Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatering av fotoväskan

Produkter
(logga in för att koppla)

ZZone

Medlem
Jag är en hyfsat bra amatörfotograf, som har fotat "seriöst" i drygt 1,5 år, när jag införskaffade en Canon EOS 450d med tillhörande normal- och telezoom. dvs. "EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS" och "EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS"
Senare har jag införskaffat i ett "EF 50mm f/1.8 II" och en "SpeedLite 430EX II "
Jag har även en fjärrutlösare (IR) ,farsans gamla stativ (= inte något fantastiskt) och lite väskor.

Nu vill jag alltså uppdatera min utrustning om det jag undrar är vad jag ska lägga pengarna på.

Lite allmäninfo om hur jag fotograferar, framtidsvisioner och vad jag är intresserad av:
Till hösten ska jag gå moderskeppets distanskurs "fotografi - visuell kommunikation" , för att utvecklas inom fotograferingen. Det som jag fotograferar mest är natur just nu av den enkla anledningen att det är det som ligger närmast till hand här, men det blir även lite arkitektur och jag försöker ibland att ta lite bilder med "budskap" i, som det finns en djupare tanke bakom än bara att avbilda något. Det blir också ganska mycket konserterbilder.
Jag vill också komma igång mer med porträtt- och människofotografering.
Nu när jag tänker på det så är jag nog i det där stadiet, när jag inte har något speciell spetsområde utan är ganska allround och vill bli bra på mycket. Jag kan nämligen fortsätta att räkna upp saker jag är intresserad av, men känner att det är ganska onödigt, så jag ser mig som en allroundfotograf för tillfället.

Mina egna tankar har gått i att köpa ett macroobjektiv, förmodligen ett 90mm. sedan har jag funderat på ett nytt normalzoom och undrar lite om det är värt att lägga extra pengar på stabilisator på ett normalzoom och vilken brännvidd och några konkreta exempel på okjektiv.
Jag har också tänkt på ett nytt stativ och där är jag väldigt grön och dåligt påläst, så där är jag tacksam för all info jag kan få.

Nu har ni hört lite om vad jag har för tankar. Vad tycker ni, är jag helt ute och cyklar eller känns det som relevanta grejer? Har ni något annat förslag eller tanke, så tar jag mer än gärna emot de!

Tack så mycket på förhand för att ni tar er tid till att svara!

// Viktor
 
Fråga ett: Är det något du saknar med det du har nu?


Fråga två: Hur mycket pengar vill du lägga ut, vill du köpa alltihop på samma gång?
 
Jag känner att ett makroobjektiv skulle vara kul och det känns som ett objektiv som kan komma till stor användning, eftersom man kan få mycket intressanta och spännande bilder på ganska vardagliga saker. Samtidigt vet jag ju inte hur mycket det verkligen kommer till användning, men min känsla är att det kan vara bra att ha. Så det jag saknar är ju att kunna ta riktiga macrobilder.

Ett bättre stativ saknar jag inte jätteofta, men det känns som att det kommer att komma till stor användning i framtiden och det är något som man kan ha länge.

Vad det gäller normalzoomen är det egentligen bättre skärpa jag vill åt. Ger t.ex. ett Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) AF (alt. VS) så pass mkt bättre skärpa, så att det är värt de pengarna. Sedan måste man självklart väga in den fasta bländaren osv. men om man ser till skärpan, gör det stor skillnad? Det är nämligen det jag saknar med mitt normalzoom idag.

Vad det gäller kostnad, så kan jag väl tänka mig en kostnad på mellan 4000 och 5000 kr per objektiv och vad det gäller stativ är jag inte riktigt säker, eftersom jag inte riktigt vet vad man får för pengarna, men kanske mellan 1000 och 1700 kr. Jag har tänkt att önska mig stativet i studentpresent, kanske köpa macroobjektivet efter första lönen och förmodligen vänta lite med normalzoomen om det inte är så att det gör stor skillnad på bilderna.

Det är iaf så tankarna går nu.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.