju vara en 1D mark II. Det är troligt att den skulle få 11-12MP och ta 8-10 bilder per sekund.

Mycket att tänka på....

Magnus du syftade väl på en 1D Mark III !!!!!

froderberg skrev:

Hmm... kan det verkligen vara slutarkonstruktionen som sätter stop för fler än 5 bilder/sek?
Om en kamera kan lyfta på spegeln, rulla förbi gardinen på 1/8000 och datahanteringen hänger med, borde den då inte kunna ta många fler bilder i sekunden?

Detta är inget påstående, det är en fråga.

oskärpt skrev:
Hmm... kan det verkligen vara slutarkonstruktionen som sätter stop för fler än 5 bilder/sek?
Om en kamera kan lyfta på spegeln, rulla förbi gardinen på 1/8000 och datahanteringen hänger med, borde den då inte kunna ta många fler bilder i sekunden?

Det är mer spegeln som är problemet egentligen. Eos 1V och 1D-serien har en avancerad spegelmekanism som dels är mycket snabb för att inte sökaren ska bli mörk under serietagning och dels dämpar rörelserna så att inte vibrationer orsaker. Tidigare har Canon tvingats använda fasta genomskinliga speglar för att få höga bildfrekvenser (10 bps med Eos 1N RS, 14 bps med F1N High Speed och 9bps med F1 old High Speed).

Det går alltså att göra en snabb och vibrationsdämpad spegel, men den kostar. 20D är trots allt en prispressad konsumentkamera. Kanske hade 20D haft större skärm om det inte skulle pressas priser.

Ett annat skäl är marknadshänsyn. 20D får inte stjäla för många kunder från 1D mark II.

ok... Tack! Nu kan jag sluta klia mig på huvudet ;)

Vad det gäller marknadshänsyn så är det ju klar att produkterna inte får konkurrera allt för mycket om samma kunder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar