Annons

Uppdatering till Mavericks kraschar

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
En fråga som kanske inte har så mycket med foto att göra men det finns ju många datakunniga här också. Jag har en MacBook Pro 9.2 (början eller mitten 2012) med OS X 10.8.5 installerat. Laddade hem uppdateringsfilen för nya Mavericks och startade uppdateringen. Allt gick bra och såg normalt ut ända tills det var mindre än en minut kvar. Då låste sig uppdateringen (blåa termometerstapeln slutade röra sig). Efter att jag väntat några minuter utan att något mer hände provade jag att starta om datorn men det blev inte bra. Det började med några frågor som såg ut som att det var en helt nyinstallation och efter ett tag stängde den och startade om igen på samma sätt. Tack och lov har jag en bra backup via TimeMachine.

Provade en gång till lite senare för att se om det kunde ha varit en tillfällighet men det blev samma resultat. Någon som har något tips på vad det kan bero på??

//Thomas

Inte för att påstå att jag vet vad som drabbade dig men den 'sista' minuten i det första installationssteget varade nog 10 minuter här. Måhända var du för otålig.

Hej och tack. Jag har sökt lite mer på internet och nu sett att vissa har fått vänta i över 12 timmar på att installationen ska bli färdig när det står "mindre än en minut". Det gäller tydligen att ha tålamod ;-)

I mitt fall så blir det nog att vänta med installationen ett tag och se om det kommer någon indikation på att Apple fixar detta. Tidigare uppdateringar har gått smärtfritt och utan krångel så jag får väl hoppas att det går att fixa till detta också.

Vore jag du så skulle jag göra följande:

1. Gör en "ren" installation, om det behövs Mounti Lion först och därefter uppdatering till Mavericks.
2. För över användare, inställningar och filer från Time Machine-backuppen. Men inte programmen.
3. Installera alla program.

Även om det fungerar att uppdatera från befintligt installation ett antal gånger.
Så brukar det till slut ha en negativ inverkan på prestandan.

Dessutom så minskar du risken för onödiga problem i framtiden,

Råkade ut för exakt samma sak. Jag orkade inte vänta utan gjorde en omstart efter att datorn stått och "tuggat" i 30 min. Fick också fylla i nya uppgifter och var säker på att allt var borta.

Senare visade det sig att jag skapat en ny användare och när jag växlade användare fanns allt kvar.... Du växlar användare längst upp i högra hörnet.

Jag tar inget ansvar för att min metod är rätt :)

//Johan

Tack för svaren. Jag har nu läst mer på Internet och förstått att detta inte är helt ovanligt. Jag har haft Windowsdatorer sedan begynnelsen och gjort många ominstallationer på dessa genom åren men sedan jag skaffade Mac har jag bara gjort uppdateringar när dessa har kommit och hittills har det fungerat bra. Känner mig därför inte så hemma på att ominstallera en Mac, särskilt inte som det inte följer med installations DVD eller liknande när man köper en dator.

Just nu tror jag helt enkelt jag ligger lågt och ser om det kommer någon info om uppdatering av installationsfilen.

...men sedan jag skaffade Mac har jag bara gjort uppdateringar när dessa har kommit och hittills har det fungerat bra. Känner mig därför inte så hemma på att ominstallera en Mac, särskilt inte som det inte följer med installations DVD eller liknande när man köper en dator.
...

Det behövs ju ingen skiva för ominstallation.
Däremot en internetuppkoppling.
Helst en snabb. Eftersom alla filer hämtas ner via internet.

För att göra en ominstallation.
1. Stäng av datorn.
2. Sätt på datorn, och håller nere [CMD] + [R] samtidigt tills "äpplet" dyker upp.

Det kan tilläggas att jag har gjort som du med mina Macar.
Men efter att ha gjort ett stort antal uppdateringar på varandra.
Så gjorde jag till slut en total ominstallation i enlighet med mitt tidigare inlägg ovan i den här tråden.
Det gjorde en rejäl förbättring på prestandan.

Kan tilläggas att jag kör Mavericks. Och upplever det som rappare än Mountin Lion.
Inte märkt av några större problem, förutom att "mindre än en minut" ibland är betydligt längre än en minut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar