Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatera Canon med mac os x

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140506

Avslutat medlemskap
Jag hade en pc tidigare och det var super enkelt att uppdatera firmware på sin kamera. Nu har jag en mac och det känns omöjligt och dumt eller så missar jag något. Kan någon hjälpa mig?

Med pc var det bara att koppla kameran med datorn, öppna upp CF kortet ladda över firmware filen till rätt mapp och fortsätta i kameran och uppdatera. Klart.

Med mac fungerar det inte så. Jag har inge CF kortläsare så jag kör med usb kabel ifrån kameran till datorn. Och då kan jag inte gå in på själva CF kortet och ladda över firmware filen. Det enda man kan göra då är att se på bilder via Iphoto.

Jag googlade lite och upptäckte för att uppdatera sin kamera via usb behöver man eos utility. jag försökte ladda ner det men upptäckte att canon inte har det programmet online. Utan det finns på skiva som följde med kameran. En skiva som jag förmodligen slängt bort sen långt tillbaka. Måste jag ha programmet eos utility för att uppdatera min kamera via usb? Finns det andra lösningar? Hur gör ni? Eos utility är ju inte lätt att få tag på.. Förstår inte hur Canon tänker, varför har dom inte programvaran online!?

Programmet finns visst på nätet.
Däremot kan det möjligen vara så att du måste ha orginalskivan för att kunna installera den senaste versionen av programmet.
(Det har åtminstonne varit så tidigare).
Canons sida för nerladdning av mjukvara:
http://software.canon-europe.com/

I övrigt så håller jag med om att en kortläsare är ett bättre alternativ.
Inte minst för att med vissa minneskort, och rätt läsare så får du över bilderna snabbare till datorn.

Programmet finns visst på nätet.

Bara uppdateringar som finns på nätet, man behöver själva programmet som endast finns på skiva verkar det som. Blir nog väl att springa ner och köpa en kortläsare. Känns dumt av Canon att göra det så svårt att uppdatera sin kamera. Eller så kanske man ska skylla på apple :) dåligt är det hur som helst!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar