Annons

Uppdaterad programvara ger andra färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

bri99dh1

Medlem
Ett känt fenomen hos Nikon CP885 är ju att det överdriver röda färger, under vissa förhållanden är den överdriften riktigt påtaglig.

I efterhand kan man ju redigera detta i t.ex. PS, men det har jag inte lyckats med fullt ut. Det beror dock på okunskap om PS än om att det inte går.

Min fråga är då om man genom byte av programvara i kameran kan komma tillrätta med problemet? Eller är det så att programvarubyte inte alls påverkar sådana fenomen utan att det sitter i hårdvaran i kameran?'

Taxam för info till en novis på området.

Hej David!

Jag var tidigare ägare av en CP885:a och hade samma synpunkter angående de mycket röda bilderna. Jag mailade då till eminenta Nikon Sverige med svaren att färger tolkas olika bla bla bla ... Med andra ord detta var något som de ej hade för avsikt att rätta till.

Jag uppgraderade programvaran vid ett antal tillfällen men dessa uppgraderingar hade ej något med färgåtergivning att göra. Dock vet jag ej vad senare årens uppgraderingar gör men Nikon hade alltid info om vad uppgraderingen rättade till, så jag råder dig att titta om det står något om detta i samband med uppgraderingar på Nikons hemsida.

Jag lyckades lura på någon annan min kamera och inhandlade en IXUS istället. Jag kände mig riktigt besviken på denna produkt från Nikon.

// Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar