Annons

Undran slutartid och blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Tyvärr kan jag inte visa exemplet med bild men jag ska försöka förklara...

Jag tog två bilder på sonen hemma, bakgrunden är ett marinblå tygskynke. Kameran har jag monterat på ett stativ och blixten är inställd enligt ASA värdena som står, dvs bländare 11 och tid 1/60 som kameran "ska ha".
jag använder en bouncer på blixten.

Det första kortet, där blev ansiktet alldeles för vitt, ungefär som om blixten är på för nära avstånd.
På det andra kortet valde jag 1/30 som tid för att se skillnaden, tänkte att det borde bli en ljusare bild...(ASA200 men för mörkt för att ta utan blixt)
Istället fick jag ett mörkare intryck...ansiktet blev perfekt och bakgrunden så mörk att inte skuggan från blixten syntes...kan någon förklara det för mig?
Om slutaren är öppen längre borde väl bilden bli ljusare eller?

Alla andra inställningar var exakt likadana.

chinon c-4s heter den, typ från -82 så nån TTL kan jag inte tänka mig att den har. PK fattning på objektiven om nu det hjälper nåt.

Kanske din blixt har en auto-sensor och du har haft blixten i autoläge. Då bestämmer väl blixten själv när det är nog med ljus på motivet. Kolla om det finns någon switch för auto elle manuell eller liknande...

// npet

Vilka exponeringsvärden får du om du mäter det befintliga ljuset (dvs. utan blixt)?

Om det befintliga ljuset är försumbart jämfört med blixtljuset, ja då bör det inte spela någon roll om du förlänger kamerans exponeringstid. Det är ändå bara blixtljusstyrkan som avgör exponeringen. Blixtens lystid är typiskt 1/1000s, dvs. mycket kortare än kamerahusets synktid.

nja, först och främst är det en "extern blixt" med tre möjligheter till styrka på ljuset, röd/grön/vit, sen har den en roterbar skiva på sidan där du pekar på den ASA kvalitet som du har och den rekommenderar då olika bländare beroende på om du väljer röd/grön/vit styrka.

ljuset som fanns var mörkt...skulle jag ha tagit kortet så att kameran godkänt det så hade jag nog fått gå upp på 2s i tid. Så mörkt var det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar