Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdragsfotografering med a-skatt

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Säg att jag högst en gång per år gör ett litet fotouppdrag för någon lokal firma. Jag har enbart a-skatt och tänker fortsätta så. Termen blir väl att de anlitar mig för ett tillfälligt uppdrag.

Skall allt skötas korrekt så får väl uppdragsgivaren sköta inbetalning av skatt och egenavgift? Hur krångligt är detta, kan de tröttna enkom av denna formalitet?

Kan jag med detta förfarande skicka en faktura?

Skall jag ange ett "bruttobelopp" för att täcka in avdragen för sociala avgifter eller kan jag ange vad jag vill "få ut" så att säga?

Ja inga dumma tips alls!

Bolagskraft är den sida jag snabbast kunde sätta mig in i. Det gick på ett par minuter att greppa ungefär hur man går till väga. Smidigt. Och det står rätt upp och ned vad de tar ut för avgift samt att det inte är några fasta avgifter.

Även Frilansfinans verkar ha liknande smidiga upplägg.

Bolagsbolaget känns mest aktuellt om man tänkt försörja sig och satsa mera seriöst och varaktigt.

Men är det ändå möjligt på något sätt att göra som i min inledande fråga? (Lite stönigt nyfiken)... Hoppas ni står ut. ;)

Har gjort ett mindre jobb tidigare och då tog kunden reda på att de kunde betala ut max 1000kr/år utan att betala "sociala".

Självklart kan man göra som du tänkte från början men det förutsätter ju att företaget i fråga tycker att det är ok. Det blir ju trots allt rätt mycket bökigare för både deras och din del eftersom du måste ha någon form av anställning för varje jobb. Det innebär ju att dom måste betala diverse avgifter m.m. för dig varje gång. Smidigare att bara få en faktura.

Sedan vet jag inte heller riktigt hur det fungerar med sk. "hobbyverksamhet", är dock tveksam till att det går att använda när man gör jobb åt företag.

/Micke

Jag avråder dig från att använda Bolagskraft.
De strulade från början och efter flera veckors väntan på utbetalning, slutade de svara på tfn,fax eller E-mail.Det luktade oseriöst :(

Jag hotade med polisanmälan och först DÅ svarade de och efter många om och men fick jag ut mina pengar.

Välj annat bolag.

Jag kanske rusade iväg lite för snabbt och det kanske kommer surt efteråt, men jag sökte häromdagen om FA-skatt via www.foretagsregistrering.se Skitlätt och smidigt och igår damp min FA-skattsedel ner i brevlådan. Min tanke är absolut inte att jag ka försörja mig på fotografering, utan bara att jag inbillar mig att det kan vara lättare att sälja nån bild då och då om jag har F-skatt. Har jag gjort bort mig kanske? Vad händer om jag över huvud taget inte använder min F-skatt? Förmodar att den fras in så småningom. När? Hur länge kan jag ha F-skattsedel "i beredskap" om, utifall, jag skulle lyckas sälja nå bild alternativt få nåt litet uppdrag?
//Anders

Okej! Tipsen pekar visst i riktning till Frilansfinans! Verkar riktigt fiffigt efter en liten titt på deras hemsida. :)

Är det någon skillnad i min fråga ifall jag gör ett jobb åt en privatperson? Skall det behandlas på precis samma sätt med sociala avgifter osv.? Eller är det något som förenklar i ett sådant fall? Kan det tas upp som inkomst av hobbyverksamhet?

Jag kan även rekomendera Bolagsbolaget.

Det var de som drog igång denna typ av verksamhet och har processat med alla myndigheter.

Hur gör man då, i de fall man säljer redan tagna bilder. Kan jag då bara skicka en räkning (utan moms) till företaget. Och sen kvitta inkomsterna mot inköp av utrustning i deklarationen enligt reglerna för hobbyverksamhet?

Jag har använt Frilansfinans vid ett flertal tillfällen, och de får mina allra bästa rekommendationer.

ANNONS