Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatera firmware

Produkter
(logga in för att koppla)

dasa1203

Aktiv medlem
Hej!

Jag äger en Panasonic G80 och några Panasonicobjektiv. Brukar ni andra uppdatera firmware i kameran? I så fall varför då (frågan är allmängiltig då de flesta kameror går att uppdatera)?

Vänliga hälsningar Dag

Beror på vad uppdateringen medför, har man ingen nytta av den så är det bara att låta bli, men uppdaterar man senare så kommer alla uppdateringar med. Fick lov att uppdatera mitt FTZ version 1 då mitt Tamron 150-600 inte ville fungera.

Hej och tack för återkoppling!

Allt rullar på utan problem med kameran och objektiven så då avvaktar jag nog att uppdatera.

Vänliga hälsningar Dag

Jag uppdaterar alltid firmware på både kamerahus och objektiv. Det är såklart inte alltid nödvändigt, men gillar att ha senaste firmwaren på mina saker.
Ny firmware innehåller ju oftast buggfixar och optimeringar samt t.ex stöd för nya objektiv, men ibland kan de även lägga till nya funktioner.
Det är ju bara att kolla changelogen på tillverkarens hemsida för att se vad som är nytt så får man själv avgöra om det är värt att uppdatera eller inte.

Jag brukar få något ryck lite då och då och uppdaterar alla mina kameror och objektiv.

Ibland ser man att det kommit någon ny funktion man vill ha då hänger jag lite mer på låset.

Hej och tack för alla kloka svar! Jag får väl börja fundera över att mer regelbundet se om det finns några uppdateringar och vad de i så fall tillför.

Uppdaterar du 12 April 17:23 på årtal som är jämt delbara med 10 så är det otroligt regelbundet. Jag brukar uppdatera när stjärnorna "tid över", "långtråkigt" och "tanken på uppdatering av kameror råkar flyga genom skallen" råkat stå i någon riktig formation, vilket brukar bli ca 1-2 gånger om året.

Eftersom jag har Olympus/OM är jag dålig på att uppdatera objektiv. De har ett korkat system där man ska uppdatera genom deras bildprogram med kameran kopplad till datorn. Det kan gå åt skogen av flera anledningar. Kontakten mellan kameran och datorn bryts, avbrott i internetuppkopplingen... Händer det kan kameran bli obrukbar och måste skickas in för att fixas.

Nu kan man få tag i firmware till kameran på inofficiella vägar och uppdatera på normalt sätt, genom att ladda firmware-filen på minneskortet, så så gör jag. Men den möjligheten finns inte för objektiv.

Eftersom ny firmware förutom nya funktioner som man behöver eller inte oftast innehåller en del buggfixar och förbättringrar är det enligt min mening en bra idé att hålla prylarna uppdaterade.

Dagens kameror har dessutom ofta USB, Bluetooth och WiFi och behöver därför vissa säkerhetsuppdateringar ibland.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.