Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatera firmware till D800E!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


Jag har följt anvisningarna enligt länken nedan och jag gör så här:

Länk:
https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/56170


***
Minneskortet formaterades innan jag satte in BIN-filen ( D800E_0101.bin ) på minneskortet (direkt på minneskortet, utan att skapa en mapp innan) och det är inte den färskaste Firmware-versionen som är installerad sedan tidigare.


***
Inställningar -> Firmwareversion -> Uppdatera ->.


***
Då står följande:

Aktuellt:
A 1.00
B 1.01

Ny:
A 1.00
B 1.01

***
Väljer jag "Ja" händer ingenting så jag kan bara välja Nej".


*-*-*-*-*
Hur gör man för att lyckas med denna uppdatering egentligen då anvisningarna från Nikon inte fungerar i praktiken?


MVH Alexander T !!
 
Tackar så mycket!

Hejsan!


Nu fick jag in rätt BIN-fil och då står det så här istället:

Aktuellt:
A 1.00
B 1.01

Ny:
A 1.01
B 1.02


***
Kruxet är bara att "Ja"-alternativet är rödmarkerat och när jag trycker på "OK" på kameran händer absolut ingenting. OK-knappen fungerar dock för när jag i inställningsmenyn trycker på "OK" vid ordet "Firmwareversion" så fungerar den knappen.

Vad kan felet vara nu då? Eller rättare sagt, vad skall man göra för att lyckas med denna uppdatering?


MVH Alexander T !!
 
Hejsan!


Nu fick jag in rätt BIN-fil och då står det så här istället:

Aktuellt:
A 1.00
B 1.01

Ny:
A 1.01
B 1.02


***
Kruxet är bara att "Ja"-alternativet är rödmarkerat och när jag trycker på "OK" på kameran händer absolut ingenting. OK-knappen fungerar dock för när jag i inställningsmenyn trycker på "OK" vid ordet "Firmwareversion" så fungerar den knappen.

Vad kan felet vara nu då? Eller rättare sagt, vad skall man göra för att lyckas med denna uppdatering?


MVH Alexander T !!

Har ett svagt minne av att jag såg någonstans att kamerans batteri måste vara full-laddat.
Är det det?
 
Se till att batteriet är fulladdat. Om programvaran tycker det är för litet fjutt i batteriet vägrar den uppdatera. Men det skall stå tydligt att så är fallet. /Frode
 
Hejsan!


Mitt batteri är fulladdat och det minneskort jag använder är ett "Transcard SDHC 32GB". Det enda minneskortet innehåller är just den färska BIN-filet som ligger direkt i roten.

I övrigt fungerar minneskortet och bilderna i sin tur för jag över till datorn via datorns minneskortsläsare.


MVH Alexander T !!
 
Ta ut batteriet och låt kameran ligga en stund. I med batteriet och försök igen. /Frode
 

***
Kruxet är bara att "Ja"-alternativet är rödmarkerat och när jag trycker på "OK" på kameran händer absolut ingenting. OK-knappen fungerar dock för när jag i inställningsmenyn trycker på "OK" vid ordet "Firmwareversion" så fungerar den knappen.

Vad kan felet vara nu då? Eller rättare sagt, vad skall man göra för att lyckas med denna uppdatering?


MVH Alexander T !!


Är du säker på att du "flyttat" upp "OK-markeringen" till det rödmarkerade ja-alternativet innan du trycker på OK? Jag fibblade några gånger med detta innan jag upptäckte att att "OK" låg default på "nej". Rörig beskrivning men jag hoppas du förstår vad jag menar:)
 
Hejsan!


Jag är på röda raden där det står "Ja" när jag försöker trycka "OK" utan resultat. Som ett litet extra tillägg så händer exakt samma grej när jag försöker formatera minneskortet i kameran, d.v.s. att OK-knappen är ur bruk då jag är på röda "Ja"-raden.

Dock fungerar OK-knappen när jag är i huvudmenyn under "Inställningar" och väljer t.ex. "Formatera minneskort" eller "Firmwareversion". Så själva OK-knappen i sig verkar det inte vara fel på!


MVH Alexander T !!
 
Är SHDC-facket ditt primära kortfack? Om inte måste du antingen ändra inställningen för primärt minnesfack eller lägga uppdateringsfilen på ett CF-kort istället. Kameran läser bara firmware-uppdateringar från det primära facket.
 
Primärt kortfack?

Hejsan!


Hur justerar man detta vad som skall vara primärt och sekundärt kortfack?


MVH Alexander T !!
 
för att klart göra vilken "ok" knapp du använder så måste det vara den riktiga "OK knappen" längst ner till vänster om displayen, det funkar inte med att trycka i mitten av joysticken som också är en "ok knapp" i vissa menyer../G
 
Jag uppdaterade min vanliga D800 i går.
Batteriet var inte fullt laddad så först stupade det på det.
Jag lyckades inte föra över binfilen till roten av CF-kortet via sladd från datorn till kameran.
Till slut stoppade jag SD-kortet i datorns kortläsare och fick över Bin-filen.
Sedan fick jag ställa om SD-kortet till primär, därefter gick det att uppdatera.
Det var också som skrivits förvirrande vilken OK knapp man skulle trycka på.
Det är alltså den fysiska knappen längst ned till vänster på kameran.
Det är tur att Nikons mjukisar inte utformar det fysiska gränssnittet på kameran.
 
Tack för er hjälp!

Hejsan!


Jag kan meddela att jag lyckades till slut, hade händelsevis försökt trycka på fel knapp innan.
(Ingen är 100% felfri genom livet)


Tack för all er hjälp!

MVH Alexander T !!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.