Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Unga fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Hej

Har precis flyttat till Stockholm efter att ha bott tre år i Oslo och försöker nu slå mig in på en ganska så hård frilans marknad. Det slår mig när jag pratar med andra unga fotografer att det inte verkar finnas nån under 30 som kan leva på sitt frilansande. Det slår mig också att dom fotografer som i huvudsak gör reklamjobb är nästan alla i 35-50 års åldern!
Naturligtvis så har det med erfarenhet och kontaktnät att göra men alla måste ju starta nånstans!
Vet inte om det alltid har varit så men det är lite märkligt med tanke på att dom som sitter på reklambyråerna själva ofta är betydligt yngre än 50.
Nån som har nån annan erfarenhet på detta område?

Mvh Martin!

Inte nån!?

Det måste väl finnas nån som har upplevt det här?

När man kollar runt här är det trots allt ganska många unga som kallar sig frilansfotografer!?

Jag tror inte att det i första hand har att göra med ålder, utan det har att göra med hur känd man är. Om du vore tex 50 och började en karriär som frilansfotograf tror jag du skulle ha lika svårt som någon som är 25 i samma situation. Möjligtvis med undantaget att 50-åringen bör ha byggt upp en större kontaktnät han/hon kan utbyttja.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar