Annons

Upgradering från Pentax ME

Produkter
(logga in för att koppla)

kristofw

Ny medlem
Det visade sig att min fru hade en gammal analog, Pentax ME undanstoppad i garderoben. Den har tre objektiv. 28mm,50mm och 135mm + en mellansats som ger 2x zoom.Men en analogkamera har jag inte riktigt tid och intresse att jobba med. Så jag tänkte se vad det finns för digitalasystemkamerar som jag skulle kunna köpa för att fortsätta använda objektiven.

Jag är inte ute efter värdlens bästa kamera utan en bra instegssystemkamera.

Jag har tittat lite snabbt på:
PENTAX K200 och PENTAX K20
Skulle mina objektivfungera på dessa kamerahus?

Läste att K20 har Skakreducering inbyggd i huset. Fungerar det bra. Är det värt att lägga extra för sånt, jag kan ibland små skaka.

Om det är en instegskamera du är intresserad av så är väl K20D inte riktigt rätt modell. Bättre med K200D eller varför inte K-m? Den har också inbyggd skakreducering och är mindre i storleken än K200D.

Vad som händer när du använder gamla manuella objektiv på dessa kameror är att du inte får autofokus (förstås) men också att du inte får fullt automatisk ljusmätning. Du måste ställa in kameran så att den accepterar bländarring och sedan mäta ljuset och sedan ta kortet - du får inte reda på bländarvärdet. Det låter krångligt men är egentligen ganska enkelt. Det är antagligen objektiv med hög klass som du har.

Hmm..tänkte inte på att k-m inte verkar ha börjat säljas i Sverige än men jag antar att den kommer ut ganska snart. Om du vill vänta ett slag...

Jag har tittat lite snabbt på:
PENTAX K200 och PENTAX K20
Skulle mina objektivfungera på dessa kamerahus?

Läste att K20 har Skakreducering inbyggd i huset. Fungerar det bra. Är det värt att lägga extra för sånt, jag kan ibland små skaka.

Ja, skakreduceringen fungerar bra. Jag har själv en K10D med samma typ av skakreducering. Skakreducering i huset fungerar lika bra som de med sådan i objektivet, möjligtvis med undantag av brännvidder över typ 300mm. Det är värt att satsa på.

Tack för ett snabbt svar.

Autofokus är ju rätt förstårligt men det kan jag leva med. Det är ju en del av tjusningen att kunna fokusera själv.

Det där med bländarvärdet får jag studera upp. Men det låter ju bra att det ändå går att använda objektiven.

Ska kolla upp K-m. Det är ju inte jätte bråttom för mig att köpa så jag kan nog vänta. De var ju inte så dyra och hade bildstabilisator. Hittar igen webbshop som säljer bara kamerahus, men det kan nog vara bra och ha ett digitaltobejktiv så man kan utnjytta de automatiskafunktinerna som finns.

Kan vara värt att kolla efter begagnade K100D, K100D Super eller K110D med. Prisvärda kameror som alla rockar perfekt med äldre gluggar. Jag använde ett gammalt Pentax "K" 24/2.4 på min K100D med strålande resultat. Bara att köra som vanligt, välj bländare på gluggen sedan fyra av.

K-m känns ju, iaf storleksmässigt, mer som en naturlig uppgradering av en ME än de övriga Pentax-modellerna, tyckr jag iaf. :) Priset ligger på 4 995 kr inklusive zoomobjektiv. Den är på ingång, för leverans i november.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-M1855
Kameran har sålts i Japan sedan en månad tillbaks och skeppas nu runt världen för lansering. Bör anlända till Sverige närsom.

Jämfört med K200D så har K-m förbättrad AF, snabbare i svagt ljus, snabbare seriebildstagning, något effektivare skakreduceringssystem och lägre brus på höga ISO (tack vare att kretskortet har minskats i storlek med 10% så har även signalvägarna kortats och genom detta så uppstår lägre brus). Det som K-m saknar är värdertätningen, den har även ett AF system med färre fokuspunkter (5 istället för 11).

Både K20D och K200D ersätts om ett halvår av helt nya modeller - K30D och K300D.

Eftersom äldre mekaniska objektiv saknar elektrisk kontakt för bländaren så kan bländarvärde inte visas på kamerans skärm eller i bildens data. Det kommer stå "F--" istället. Den mekaniska avkänningen av bländarringens position saknas också, vilket gör att kameran måste blända ner objektivet till vald bländare och mäta ljuset som faller igenom för att få fram en tid. Man trycker på en knapp för att göra detta. Detta kan ses som en slags halv-automatisk tids-automatik.
Självfallet går det bra att ställa bländare och slutare fritt som man önskar, men kameran kan inte ge ett värde för ljusmätningen då den inte vet bländaren. Så därför behöver den blända ner. Och då kan man sen justera upp eller ner den tid som kameran ställer, så man är inte låst till tiden alls. Man kan över- eller under-exponera medvetet.
Det som kan vara behjälpligt är histogrammet som visar ljusnivåer för rött, grönt och blått i bilden. Denna kan man använda som en bättre ljusmätare.

Senast ändrad:
Jag skulle nog säga att en beg K100D är nog det perfekta huset för äldre SMC-M optik. Det har ju visat sig att K10D/K20D har lite problem med exponeringen med just äldre optik. På K100D fungerar det utmärkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar