Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upgradering av kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimo

Aktiv medlem
Hejssan!
Jag har länge suttit och suktat lite efter 20D, dock kände jag inte att det var värt att lägga ut så mycket pengar på den. Så kom 350D!
Jag kan nog få min 300D med alla extra tillbehör(kitglugg, batterigrepp, väska, batteri, minneskort) såld för 7000. Och jag kan köpa en helt ny 350D utan kitoptik för 6000 av en kontakt. Dock måste jag köpa ett batterigrepp och batteri då, vart hittar jag billigast ett batterigrepp till den och ett sjysst batteri? Så jag får vell kanske lägga en tusenlapp totalt på upgraderingen. Men det borde det vara värt. Eller?

Så jag har några frågor om 350D


*Hur är den att hålla i egentligen? Den ska ju vara ganska liten har jag hört, och jag har rätt stora händer.

* Man kan köra af- servo i andra lägen en sport va(tv, p ,av)?

*hur länge räcker batteriet? Det ska ju vara dubbelt så litet, då tycker man ju att det borde räcka korare tid.

*Jag har en fjärrutlösare till min 300D, funkar den på 350D då?

MVH// Max
 
En till fråga= Hur ser det ut i sökaren på 350d?
Om man jämför mellan 300d och 10d så är ju 7punktsautofokus markeringarna i sökaren mycket trevligare i 10d. Är det som 300d i 350D?
 
Funderar på vad du vinner på att köpa en ny kamera som är värt kostnaden?

828 euro plus frakt kostar en svart 300D, 18-55 och batterigrepp i Tyskland helt ny.

JAg behåller min 300D och köper optik i stället.

Kameran är fysiskt sätt mindre

Din fjärrutlösare bör fungera.

Dina objektiv och minneskort likaså
 
Senast ändrad:
Sökaren i 350D är aningen ljusare än 20D enligt Canon, men punkterna är om jag kommer ihåg rätt fortfarande bara punkter som lyser, inte hela rutan som på de dyrare.

Personligen gillar jag greppet på 350D bättre än 300D. 300D känns lite uppblåst. En vän sa att hans 350D känns rätt lika hans gamla 300V(analoga). Grepp skulle för mig vara en nödvändighet då lillfingret annars hänger under kameran(trots inte alltför stora händer).

Enligt uppgifter här i forumet har folk fått ut mellan 600 och 800 exponeringar på en laddning ur 350D.
 
Tycker greppet är nästan helt perfekt på 350d:n. Perfekt kommer det förmodligen li när du får på batterigreppet. För som det nu är så får iaf jag drygt 2 cm handflata över när jag håller i kameran.

Batteritiden känns helt ok. Jag fick ut drygt 450 bilder på första laddningen. Då använde jag nästan självutlösaren till hälften av bilderna plus att jag körde på långa slutartider. Detta lär ju bli bättre när man laddat batteriet ett par gånger.

Det enda negativa som jag hittat efter dryg 600 exponeringar är att det kan vara lite svårt att se informationen i sökaren vid skarpt sidljus!
 
Var och pillade på en 350D idag. Jag gillade verkligen inte greppet, i övrigt var den ok. Skulle dock vilja prova den med ett batterigrepp på. Det borde vara ganska så annurlunda då.

Vad jag vinner på att köpa ny kamera?

Plus sidan=

Mycket bättre bufferminne(3 fps och 14 bilder istälelt för 2,5 fps och 4 bilder)

AF - servo

8 mpixel

Snyggare kamera

Jag blir av med allt damm på sensorn

Lättare

Sen är det säkert fler förbättringar som jag inte vet om, då jag inte har tästat den ordentligt.

Minus sidan=

Jag blir av med 1000kr

Greppet för fingrarna
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.