Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Uppdatering från Lr4 till Lr5
- Trådstartare Rune F
- Start datum
Rommel
Avslutat medlemskap
Nja, Det ska skapas en ny kopia av LR4 fil. Denna konverteras till LR5.
Sen kan du som jag ha både LR4 och LR5 installerad med var sin katalogfil, men ändringarna syns klart inte på den andra programmet om man justerar den i den första och vice versa.
Sparar du ner ändringar i xmp fil eller DNG filen så kommer det bli lite kollision och LR kommer undra vilket den ska använda.
/Stefan
Sen kan du som jag ha både LR4 och LR5 installerad med var sin katalogfil, men ändringarna syns klart inte på den andra programmet om man justerar den i den första och vice versa.
Sparar du ner ändringar i xmp fil eller DNG filen så kommer det bli lite kollision och LR kommer undra vilket den ska använda.
/Stefan
reboot81
Aktiv medlem
Jo, iaf om man kör OS X, jag har LR 3,4 & 5.Du kan inte ha båda samtidigt.
zootallures
Aktiv medlem
Jo, iaf om man kör OS X, jag har LR 3,4 & 5.
Och jag har LR 4 och LR 5 samtidigt på Windows 7. Det fungerar.
cls
Aktiv medlem
Hej, lånar tråden lite eftersom rubriken passar en fundering jag har:
Min dator höll bra prestanda utan att vara toppklass när jag köpte den 2010 (i5-650 3,2 GHz / 16 GB / 1 TB 7200 rpm). Alla program jag har på den flyter perfekt utom LR4 som den jobbar hårt med men ändå inte lyckas få riktigt flyt i. (När jag hade LR3 gick det finfint.) Jag kör mest Library & Develop, och enkelt uttryckt är det många manövrar som tar en halv till flera sekunder när man helst skulle vilja att det skedde ”direkt” (växla från en bild till en annan, aktivera justeringsverktyg, klistra in preset etc). Jag är inte särskilt förtjust i den här segheten men kan leva med det.
Då befarar jag ju såklart att en eventuell uppgradering till LR5 skulle vara droppen som tvingar mig att byta/uppgradera maskin vilket jag nog inte tänkt göra än. Samtidigt tycker jag mig ha hört talas om att LR5 faktiskt skulle vara mindre krävande än LR4 men jag tycker att det låter osannolikt.
Alltså: Ni som uppgraderat från LR4 till LR5 (utan att byta maskin), är upplevelsen att LR5 går tyngre, lättare eller ungefär oförändrat jämfört med LR4?
Min dator höll bra prestanda utan att vara toppklass när jag köpte den 2010 (i5-650 3,2 GHz / 16 GB / 1 TB 7200 rpm). Alla program jag har på den flyter perfekt utom LR4 som den jobbar hårt med men ändå inte lyckas få riktigt flyt i. (När jag hade LR3 gick det finfint.) Jag kör mest Library & Develop, och enkelt uttryckt är det många manövrar som tar en halv till flera sekunder när man helst skulle vilja att det skedde ”direkt” (växla från en bild till en annan, aktivera justeringsverktyg, klistra in preset etc). Jag är inte särskilt förtjust i den här segheten men kan leva med det.
Då befarar jag ju såklart att en eventuell uppgradering till LR5 skulle vara droppen som tvingar mig att byta/uppgradera maskin vilket jag nog inte tänkt göra än. Samtidigt tycker jag mig ha hört talas om att LR5 faktiskt skulle vara mindre krävande än LR4 men jag tycker att det låter osannolikt.
Alltså: Ni som uppgraderat från LR4 till LR5 (utan att byta maskin), är upplevelsen att LR5 går tyngre, lättare eller ungefär oförändrat jämfört med LR4?
reboot81
Aktiv medlem
Jag uppdaterade från 4 till 5 och funderar över varför bara vissa samlingar hängde med till 5an.
Ngn som har en ide??
Vilka samling följde inte med? Var det smarta samlingar? Fick du med alla bilder när du uppgraderade? (Dvs Katalog -> Alla foton visar samma antal bilder. Se bifogad)
Brainstormade fram två (kanske omständiga) lösningar. Exportera samlingar som katalog som du sedan importerar in i din huvudkatalog. Exportera inställningarna för smarta samlingar som du sedan kan importera.
Bilagor
SanneJ
Aktiv medlem
Hej, lånar tråden lite eftersom rubriken passar en fundering jag har:
Det är nog svårt att avgöra om man bara gör uppskattningar efter en uppgradering men det här testet ger ganska tydliga indikationer på att 4:an är snabbare än 5:an. Här finns också lite info om vilka faktorer som kan tänkas vara mest viktiga för prestandan.
http://www.slrlounge.com/lightroom-lr5-lr4-hardware-performance-test-review
Edit: Tyvärr börjar nog din processor med tillhörande moderkort bli lite till åren, det har hänt en del med arkitekturen sen 2010. Tror du kommer få ut ganska mycket av en uppgradering på den fronten och då behöver du inte oroa dig så mycket för att LR5 ska vara trögare.
Graylingman
Aktiv medlem
Hakar på med en fråga i den här tråden. Jag har idag beställt en Canon 70D och inser att jag måste uppdatera lightroom från 4 till 5 för att kunna hantera råfilerna. Hur gör man? Är det något särskilt att tänka på?
SaraJoh
Aktiv medlem
Vilka samling följde inte med? Var det smarta samlingar? Fick du med alla bilder när du uppgraderade? (Dvs Katalog -> Alla foton visar samma antal bilder. Se bifogad)
Brainstormade fram två (kanske omständiga) lösningar. Exportera samlingar som katalog som du sedan importerar in i din huvudkatalog. Exportera inställningarna för smarta samlingar som du sedan kan importera.
Hej och tack för ditt svar!
Det var mina "vanliga" samlingar. Har inga smarta gjorda i LR4.
Ungefär hälften följde med, resten föll bort.
Har också haft problem med att LR5 inte hittar alla mina foton i mapparna i diskstationen där de alltid legat - LR4 har aldrig haft några problem. Efter mkt bök och stök tror jag det mesta är återställt men dock inte samlingarna då.
Ska kolla på dina brainstormade lösningar - återkommer och berättar om jag fick det att fungera
cls
Aktiv medlem
...
Tack för era svar på min fråga. Jag väger samman dem till att de går ungefär lika snabbt (eller trögt), det verkar i alla fall inte vara några dramatiska skillnader.
reboot81
Aktiv medlem
Eller så ger du bilderna i en samling ett gemensamt nyckelord, tex samling123. Dvs att du ger samlingen nyckelordet innan du uppgraderar LR4 databasen.
Det finns dokumenterade problem vad gäller uppgradering från tidigare versioner av LR, vilket kanske förklarar varför alla samlingar inte följer med.
reboot81
Aktiv medlem
Hakar på med en fråga i den här tråden. Jag har idag beställt en Canon 70D och inser att jag måste uppdatera lightroom från 4 till 5 för att kunna hantera råfilerna. Hur gör man? Är det något särskilt att tänka på?
Det är inte absolut nödvändigt – om du konverterar dina RAW-filer till DNG med det kostnadsfria DNG Converter
så kan du få in dem i LR4.
Men det blir enklare och du köper upp dig till 5:an, plus att du får nya funktioner och ett nyare program.
AFJ
Aktiv medlem
Det är bara att köpa uppgraderingen och ladda ner, köra installationen så sker uppgraderingen automatiskt.
Graylingman
Aktiv medlem
Det är bara att köpa uppgraderingen och ladda ner, köra installationen så sker uppgraderingen automatiskt.
Sker en uppdatering eller blir det en ny installation av LR5? Vad händer i så fall med LR4? Ska den avinstalleras?