Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdaterad firmware

Produkter
(logga in för att koppla)

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Uppdaterade min k10d till firmware 1,3 och uppfattade att jag följde instruktionen fullt ut.
Nu går inte minneskortet att använda. Varken kameran eller datorn känns vid det.

Någon som haft samma problem?

lm

Jag har inte haft några problem med minneskort efter uppgraderingar av firmware. Jag tror inte att felet beror på firmware.

Går det att formatera kortet i kameran?

/Mats

Prova ett annat minneskort.
Jag kör med två olika minneskort (SanDisk Ultra 66x och Corsair 133x) och inte med något av dem har det uppstått problem när jag har ändrat till nyare mjukvara, varken i min K10D eller i min *ist DS.
Minneskort kan vara känsliga för elektriska störningar och fält, det kan vara vad som helst i omgivningen som har påverkat kortet.

Hälsar
R

minneskort

Jag hade ett 256 kort när jag gjorde uppdateringen, så det är egentligen inget problem. Mina vanliga gig-kort fungerar.

Men 256 kortet är totalt "borta"
lm

nja vadå "vetat bättre", det ska gå alldeles utmärkt att göra så. Nu gjorde det ju inte det, men det borde gått.

Du hittar mig inte i Brämhult längre...har gett dåliga råd tidigare....
Jag har i alla fall använt lite olika minneskort, nu senast SanDisk UltraII och har dessbättre aldrig haft problem.
Det var därför min, sannolikt obegåvade, tanke for genom huvudet.

minneskort

Tack för alla goda råd. Men ni behöver inte bry er längre. Jag är en envis jävel. Det får ligga på is ett tag medan jag grubblar så knäcker jag det så småningom.

Tack/
lm

Går det att se kortet?

Om man prövar att se kortet via enhetshanterarern eller diskhanteringen i windows och det inte syns är det förmodligen ett tekniskt fel på kortet. Syns det och är oanvändbart kan det vara ett diskfel som går att fixa.

Man kan även pröva med att försöka köra en linuxskiva t.ex ubuntu eller någon annan linuxlive och se om kortet hittas som en disk. Om inte förmodligen brunnet. Kan räcka med en liten statisk blixt så ryker kortet. Minneskort är känsligare än man tror och har man otur så har man..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar