Annons

Undran angående filformat

Produkter
(logga in för att koppla)

gosigous

Ny medlem
Jag kör med en hederlig Canon EOS 400D och även om jag försöker hämta med "Camera raw" så är filerna komprimerade till Jpeg. Jag har snurrat runt på nätet halva dagen angående om Digital Photo Professional RAW-hanteringsprogram som är med kameran och i min lilla värld har jag fått det till att det ska gå att hitta källfilerna som i huvudsak är Raw filerna och inte bara komprimeringen och då är min fråga; hur hittar jag källfilerna och om de finns så hur ställer jag in allt så kameran slutar komprimera,(kan vara bra att veta ifall man ska försöka med ett mindre foto jobb)?

Tack på förhand

Mvh Werner

Om kameran inte är inställd på RAW vid fotograferingstillfället kan du glömma att hitta källfilerna, kameran komprimerar filen och slänger raw-datan när den är klar.

Inställningen finns på menyn, Röd 1: Quality" ("Kvalitet" eller vad det nu heter på svenska). Se under "Shooting menu 1" här. Där kan du välja hur hård komprimeringen skall vara.

gosigous skrev:
Jag kör med en hederlig Canon EOS 400D och även om jag försöker hämta med "Camera raw" så är filerna komprimerade till Jpeg.

Det är redan i kameran du måste bestämma om bilderna ska lagras som JPEG eller RAW (eller båda, jag är inte Canon-användare). Det står i handboken hur du ställer in detta.

Per.

PS. Dött lopp, Emil! DS

Det var inte bilder nu jag tagigt utan skulle ta, sen så verkar det ganska hopplöst över huvudtaget eftersom hälften av inställningarna finns inte för mig.

ANNONS