Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatering av Tamron 70-200/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndyK

Aktiv medlem
Jag har ganska långtgående planer på att skaffa ett 70-200/2.8 och har då kollat på aktuella objektiv, Tamron, Sigma och Nikon. Nikon går bort med en gång, har inte råd med ens ett begagnat AF-S. Så då återstår Tamron eller Sigma. När jag tittat på bilder och läst tester så är det Tamrons objektiv som jag blivit mest imponerad av, i många tester får den lika bra betyg som Canon och Nikons motsvarigheter när det gäller bildkvalitet. Det som jag bekymmrar mig över är hastigheten på autofokusen, den får genomgående ganska svala omdömmen. Sigman får bra kritik när det gäller hastigheten på autofokusen, men inte riktigt lika bra när det gäller bildkvalitet (men nästan).
Så min fråga är om någon hört något rykte om en en uppdaterad version av Tamron 70-200/2.8 med snabbare motor och kanske t.o.m. VC (bildstabilisering)?

Nej, jag har inte hört något och det hade inte Focus trading i somras heller (eller så vill de inte berätta), när jag mailade dem och frågade.

Hur som helst så finns det ju även en Nikon AF-S 80-200/2.8 som går att hitta begagnad, även om den inte är så vanlig (åtminstone inte här i sverige).
Sedan finns ju AF 80-200/2.8, som finns begagnad här i sverige och som även finns att köpa ny utomlands. Lite beroende på vilket kamerahus den sitter på så är inte AF-versionen SÅ långsam och den är framför allt säkrare i fokusen och jagar inte lika mycket som Tamronen.

Nackdelen med dessa nikonobjektiv, jämfört med Tamron och Sigma är att de inte har lika bra närgräns.

Jag kan inte påstå att autofokusen är speciellt långsam på Tamronet. Klart att det inte är lika snabbt som en glugg med SDM, men att kalla den för långsam är nog inte riktigt rätt. Och visst kan det börja jaga en smula vid dåliga ljusförhållanden, men ärligt talat, vilket objektiv gör inte det? Jag valde också mellan Sigma och Tamron, för mig fällde bildkvalitén avgörandet. Och jag är mycket nöjd.

Sigmat må vara en smula snabbare på att fokusera, men vad jag har läst mig till så förekommer det ganska mycket felfokuseringsproblem med det. Hellre då en glugg som är en smula långsammare och fokuserar rätt än en som är snabb, men oftare felfokuserar.

Det jag funderar mest över är om Tamrongluggen hänger med när min dotter leker eller min hund busar. Har även planer på att fota lite fotboll under året som kommer. Någon som har erfarenhet av dessa situationer med Tamron 70-200/2.8?
Vill ju inte att fokus ska hamna överallt utom där den ska vara.

Jag kan inte påstå att autofokusen är speciellt långsam på Tamronet. Klart att det inte är lika snabbt som en glugg med SDM, men att kalla den för långsam är nog inte riktigt rätt. Och visst kan det börja jaga en smula vid dåliga ljusförhållanden, men ärligt talat, vilket objektiv gör inte det?

Jag tycker att den är "olidligt" långsam. Mitt Tamron 90 makro (utan inbyggd motor) är snabbare och jämför jag med mitt Nikon AF 70-210/4-5.6D (inte heller nån AF-S/HSM) så är det helt skiljda världar. 70-210:n sätter fokus innan Tamronet knappt startat motorn och skärpan sitter som en smäck även i dåligt ljus, trots den betydligt sämre ljusstyrkan. Tamronet kan få för sig att jaga även i dagsljus. Den hittar till "nästan fokus" och sedan flyttar den lite fram och sedan lite tillbaka och lite fram igen osv, innan den hittar rätt. Detta är ju ett fenomen som även Tamron 17-50/2.8 och 90/2.8 fått ärva sedan de fått inbyggd motor.

Beroende på om närgränsen behövs eller inte skulle jag välja ett AF 80-200/2.8 alla gånger.

Optiskt är Tamrons 70-200 helt fantastisk och jag skulle väldigt gärna vilja ha en om det inte varit för AF:en.

Det jag funderar mest över är om Tamrongluggen hänger med när min dotter leker eller min hund busar. Har även planer på att fota lite fotboll under året som kommer. Någon som har erfarenhet av dessa situationer med Tamron 70-200/2.8?
Vill ju inte att fokus ska hamna överallt utom där den ska vara.

Saker som rör sig i en riktning utan att göra hastiga förändringar i riktning funkar ganska bra. Bilar i 50-70km/h är inga större prolem, tex, men en hund som busar... Ja, man får räkna med att det blir en hel del felfokuseringar, skulle jag säga. Jag har inte testat på just hundar, men änder...

dumbo
Det kan ju vara så att det är en stor skillnad mellan de modellerna som har inbyggd motor, Nikon och Canon, och de som drivs av kamerans skruv, Sony och Pentax. Jag upplever inte alls fokuseringen som långsam. ;)

"Now it must be acknowledged that we've only tested this lens in the Canon EF mount, and we can't assume it will behave in exactly the same way on other mounts. We'd presume that the Nikon version shares the same AF motor system, so will likely be just as noisy and probably as slow, but may well not suffer from the accuracy problems we observed with Canon bodies. It's also fair to say that the body-driven Pentax and Sony versions may behave rather better all round."

Canon har ju en del problem med fokuseringen, speciellt med piratgluggar, vad jag förstått.

Överväg följande: om du inte behöver kort skärpedjup eller fotar i sämre ljusförhållanden är Nikkor 70-300/4,5-5,6 AF-S VR ganska så bra avseende skärpa, riktigt bra till lite över 200mm. Sigman skiljer sig nog mellan olika tester beroende på "field curvature" som gör det svårt att få hela bilden skarp vid lite närmre avstånd om man inte fokuseerar om och bländar ner om kanten är viktig. Ännu värre är okorrigerad sfärisk abberation som skiftar fokus vid nedbländning som blir störst problem nära närgränsen då skärpedjupet är som minst. Nära oändlighet vid bl 4 är det nog bra om man ta'r kontentan av tester. Annars, bortsett från kanske lite långsammare AF är Tamron bra avseende skärpa även närmre närgränsen enl tester.

Efter att ha läst på andra fotoforum runt om i världen så är det många som tycker att autofokusen är full tillräcklig för sport. De förnekar inte att den är långsammare än Nikons eller Sigmas motsvarigheter, men tillräckligt snabb för vanliga amatörer som fotar amatörsport.

Så det jag nu börjat fundera över är:
Var inverkar mest på autofokusens hastighet? Motorn i objektivet, eller autofokusmodulen i huset?

Utmärkt fråga. sanningen är väl den att det beror på omständingheterna. Ljusstyrkan på objektivet har större betydelse i dåligt ljus än autofokusmotorns prestanda. I bra ljus vid hög kontrast har autofokusmotorns prestanda större betydelse. Vid lägre kontrast har sannolikt autofokusmodulen större inverkan. Sammanfattning: I bra ljus skulle jag tippa på snabb autofokusmotor och sensorn (AF modulen) i sämre ljus objektivets ljusstyrka då detta ofta överträffar autofokusmodulens skillnader kamera till kamera (undantag taget för extrema skillnader i kamera som proffsmodell vs nedersta amatörmodell). Detta är dock inte någon systematisk genomgång utan baserat på mina egna erfarenheter flera år sedan då jag körde Nikon D200.

Så det jag nu börjat fundera över är:
Var inverkar mest på autofokusens hastighet? Motorn i objektivet, eller autofokusmodulen i huset?
måste väl ändå vara objektivets konstruktion om vi ser till vad som är MEST påverkande
helt övertygad att en d80 med 50 1,4D fokuserar snabbare än en D3 + 28-75 med inbyggd motor (även om jag inte testat den senare kombinationen, däremot har jag det evinnerligt slöa objektivet 28-75 på en d90)

När tidningen Actionfoto testade D300s och 7D så tog de inte alls hänsyn till vilket objektiv som satt på kameran när de kollade snabbheten och säkerheten i autofokusen. Iofs satt det ett 70-200/2.8 VRI på D300s och ett 70-200/2.8L IS på 7D:n, så de blir ju nog inte snabbare än så, men borde inte likadant objektiv (t.ex. Tamron 70-200/2.8 eller Sigma 70-200/2.8) använts på båda för att få ett riktigare utfall.

Tycker bara att det är lite lustigt att vissa tycker att autofokusen är totalt värdelös och andra att den hänger med bra på Tamron 70-200/2.8, därför funderade jag över husets inverkan.

ANNONS