Annons

Undvik vivinkeln

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtB

Medlem
Att använda en extrem vidvinkel vid arkitekturfotografering är direkt förkastligt och orsakar alltid problem med perspektivförvrängningar! använd "normalen istället och backa några steg eller försök att komma upp på en höjd eller varför inte en stege? Det bästa är ju att använda schiftoptik, dvs ett objektiv som går att "skruva" upp och samtidigt hålla kameran rakt men det är en dyr historia! Nej, använd normalen, 35-50mm och ta några steg tillbaka så löser det mycket av problemet. Största vidvinkeln på digitalkamerorna är inte av bra kavalitet och bör anser jag undvikas helt.....
 
BengtB skrev:
Att använda en extrem vidvinkel vid arkitekturfotografering är direkt förkastligt och orsakar alltid problem med perspektivförvrängningar! använd "normalen istället och backa några steg eller försök att komma upp på en höjd eller varför inte en stege? Det bästa är ju att använda schiftoptik, dvs ett objektiv som går att "skruva" upp och samtidigt hålla kameran rakt men det är en dyr historia! Nej, använd normalen, 35-50mm och ta några steg tillbaka så löser det mycket av problemet. Största vidvinkeln på digitalkamerorna är inte av bra kavalitet och bör anser jag undvikas helt.....

Men då utgår du från att man bara är ute efter ett visst utsnitt, och inte bryr sig om perspektivet överhuvudtaget, eller?
 
Nu håller jag inte med dig riktigt.

Superangulon 90 är ju ett i det närmaste oundgängligt verktyg vid arkitekturfotografering, särskilt interiörer.
 
Arkitekturfotografer har sedan fotografins barndom kört med vidvinkel, ofta med mycket bra och illustrerande resultat.
/Bernt (vidvinkelfreak)
 
Alla objektiv går att använda - från fisheye till supertele. Det handlar om vad man vill berätta.
Det blir inga bra bilder om man ser så trångsynt på vad arkitekturfotografering är.

Min pappa är arkitekt och har fotograferat mycket arkitektur sedan 50-talet. Han brukar använda väldigt olika objektiv. Favoriten är dock SWC och leica 21mm. När han plåtar dörrar så blir det 90mm... Allt beror på vad man vill visa och säga.

Är man ute efter korrekt avbildning är det en annan sak - men då är det inte heller arkitekturfotografering. I dessa fall borde ett kort tele vara lämpligast. Både 35mm och normal framhäver förgrunden för mycket.

Vill man visa en sann bild av hur hus ligger i landskapen är det objektiv mellan 200 och 400 mm som gäller.
 
Bengt har nog kastat sten i glashuset nu !

Jag älskar vidvinkel i alla dess former och till många motiv.

;-)
 
Johan Okker skrev:
Nu håller jag inte med dig riktigt.

Superangulon 90 är ju ett i det närmaste oundgängligt verktyg vid arkitekturfotografering, särskilt interiörer.
Jag har klarat mig utan det sedan jag sålde mitt 1978, det går bra med Biogon 38/4,5 också.....
Us
 
Använd en kraftig vidvinkel och kryp nära. Då får man kanske fram den känslan som byggnaden ger. Eller så kanske det fungerar bättre med en 1200mm och någon kilometers avstånd till motivet. Det finns inga rätt eller fel. Allt beror på vad man vill visa.
 
BengtB skrev:
Det bästa är ju att använda schiftoptik, dvs ett objektiv som går att "skruva" upp och samtidigt hålla kameran rakt men det är en dyr historia!
[...]
Största vidvinkeln på digitalkamerorna är inte av bra kavalitet och bör anser jag undvikas helt.....
Eftersom du i samma inlägg nämner shiftoptik och digitalkamera måste jag bara bifoga en bild. I datorn tar man både bort barreldistorsionen (böjda linjer) och projicerar om bilden pss som ett shiftobjektiv skulle gjort.
 

Bilagor

  • perspektivexempel.jpg
    perspektivexempel.jpg
    21.1 KB · Visningar: 656
  1. Markera hela bilden.
  2. Gå in i Edit > Transform > Perspective
  3. Knuffa in hörnen (eller dra, men då interpoleras bilden). Det är lite pill och ofta upptäcker man att det är mer än en ledd som måste fixas.
  4. Tryck vagnretur för att verkställa.
  5. Beskär bilden[/list=1]

    Värt att tillägga är att den här tekniken inte på något sätt pensionerar shiftobjektiven. Perspektivkontroll efter exponeringen går att göra i ett traditionellt mörkrum också, men det finns poänger med att få det rätt från början. Dels så får man bättre kvalitet eftersom man kan utnyttja hela film-/sensorytan. Och dels blir det lättare att komponera, man slipper gissa sig till hur mycket extra man behöver ta till runtomkring.

    När det gäller att korrigera objektivens distorsion är det enklast att använda andra verktyg än Photoshops egna även om det går där också. Ett verktyg som kostar pengar men är väldigt enkelt att använda är Andromeda Lensdoc (som också har ett mer lättanvänt perspektivkontrollverktyg). Ett gratis som är lite knepigare är Panorama Tools. Här finns en kortfattad beskrivning av hur man gör i Panorama Tools.
 
Tack Jim!

nej givetvis är det bättre att göra rätt från början...men tyvär ligger ett Tse EF 24/3.5L lite över min budget :)
 
Walle skrev:
Anders, kan du förklara hur du gjort?
Jag har använt mig av PanoTools perspektivfunktion. Visst kan man enkelt bara dra i hörnen på bilden som Jim skrev, men då måste man själv avgöra hur mycket bilden ska dras isär uppåt.

Med PanoTools anger man bildvinkeln hos optiken, gradantalet upp/ner och om så behövs gradantalet för rotering. Då får man en teoretiskt korrekt isärdragning uppåt som motsvarar den som en vidare bildvinkel + beskärning skulle gett (dvs shift). Kanske inte så viktigt, men det känns ju i alla fall trevligt...
 
jimh skrev:
  1. Markera hela bilden.
  2. Gå in i Edit > Transform > Perspective
  3. Knuffa in hörnen (eller dra, men då interpoleras bilden). Det är lite pill och ofta upptäcker man att det är mer än en ledd som måste fixas.
  4. Tryck vagnretur för att verkställa.
  5. Beskär bilden[/list=1]I vilket program gör man så Jim. Jag har LE.

    mvh
    Patrik
 
kaw skrev:
Jag har använt mig av PanoTools perspektivfunktion.
Aha, jag visste inte ens att Panotools hade funktionalitet för det. Smart. Omskalningsalgoritmerna skall ju vara mindre förstörande än Photoshops så det kan nog vara smart. Måste genast kolla in!
kaw skrev:
men då [i Photoshop] måste man själv avgöra hur mycket bilden ska dras isär uppåt. ... Med PanoTools anger man ... gradantalet upp/ner
Har du gradskiva på stativet då eller?
sipamoid skrev:
vilket program gör man så Jim. Jag har LE.
I Photoshop 6 och 7. Vet dessvärre inte hur det är ställt med det i andra versioner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.